tisdag 29 oktober 2013

Spring i benen...

Casper kunde inte vara på dagis p.g.a. öroninflammation så jag åkte till Ugglebo före sex igår morse. Vi lekte och tittade på barnprogram en stund och åkte sen hem till oss.
 Efter en kraftig regnskur kom solen fram och man kunde vara ute i bara en t-shirt... inte illa så här i slutet av oktober :)
Höst eller vår? Casper hittade en blommande maskros...
... och jagade mig med våta höstlöv. Jag hittade en vacker vitvaxing i gräsmattan :)
 Mycket spring i benen... så vi gick en sväng till skogen... och Casper hittade en klättervänlig gran...
... inte så stor, men kul :)
Vi hade en stor tall som vi pratat om att ta ner eftersom den skuggade mycket på vår altan. Lagom när vi kom hem från skogen kom det ett gäng linjeröjare för att såga grenar... vi har fortfarande luftledningar... och de brukar få ta några grenar på tallen varje gång... så nu bad vi dem ta ner den istället...
De hämtade det de behövde och satt igång... och snart låg den där bakom "Lillstugan"...
 Trots att vi varit ute mycket så fanns det fortfarande spring i benen :)
 I vårt kök finns en brant trappa / stege till det lilla rummet ovanpå... 
... bra till klättring och hopp :) Oj... vilken energi! 
När det inte leks och busas så går munnen... hela tiden... om allt. En sak är säker -  man hinner aldrig ha tråkigt tillsammans med en kille som snart fyller fyra år :)

Så här såg himlen ut idag, strax innan solen gick upp...
... med moln som snabbt flög fram över himlen...
Det har ju blåst en del senaste dygnet... vi kände inte mycket av det och det är ju bara att vara tacksam för, men känner för dem som blev drabbade... inget kul alls...
 Minns stormen Gudrun när vi var strömlösa i flera dagar och träden låg som plockepinn över vägen... och vi klarade oss ändå lindrigt undan...
Idag skiner solen igen... bara att njuta och hoppas att det fina oktobervädret håller sig även in i november :)

Ha det gott!

28 kommentarer:

  1. God morgon !! Vilken fart på de små,de har energi dom !!!!
    Kan ju va bra att få ner lite trän som är i vägen.
    Här har det oxå vart lugnt från nån storm men synd om de
    drabbade nere i södern,inte roligt alls !!

    Ha det gott i höstvärmen...Kram

    SvaraRadera
  2. Morron ! Aj Aj öroninflammation är ett helsike det har kjag varit med om. Men det finns fina mediciner mot det som doktorn kan skriva ut. Ha det bra !

    SvaraRadera
  3. Man skulle kunna tanka lite av barnbarnens energi. Då hade man hunnit med mycket. Kram

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder och så trevlig text att läsa. Säger som min bloggvän Primrose brukar säga; *Bra blogg* Din vita svampbild är bara så läckert fin. Småskrattar och känner igen mig själv med kameran när något händer i min närhet *ler* Hoppas att Casper snart är bra i sitt öra/kram

    SvaraRadera
  5. 4åringar har mycket energi :)

    SvaraRadera
  6. Var själv ett "öronbarn" Men då man börjar känna sig bättre är det mycket energi som lagrats och som måste ut! Härliga bilder! Kramar

    SvaraRadera
  7. Härlig unge, hi hi hi, ja du de kan ! Att klättra var också 'min sysslesättnig' förr, friska takter han blir en friskus. Ja när man har barnen hos sig då vet man att man lever, *fniss*
    Jag brukar säga att tur det inte är varje dag, man måste hämta andan emellan.

    Vilken vacker svamp den där vitvaxing, har aldrig hört om den innan, är den ätbar ?
    Ja så dum är jag vet inget om svampar, bara några av de 'viktigaste'.
    Men om den växer i gräsmattan borde väl den då vara giftig, eller ? !

    Vi klarade oss från stormen utan strömavbrott som tur. Men visst 'blåste' det som sjutton.
    På hemväg från jobbet igår kväll fick jag vända och av vakta tills 'de' röjt undan de nerfallna träden
    Tack och lov blev det ingen ny 'Gudrun' denna gång. Men min dotter i Ängelholm de kände hela huset vibrera för de bor högt vid havet (Skälderviken) så jag avundas dem inte just då.
    Faktiskt ska hon och flickorna komma på besök i veckan, Vendela o Ellen har skol-lov.
    Pappan får vara hemma o övervaka det nya köket som ska monteras in då, lämpligt att åka då.

    Höstkram/ Eva

    SvaraRadera
  8. Det var verkligen en händelserik dag :-) Och tänk att man kan vara ute i bara t-shirt, som du skrev.

    SvaraRadera
  9. Vi har också klarat oss undan stormen som tur är men visst blåser det kallt från väster. Förstår att du haft fullt upp. Killar i den där åldern kan då verkligen hålla igång. Synd att man inte har den energin när man blir vuxen. Ha det och sov gott framför tvn ikväll.

