torsdag 10 oktober 2013

100 hus 2013... hus nr. 57

Granne med Järnvägsstationen i Katrineholm ligger Gamla Posthuset, byggt i renässansstil 1906, efter ritningar av arkitekt Frans Gustaf Abraham  Dahl.
Fasaden mot järnvägen...
När det var nybyggt ansågs det likna Riddarhuset i Stockholm... vet inte om det stämmer... (googlade på bilder och viss likhet kanske finns, men Riddarhuset är allt mycket större och ännu pampigare)
Fina utsmyckningar...
Den ena gaveln och fasaden mot gatan...
... med fina runda fönster högst upp...
... den andra gaveln...
Postens verksamhet fanns kvar här fram till 1960-talet då de flyttade till nybyggda lokaler. Idag finns här ombud för Katrineholms Budservice (Bussgods)...
Huset är byggnadsminnesförklarat.
Fler hus finns hos Susanne...

13 kommentarer:

  1. Detta är pampigt utan att jämföras med något annat!

    SvaraRadera
  2. Tänk, ett posthus, det är knappt man minns vad posten är för något för nu är det ju ICA och bensinstationer och allt vad det är! Jag tycker om dom här gamla fina husen, men det är klart, dom är inte ändamålsenliga, dom är svårarbetade osv, men vackra är dom.

    Ja, jag hittade lite smörsopp igen! Dom ligger som om någon tappat lite chokladpudding kanterna av skogsstigarna. Jag har liknat dom vid chokladpudding för att min man ska lära sig leta efter dom också! Blanka chokladpuddingar!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Så många vackra fasader det finns kvar ändå. Bara man tar sig tid att SE dem. Man brukar ju säga.. Jag såg inte skogen för alla träd.. Och jag tror att man letar detaljer mer genom en kameralins än ögonlinsen. Jag har ändå beundrat alla gamla hus i Gävle både de av trä och tegel. Där finns det många..
    Ha de´ Kramar

    SvaraRadera
  4. Det var allt en pampig byggnad!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tänk så mycket riktigt hantverk och "handarbete" det har lagts ner på denna vackra byggnad! Jämfört med dagens prefab och gipsväggar så andas ditt hus kvalitet. Love it:-)

    SvaraRadera
  6. Otroligt vad mycket resurser man gjorde på hus förr. Och det är roligt när de renoveras och snyggas upp.
    Ja, Carmencita var allt en fantasifull människa.

    SvaraRadera
  7. Mycket vackert hus! Tur att några byggnader klarade sig undan rivningsraseriet på 60 talet/M

    SvaraRadera
  8. Det har jag totalt missat när jag varit i Katrineholm med jämna mellanrum, svägerskan bor ju där...Ibland ser man inte skogen för alla träd...Pampigt hus, och det är då för väl att det är byggnadsminnesförklarat, annars är det väl borta ett tu tre...
    Idag fick jag ett brev som var efterlängtat, men innehållet...Ifrån ortopeden på stadens sjukhus, beräknad väntetid 6-9 månader, ville jag utnyttja vårdgarantin skulle jag höra av mej, och då bli slussad till ett annat sjukhus med kortare väntetid, kunde bli i stort sett var som helst. Så nu funderar jag på att ta det som en utflykt, förhoppningsvis finns det plats för mej i typ Malmö eller så, och jag får reseersättning...Nej men allvarligt, man får inte vara sjuk när man väntar...Nu ska jag inte gnälla för det finns det som har det mycket värre, men ibland undrar jag om Sverige är så fantastiskt som vi tror.
    Ha det så gott denna torsdag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Vilken fin header du har!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Jag igen!
    Nu ser jag - du har bytt header. Såg inte det på iPhonen. Skitsnygg. Grattis!

    SvaraRadera
  11. Ett pampigt hus! Tänk att ha en så fin arbetsplats att gå till. Kram

    SvaraRadera
  12. Vackert hus med många fina detaljer och dekorationer.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)