tisdag 22 oktober 2013

100 hus 2013... hus nr. 63

Bara ett par kvarter från fängelset ligger nästa hus... Arbisteatern... eller som det väl heter på "riktigt" - Norrköpings Arbetareförening... med en scen där många gamla kända artister någon gång gjort framträdanden...
Huset uppfördes 1863-1865 och ritades av grundaren av Arbetareföreningen . A P Slättengren... 


Tyvärr gick föreningen Arbis Nytta & Nöje med teatern i konkurs och det mesta av inventarierna såldes på loppis i augusti 2011...
Just nu aktuellt genom att i helgen som gick haft en stor Swingersfest - till en del grannars stora förtret...
Fler hus finns HÄR

8 kommentarer:

  1. Nu känner jag igen mej, ja i förra inlägget också...sen var ju tvungen att tänka till lite, swingersfest...men sen klack det till där uppe...Ja, det är väl inget som jag skulle gå på, men inte heller lägga energi på att reta upp mej för, förhoppningsvis är det vuxna människor som vet vad dom gör...Men Norrköping, ja det är en otroligt vacker stad, och sist jag var där hade jag en guide som kunde sin historia...*blink,blink*, så till våren har jag redan bokat in en liknande resa...
    Ha det gott vännen i höstrusket!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Så det kan bli!
    Unndras vad grundaren skulle tänkt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu har du allt lagt på en rem, husen trillar in i en farlig fart!
    Regnet står som spön i backen idag, man är bortskämd med finväder, detta är ju riktigt hederligt höstrusk!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ni har många intressanta hus i Norrköping.
    Hoppas att du har det bra trots svampbristen.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Håller helt med Rigmor! Norrköping verkar vara en otrolig vacker och mysig stad med många fina, gamla byggnader i topenskick. Den här är inget undantag och huset är ju som klipp ock skuret för en swingersfest. Synd att bara 300 personer fick plats, men de hade säkert roligt:-)

    SvaraRadera
  6. Så kul att se Arbis ur lite andra vinklar. Visst har vi en fin stad!! Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Det är så fint med bevarade hus inne i en stad. Finns för få i Sverige i allmänhet tycker jag och där jag bor i synnerhet.

    SvaraRadera
  8. Från arbetarnas teater till ett ställe där man har swingersfest. Ja det säger ju ett och annat om tidens förändringar. Man få hoppas att det går att hitta en permanent bra användning för den fina byggnaden.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)