onsdag 23 oktober 2013

100 hus 2013... hus nr 64

Vid den smala gångbron mellan norra och södra sidan av Motala ström .. bakom industriområdet - numer ProNova - där ligger Gryts Herrgård... byggt 1829, som disponentbostad för Söderberg & Arosenius klädesfabrik.
Under huset finns gamla källarvalv från tidigare hus. 
Renoverat av arkitekten Carl Theodor Malm på 1870-talet...
På den här platsen låg tidigare Gryts frälsekvarn med fem kvarnstenar samt den lilla gården Gropen med anor från 1700-talet.
... dit in till gården kom jag inte...
1986 köptes fastigheten av ett par från Åby och sedan renovering och modernisering blev klar 1987 bor de fortfarande kvar i huset.

Fler spännande hus finns hos Susanne...

16 kommentarer:

  1. Så många fina detaljer gamla hus har!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att se alla dina Norrköpingsbilder. En stad som jag numera besöker då och då. Min son bor där sedan 5 år. Tycker mycket om bebyggelsen runt Motala ström. /Anette

    SvaraRadera
  3. Åter fint hus. Kommer du ihåg allt du tar reda på om dina hus? Det är ju mycket rolig historia.

    SvaraRadera
  4. Gryts herrgård... Tycker det klingar så bekant i huvudet på mig... Men vet inte om jag blandar ihop det med Grythyttan.... Att det är det jag tänker på... Ha de´ Kramar

    SvaraRadera
  5. Vad heter den familjen som fortfarande bor där. Måste vara jättegamla som jag kanske.
    Jag älskar Dina berättelser från min stad, men så mycket jag glömt sen min flytt
    till Åby. Så härligt med dina fina påminnelser.
    tusen tack Hajan

    SvaraRadera
  6. Ett rejält hus med en tidstypisk charm.

    SvaraRadera
  7. Vilket vackert hus och så fint fångat med kameran. Ha en fin onsdagskväll. Kram

    SvaraRadera
  8. Norrköping next säger jag bara!
    Du älskar verkligen din stad och det syns på dina bilder. Å som jag sa igår - Norrköping är en vacker stad. Tänk om Peking skulle åter ta upp klivet till Allsvenskan... också;-)

    SvaraRadera
  9. Så fint hus! Spännande historia! Fina bilder också :-)

    SvaraRadera
  10. Tack för din uppmärksamhet! Nu har jag ändrat :-) tar ju lite längre tid ifall man ska ta samma nummer två gånger.

    Ha en fortsatt bra dag :-)

    SvaraRadera
  11. Motala har vi varit flera ggr men kanske inte tänkt på det huset som du berättar.
    Gryts herrgård också hört om men aldrig varit. Det är alltid tusen andra 'saker' man ska göra och titta på i 'nya' städer man besöker.
    Men det lät intressant, får titta extra nästa gång vi är där, möjligen till next år.
    Ha de bra, kram/ Eva

    SvaraRadera
  12. Jisses jag skulle gå vilse i korridorerna om jag bodde så stort! Tänk om det spökar också? Här i våra trakter är det nu många holländare som köper herrgårdar och gods. Igår såg jag dock på teve att dom har en fastighetskris utav guds nåde, skenande priser och skyhög belåning har gjort att hela fastighetsmarknaden gått i sank, precis som den gjorde hos oss i Sverige på 90-talet. Inget går att sälja sa dom, undrar hur dom då kan ha råda med hus här för många miljoner...
    Ja det var bara en stilla undran, dom är så välkomna...
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Svar: Uräskta så hemskt mycket att jag missade att Norrköping ligger på 9:e plats i Allsvenskan. Jag skäms - å då är jag ju ett fotbollsfreak.
    Konstigt det där. Är ingen kalenderbitare men det är alltid två lag som jag liksom "förtränger". AIK är ett av dom, vilket ju är naturligt om man är Bajare;-) Å Norrköping - ja det laget glöms liksom bort. För lite skriverier kanske - å så har dom ändå samma tröjfärg som Blåvitt.
    Som sagt - jag skäms;-)

    SvaraRadera
  14. Tack för ett vackert och bättre vetande via din sajt.
    Vackert hur och fina bilder.

    Din bok är redan på väg :-)
    Postbilen hämtade den på eftermiddagen igår.

    Trevlig helg du nya och fina vän/ kram

    SvaraRadera
  15. Fint hus i ett fint område i en fin stad. Kramar

    SvaraRadera
  16. Udda med en herrgård, om än i det mindre formatet, mitt inne i stadsbebyggelsen. Snyggt hus.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)