måndag 21 oktober 2013

Staden i mitt hjärta...

... eller i alla fall en liten del av den... :)
 När jag ändå tagit mig in till sta´n för att titta på fängelset, så blev det en del bilder från omgivningarna också...
Från fängelset... genom den lilla parken...
... över Strömmen...
... tittar bort mot Bergsbrofabriken... en gång textilindustri... nu universitet...
... går genom gamla Grytsområdet, också det f.d. textilfabriker...
Här satt en gång en vakt...
Går förbi byggarbetsplatsen...
... och kommer ut på Kungsgatan vid Visualiseringscenter...
... halvvägs över Bergsbron...
... åt ena hållet Strykjärnet...
... åt andra hållet universitetet... och Drags...
... och mellan lyktstolparna skymtar man en omdiskuterad bro... "de latas bro" - syftar på studenterna som inte orkar ta vägen över Bergsbron :)
Jag  vänder mitt på Bergsbron, tar trappan ner och går bort och  går över nya bron för att komma till Nordantill... går Bredgatan förbi Arbis (som ska få ett eget inlägg i 100 hus...)
Svänger in på Smedjegatan...
... flytt på gång?
I nästa gathörn vid Sandgatan... där upptäckte jag de här fönstren... och ni som känner mig, ja ni vet ju att fönster (och dörrar) är en passion...
Kikade... fotade och så plötsligt kom det ut en tjej och undrade vad jag höll på med...
... och så vips så var jag därinne ;)
Här var tidigare Arbis´ syateljé ... nu när teatern är nerlagd, så fortsätter ändå en del arbete... bl. a. med renovering av den gamla scenen och teatersalongen...
... en del fina scenkläder finns kvar...
... liksom en del rekvisita...
... och inne på gården hade de gjort en del "arkeologiska"  fynd...
... gamla trasiga flaskor... bl.a. en märkt 1/3 dels liter... massor med gamla korkar handsmidda spikar mm...

Blev kvar ett tag... promenerade sedan raskt genom Folkparken...

Åkte så hem... ganska nöjd med min dag...
Det här får även bli mitt bidrag till Helgbilden hos Marit :)

Ha det gott!

31 kommentarer:

  1. Verkligt fina bilder Anki!! Så vackert väder du hade också på din rundvandring. Jättekul att få följa med på din "runda"
    Härligt ställe där du...med arkeologiska fynd och gamla ting!
    Riktigt mycket löv i Folkparken där och jag kan inte låta bli att gå genom såna mängder med löv....då vaknar "barnabenen" liksom till liv igen...hihiih...
    Önskar dig en riktigt fin inledning på nya veckan
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Många av de där husen har man sett på TV. Som strykjärnet.. Vackra bilder som vanligt. Ha de Gott!

    SvaraRadera
  3. Trevligt inlägg och så fina foto! Jag undrar vad ni har för fina kameror du och ni andra som tar så fina,tydliga bilder. Självlärd?

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder på staden i ditt hjärta!
    Jag har säkert redan sagt det, jag bodde där en gång i tiden och jag minns det som en väldigt mysig stad, vacker med sina parker och många träd. Och strykjärnet (jag får ofta saker om bakfoten så jag har många gånger kallat det osthyveln......) är ju ett kännetecken!
    Fina bilder.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Hejsan Anki !

    Alla har vi våra städer i vårt hjärta, Du Din och jag min.
    Jättefin stad med underbart fina bilder.

    Tack för titten !

    Prinsen pockar på uppmärksamheten, han kan klockan det lunchdags i soffan.
    Hej då !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  6. Vad mycket fina bilder. Jag tycker det är synd att jag inte är bekant med staden. Det hade varit ännu roligare då. En gång åkte vi till Norrköping emellanåt, men det blev ju aldrig att vi såg på stan då.

    SvaraRadera
  7. Vilken mysig promenad. Vad är Strykjärnet för något? Den där butiken du blev inlockad i skulle jag gärna besöka. Jag älskar teaterkläder. Kram

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att se allt detta!