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag har ett bonusbarnbarn som precis fyllde fyra, jag brukar få sår i öronen när vi hälsat på, "ler". Hon är en riktigt kaxig liten tjej med glimten i ögat.
    Jag hinner läsa för jag prioriterar bort allt tråkigt som städning och annat, "ler". Har oftast ett par tre böcker på g samtidigt också, ibland på olika språk, försöker hålla igång engelskan och finskan.
    Vad bra att ni klarade er i stormen, här i inlandet märkte vi inte av någonting
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det verkade vara full fart trots öroninflammation. Vilken energi - som du fotat fint.
    Även vi klarade oss ifrån blåst, men sonen i Skåne hade problem. Krossad bilruta o nerfallna takpannor. Ingen kom till skada dock.

    SvaraRadera
  12. Underbart att få umgås med barnbarnen!

    Nu måste jag lägga det åt sidan ett tag!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilket energiknippe! Ungar är bara för härliga, så underbart okonstlade och med många funderingar.
    Tänk vilka roliga saker dom kan "kläcka ur sig" ibland.
    Ha det gott / Åsa

    SvaraRadera
  14. Mycket energi i de bilderna! Och i föremålet himself förstås!

    SvaraRadera
  15. Skönt att ni klarat er undan stormen om ni har luftburna ledningar. Att hänga med de minsta är minsann inte lätt, då blir det hålligång i skogen. Kram

    SvaraRadera
  16. Mycket spring i benen för en sån liten parvel, man orkar absolut i följa med med i det tempot!
    Skönt att ni kom lindrigt undan i stormen, här i sydSkåne har det varit mycket nedblåsta träd, och strömlösa hushåll.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  17. Men nu funderar jag...bor vi på samma planet?? Solsken idag...?? I och för sej har jag jobbat hela dagen, men inte har jag då sett till någon sol!!
    Jo nog finns det spring i de små benen allt!! Och lika mycket energi i munnen också...Vi är lyckligt lottade som har dessa småfolk som förgyller vardagen. Man lär sej något nytt hela tiden, allt ifrån legogubbar som tydligen heter ninjago till spel på mobilen, och det är väl i sådana ögonblick man förstår verkligen hur gammal man är...Men jag njuter varje sekund, försöker komma ihåg allt man pratat om, men...hårddisken hänger inte med!!
    Du, det var rätt skönt faktiskt att vi slapp besök av Simone, jag var i och för sej beredd, men ändå. Nu har vi i och för sig rensat på de träd som verkade stå i farozonen, så vi i alla fall ska slippa få in något grenverk i huset. Det blir ju lite som du skrev, plockepinn, faller en faller alla.
    Nu ska jag ta en kopp rykande hett thé, känner att en förkylning ligger på lut...suck.
    Ha det så gott vännen så hörs vi ju snart också!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  18. Inte visste jag att man kan vara sååååå pig när man har öroninflammation;-) Cool kille - gillar honom!
    Å din morgonbild var suverän - sådant ser jag ju aldrig då jag sover vid dessa okristna tider;-)
    Å bra att ni blev av med träden också - blir det ved till den öppna spisen sedan eller tar killarna med sig stammarna?

    SvaraRadera
  19. Ja småfolket har energi även om dom har öroninflammation,det har jag allt märkt på mina barnbarn också..*L*.. tänk om det vore lika för en annan också..**
    Stormen ställde till det för många,men tack och lov så klarade vi oss.
    Kram vännen och ha det gott**

    SvaraRadera
  20. Vilken fart och energi, hur ska det inte vara när han är frisk. Men han kanske blev frisk jättefort, härlig natur och frisk luft gör ju underverk, eller hur? Kram, 3M

    SvaraRadera
  21. Av bilderna du visar kan man ju aldrig ana att den killen har öroninflammation ! Så skönt för honom att inte vara dålig utan har sin härliga energi!

    SvaraRadera
  22. Vilka härliga bilder, mysigt att umgås och så härligt med massa spring i benen . Kram

    SvaraRadera
  23. Det är som det är underbart att vara barnvakt till De små liven. Men man var lite glad
    när De åkte hem till sig med ibland. Fast man älskar dem så det gör ont i kroppen,
    så hjälper det inte vad man gör, om De har en dålig dag de små änglarna. Underbart och tiden går så fort. kram från mig

    SvaraRadera
  24. Vilken fart trots öroninflammation. Vilken tur att du fanns till hands. Frisk luft och upptäckarglädje gör säkert susen för tillfrisknandet. Verkar som det är riktigt skönt i hemtrakterna. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  25. Det är så fantastiskt med barn, dom har liksom inte lärt sig att man ska vara lite trött när man har ont i örat!!! Fullt ös, härligt, han ser verkligen ut att trivas.
    Bra att ni fick ner tallen! Fort och lätt. Vi har också luftledningar och det röjs emellanåt, senast i vintras.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  26. Hej o tack för tipset på trädet. Jag tror du kan ha rätt, tänkte inte på att enbusken kan bli så hög och likna ett riktigt träd. Men just stammen var så vriden runt sin egen axel att det mycket väl kan vara en gammal en.
    Ha en riktigt skön Allhelgonahelg/kram

    SvaraRadera
  27. var har Du tagit vägen ? Eller fick Ni för mycket spring i benen ?

    Har letat efter Din blogg, men Du måste ju också få ha en paus lilla vän.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  28. Har du också en vilodag?
    Jag vilar upp mig idag efter besök av 3 barnbarn igår. Tvillingparet som blir 4 i april och deras storasyster. Det var fullt ös mestadels hela tiden med en och annan matpaus.
    Ha en fortsatt trevlig helg och kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)