onsdag 9 oktober 2013

100 hus 2013... hus nr. 56

... hittade jag när jag var på snabbesök i Katrineholm. Vid Järnvägsparken ligger det vackra, lite pampiga
 Kullbergska huset,  byggt 1902-1904. Arkitekt var Verner Northun och byggherre var "kungen av Katrinehom", August Kullberg.
Vackra lampor... vid sidoentrén,,,
Stora entrén

Baksidan...
Fint utsmyckat runt fönstren...
och fina runda balkonger på hörnet
Då... när huset var nybyggt fanns på första våningsplanet huvudkontor för Kullberg & Co, samt bibliotek och biljardrum... de två övre våningarna var familjen Kullbergs bostad.
Från början värmdes huset med spisar och kakelugnar och rinnande vatten fanns från egen brunn.
Vid en renovering 1961 försvann tyvärr mycket av den praktfulla interiören. Fram till 1986 fanns Statens civilförsvarsskola här och fram till 1994 hade Landstinget olika verksamheter i huset.
Idag har Katrineholms och Vingåkers kommuner en gemensam förvaltning -  Viadidakt i huset.

Hos Susanne finns fler hus...

19 kommentarer:

  1. Jag trodde först du varit i Helsingborg och fotograferat, för jag har sett ett nästan likadant hus där. Nu måste jag åka dit och se om det fortfarande står kvar. Tyvärr har de rivit många gamla fina hus. Kram

    SvaraRadera
  2. Man blir tokig på alla fina hus de river, sen bygger de upp nån ful låda istället. Fast just nu bygger de lite finare igen! Men inget slår hus i den typen du visar här!

    SvaraRadera
  3. Nu brinner det nästan i knutarna om du ska kunna få ihop 100 hus innan nyår. Men du är på god väg. Ibland tänker jag att du nästan framställer dom finare än de är i verkligheten. Så mycket fina hus hittar aldrig jag. Men jag hittar ju ingen svamp heller.

    SvaraRadera
  4. Finns det så många vackra gamla hus överallt i Sverige ?
    Och du lyckas spana upp dom,bra jobbat !!!

    Ha en fin vecka o helg..Kram

    SvaraRadera
  5. Så många fina hus det verkar finnas hos er där nere i södern. Här finns det mest gamla trähus och inte alls samma pampiga grejor.

    SvaraRadera
  6. Det huset har vi sett flera gånger. Ett gammalt och välbyggt hus. Ha det bra !

    SvaraRadera
  7. Vilket vackert hus! Där hade man gärna haft sin bostad när den gamla inredningen fanns kvar. Förstår att du är med i någonslags tävling om att foto 100 hus. Kul!

    SvaraRadera
  8. Coolt det har stått där i över hundra år! Lika fint nu som då. Härliga balkonger, är ju lite tokig i smide....

    SvaraRadera
  9. På den tiden kunde man vara stolt när man titulerade sig arkitekt tycker jag. Nu för tiden eh kanske inte så mycket enligt mig.

    SvaraRadera
  10. Såå många fina hus du hittar!

    Du kommer säkert att nå målet!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Det huset borde jag ha känt igen eftersom jag bott även i Katrineholm. Mannen som byggde gav även namnet till Kullbergska sjukhuset. Du är en hejare på att hitta spännande hus måste jag säga och ska du vara klar till årets slut så gäller det ju att ligga i. Det betyder ju också många resor runt med husbilen, kan jag tro.
    Ha de gott.

    SvaraRadera
  12. Härligt med sådana gamla vackra hus som är välskötta och har en intressant bakgrund. Just det gillar jag med 100 hus-serien. Man ser då mycket utsnför den egna staden och lär sig otroligt mycket. Riktigt kul faktiskt!

    SvaraRadera
  13. Helt otroligt vackra hus de byggde förr. Även om en del var rena skrytbyggen för att visa hur framgångsrik ägaren var så är de ju som smycken i vårt moderna samhälle. Roligt att läsa och se dina fina bilder:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Jag gillar det huset, det man ser från utsidan.
    Ps. Nu ska vi se om det går att skicka. Kram

    SvaraRadera
  15. Man kan riktigt se kristallkronorna glimra och folk glida förbi i elegant aftondräkt....så tiderna har förändrats. Och det är kanske bra det!
    Idag hittade jag mer smörsopp!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  16. Vilket hus!!! Verkligen pampigt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  17. Oj, jag känner väl igen det huset. Brukar tillbringa en hel del tid i Katrineholm...

    SvaraRadera
  18. Vet du Anki, här i Malmö har vi ett hus som heter Mannheim som ser nästan exakt likadant ut som huset du presenterar idag. dagens hus är mycket vackert med så många fina utsmyckningar och smådetaljer.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Ståtligt hus som säkert kan användas många år än.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)