måndag 14 oktober 2013

100 hus 2013... hus nr. 59

Detta fina Kyrkans Hus finns också i Katrineholm. och byggdes 1892-1893. Huset ritades av baningenjören Alexander Wiberg. Första ägare och byggherre var Oppunda Sparbank, som hade sina lokaler på bottenvåningen till vänster om ingången. Till höger fanns ett apotek och på den andra våningen även några lägenheter.


1930 köptes fastigheten av Stora Malms församling och samma år flyttade pastorsexpeditionen in och finns fortfarande kvar...
Fina trappgavlar...
... och en fina balkonger i smide...

1991-92 gjordes en helrenovering av fastigheten...
 Idag finns förutom Katrineholmsbygdens församling även tidningen Sörmlandsbygden i huset...
Fler hus hos Susanne.

8 kommentarer:

  1. Ännu ett pampigt hus. Är det ingen som tagit kontakt med dig om en bok med samlade hus i din trakt? Det vore inte konstigt alls.

    SvaraRadera
  2. Tänk ändå så fint man byggde förr. Då tänkte man på utseendet också, tror jag. Nu ser allt nästan likadant ut och det gäller bara att hålla nere kostnaderna. Nu tänker jag inte på privatvillor, för det finns det gott om som är väldigt lyxiga. Kram

    SvaraRadera
  3. Åhå, är för tillfället i Katrineholm. Kanske jag tar en tur förbi detta huset i morgon...

    SvaraRadera
  4. Nu är jag ju totalt såld på tegelstenshus, men det vet du ju redan. Alltså älskar jag den byggnaden också. Gråter bara när jag ser bl a Norra Station gå i graven bara för den nya, tråkiga stadsdelen Hagastaden. Har följt utveckligen från fönstret på 9:e våningen på mitt jobb.
    Toppen att Katrineholm är rädd om sådana skatter.

    SvaraRadera
  5. Man får allt erkänna att de gamla husen är bra mycket charmiga o fina mot de nya fönsterlådorna.
    Men rött tegel är inte min favorit - de påminner mig om industrihus...haha, vad knäpp man är.
    Du är inte dålig på att finna gamla hus du!! de krävs både tid o lust.
    Hopppas allt är bra med Er annars.
    Kramiz Kramiz

    SvaraRadera
  6. Fina balkonger.......men jag hade nog inte vågat mig ut på dom......
    Ha en mysig tisdag!
    Kramis Karin

    SvaraRadera
  7. Fint hus och bra att man fortfarande kan använda sig av det.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)