lördag 19 oktober 2013

100 hus 2013... hus nr. 61

Kriminalvårdsanstalten i Norrköping stängdes för gott i somras... Igår var det öppet hus och allmänheten bjöds in för att titta - snart rivs allt gammalt ut och förmodligen kommer här att bli bostäder...
Blivande bostäder?
Jag tog tillfället i akt och det gamla fängelset får bli ett av mina hundra hus.
Många ville se hur det ser ut därinne...
Det var landets äldsta fängelse i bruk... men nu är det slut...
Fönstret vid entrén... 
... med skvallerspegel...
Grinden in...
... lokal för det dagliga jobbet...
Trappan upp...

 Rastgården...
... och vakttornet...
...  den långa, smala trappan dit... och fotboll med frihetslängtan...?
 Inget 1:a klasshotell precis
"vanlig" cell, isoleringscell och dörren dit...
 Från utsidan...


HÄR finns fler hus...

14 kommentarer:

  1. Många fina bilder. Och nu var det i grevens tid du fick med det huset, kanske. Jag fick för mig att fängelset i Mariestad var ett av de äldsta. Det var det kanske men inte lika gammalt som Norrköpings. Trevlig fortsatt helg i friheten.

    SvaraRadera
  2. Så intressant att få se fängelset från insidan!
    De flesta får ju - tack och lov - inte den chansen.
    Eller slipper se det från insidan kanske man ska säga...
    Fina bilder som vanligt hos dig!

    SvaraRadera
  3. Måste ha känts skönt att komma ut därifrån sen. Byggnaderna ser ju gedigna, så det är tur de inte ska rivas. Jag tycker faktiskt att huset påminner om en skola jag sett en gång. Förr byggdes ju många skolor i flera våningar och rymde massor av elever. Njut av friheten i helgen.

    SvaraRadera
  4. Så där var det tydligen med Kristianstads gamla fängelse för ett par helger sen. Där fick man se var den sista avrättningen skedde och läsa hennes sista måltid...

    SvaraRadera
  5. Spännande byggnad! Du är på god väg mot de 100 ...../M

    SvaraRadera
  6. Alltså du och Elisabeth måste ha varit där samtidigt.
    Hon la också upp många bilder därifrån, fast helt olik dina.
    Kolla här: http://husbilen-ellen.blogspot.se/
    Hos henne skrev jag så här, å det gör jag hos dig med:

    Alltså ärligt talat - när jag ser dina bilder förstår jag varför utlänningar kommer hit, begår brott och hoppas på att hamna i ett svenskt fängelse. En otroligt vacker byggnad. Cellerna är bättre än en studentlägenhet på "Lappis" vid Stockholms Universitet och omgivningen - herregud. Hoppas innerligt att de gör nå't vettigt av den vackra byggnaden.
    Långholmen i Stockholm var ju ett fängelse förr. Nu är det ett vandrarhem/hotell.

    SvaraRadera
  7. Tack för ännu ett intressant inlägg.
    Ha det gott och god natt!

    SvaraRadera
  8. Jag kunde inte ha varit så långt efter dig. Jag tyckte det var en intressant tur i husen. Jag hoppas att de kan bygga om paviljongerna till bostäder, samt öppna upp huvudbyggnaden till en gemensamhetslokal. Men det lär kosta en hel del slantar. Ha dé bra. Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Det var ju ett skapligt "hus" Kul att se. Jag hoppas du blev utsläppt ;)

    SvaraRadera
  10. Vilket fängslande inlägg :D
    Jag såg en kompis från samma stad igår lägga in en bild på kön på Facebook och jag fattade nada. Nu har jag fått förklaringen! Lite vemodigt, hoppas de spar en del av bohaget på något museum.
    Ha en skön söndag/kram

    SvaraRadera
  11. En mycket intressant rundtur i ett hus som faktiskt ser rätt tjusigt ut, trots verksamheten som varit däri.

    SvaraRadera
  12. Undras om det blir små ettor där om man bygger om till lägenheter. ;)

    Kul att du kommit så långt i min utmaning, som jag själv försummat en del. Försöker komma i kapp nu, men vet inte om jag lyckas.

    SvaraRadera
  13. Tydligen är det flera av de gamla kriminalvårdsanstalterna som ska slås igen nu. Samma i till exempel Kristianstad där intresset vid visningen när det stängts också var stort. Och några hotell var de sannerligen inte de där gamla fängelserna, vad folk än tror.

    SvaraRadera
  14. En fin rundtur, riktigt fängslande! (Den var dålig, kunde inte låta bli...) Hoppas vår kära kommun gör något bra av byggnaden.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)