    SvaraRadera
  9. Tack för en väldigt trevlig stund då jag har tittat på alla dina helgbilder! Det var inte lite du hann med under din promenad i staden!
    Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  10. Trevliga helgbilder....ser ut som att du haft det bra :)

    SvaraRadera
  11. Jag säger som vanligt - så fina intressanta inlägg du gör. Tack!
    Nu ska jaga ta en paus från datorn och kratta upp resten av löven som jag inte hann med häromdagen. Efter det ska det bli en smarrig fika!!!
    Må så gott och kram till dig!

    SvaraRadera
  12. Fina höstbilder.......Förstår att du trivs i "Din" stad....

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera
  13. Tack för den härliga stadsvandringen :)

    SvaraRadera
  14. Älskar också Norrköping, som du ger en så fin bild av via dina foton här :-)
    Går ofta i dessa miljöer, då jag ju bor här!

    SvaraRadera
  15. Har sagt det hur många gånger som helst men säger det igen:
    Industrilandskapet i Norrköping är bland det finaste vi har!
    Jag var där i går igen!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Trevliga bilder! Känner igen mig lite grann...då jag blivit lotsad genom stan både en och två gånger...

    SvaraRadera
  17. Tack för den kavalkaden av vackra och informativa bilder
    från din promenad! Spännande med den gamla teatern.
    Ska den återuppstå??

    SvaraRadera
  18. Du kan vara stolt över ditt bidrag. Sååå roligt att få följa med på den promenaden. Tack för det. Ha det gott.

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig bloggvandring du bjuder oss på. Underbara och omväxlande bilder. De latas bro. Häftigt namn. Kram Bosse

    SvaraRadera
  20. ojoj det var inte illa så mkt fint på din tur..alltid fint på dina turer...har hööööööört att det går åt många timmar att fota och titta och titta och fota och titta igen..haha...och du gör det bra,,Kram Karina

    SvaraRadera
  21. Verkligen vackert i höstsolen!!!
    Vet ju att Norrköping är en stad med många fabriker, men jag har aldrig tänkt på att det är samma industri som jag är uppväxt i! Syfabriker och kläder, precis som i Borås!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  22. Prassel prassel, här kommer lilla jag! Såå mysigt med prasslande höstlöv, här är den tiden nästan förbi.
    Din dag gick i nostalgins tecken, men vad ska dom göra med alla gamla flaskhalsar och annat?
    Helgbilden var en trevlig utmaning, ska nog ta o fundera på den.
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  23. Riktigt vackra bilder och fantastiskt att solen var på din sida. Kram

    SvaraRadera
  24. Tack för att man får följa med på promenaden och se allt fint. Dina fina blå blommor var också otroligt granna, snart får vi njuta av dessa igen, ja några månader men tiden går ju så fort så snart e de vår igen.
    Ha de gott/kramizar

    SvaraRadera
  25. Vilket fantastiskt inlägg. Du vet jag bara ÄLSKAR att gå på sightseeingturer - bara så där framför datorn.
    Du har verkligen fångat Norrköping på ett fantastiskt sätt. Vilken charmig och rolig stad "Peking" är! Har faktiskt varit där några gånger, men inte sett mycket mera än fotbollsplanen;-) Så tack!

    SvaraRadera
  26. Fina bilder från höstvackert landskap. Den där gamla teatern verkar spännande tycker jag.

    SvaraRadera
  27. Morron ! Nu får folk sluta att dö för nu så har Lilly och jag tagit reda på två dödsbon och i helgen så rensade vi ur ett helt hus. I helgen ska vi till ett förråd i Oxelösund och se vad som finns kvar efter min pappa. Här har det varit blandad nederbörd med både regn och snö. Ha det bra !

    SvaraRadera
  28. Jättefina bilder, förstår att du är nöjd!

    SvaraRadera
  29. Vilken berättelse och alla dina vackra bilde rAnki gör en glad! Kram Sivan

    SvaraRadera
  30. En underbar och intressant vandring fick jag genom staden som jag aldrig tittat närmre på, bara åkt förbi - men nu vet jag, nästa gång eller nästa vår måste jag ta mig en heldag där.

    SvaraRadera
  31. Vilka toppenbilder - åh, vilken skön promenad du kom iväg på! Och så bjudas in till en skattkammare bara sådär!
    Egentligen skulle jag ta ett tåg till din stad i eftermiddag och tillbringa helgen där, men min förkylning stoppar mig. Jag orkar helt enkelt inte. Jag som ville se Strykjärnet och dess fina miljö!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)