onsdag 2 oktober 2013

100 hus 2013... hus nr. 54

Håller mig kvar i Närke... här är Boo slott... byggt 1878 - 1882 i s.k. nygotisk stil... efter ritningar av Johan Fredrik Åbom...
Under åren 1925 - 1927 genomgick slottet en renovering under ledning av arkitekten Ivar Tengbom
Från att ha varit vitt med mörka snickerier så fick slottet en rödrosa färg 1959  (den färg som fanns på originalritningarna från 1875)
En omfattande restaurering och renovering gjordes under åren 2008 - 2010...
Här kan du läsa lite mer och även se en bild av hur fasaden mot trädgården ser ut...

14 kommentarer:

  1. Vackert slott!

    Jag var där för några år sedan då jag for runt på en HD!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ett riktigt litet sagoslott! Kram

    SvaraRadera
  3. 1000 TACK för ditt tips ang stora bilder. Den rutan har jag aldrig fyllt i. Är det något som ändrats eller så har det fungerat bra ändå tidigare. TACK igen!

    SvaraRadera
  4. Har anmält mig som följare hos dig/M

    SvaraRadera
  5. Ett slott för mig, tror jag bestämt ;)

    SvaraRadera
  6. Härlig med ytterligare en promenad i Närke! Ditt slott liknar Bogesunds Slott, måste kolla upp om det är samma arkitekt. Gillar bakgrundsinfo och intressanta fakta, då lär jag mig något nytt vsrje dag:-)

    SvaraRadera
  7. Liten trevlig *villa* =)

    SvaraRadera
  8. Vilket vackert slott! Har ej hunnit läsa dina inlägg på ett tag, men ska göra det i lugn och ro. Det finns mycket historia som man behöver litet tid på sig att läsa.

    SvaraRadera
  9. Hej, på första fotot såg slottet ut som gjort i maräng! Ett riktigt sagoslott, klart det ska vara rosa!
    Minns de fina slotten vi såg en gång då vi reste runt i Tyskland. Riktiga sagoslott som vi dock inte besökte utan bara beundrade på avstånd, speciellt bland alperna var dom imponerande.
    Kramen

    SvaraRadera
  10. Tänk att det finns så många vackra slott kvar i Sverige.
    Men så klart kostar det att 'hålla dem vid liv', det kan de väl vara värt
    för eftervärlden att få se nåt vackert.
    Kramiz/ Eva

    SvaraRadera
  11. Hallå,vad kul att du hittade in till mig,det är så roligt med nya besökare. Tänk så vackert det är Boo slott,färgen rosa gör att det ser ut som ett sagoslott.Du har mycket intressanta bilder på fina gamla byggnader. Kyrkor är ju otroliga byggnadsverk också...
    Ännu en dag med strålande sol verkar det bli,en aning kyligt nu på morgonen.
    Kramar till dig och vi hörs igen♥

    SvaraRadera
  12. Hallå,vad kul att du hittade in till mig,det är så roligt med nya besökare. Tänk så vackert det är Boo slott,färgen rosa gör att det ser ut som ett sagoslott.Du har mycket intressanta bilder på fina gamla byggnader. Kyrkor är ju otroliga byggnadsverk också...
    Ännu en dag med strålande sol verkar det bli,en aning kyligt nu på morgonen.
    Kramar till dig och vi hörs igen♥

    SvaraRadera
  13. Det var ett stilrent och tjusigt litet slott. Säkert värt ett bsök.

    SvaraRadera
  14. ... besök ... heter det förstås. :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)