tisdag 8 oktober 2013

Hösthelg...

Medan Calle och Lina var på Ålandskryssning och lillebror Ludvig  var hos mormor och morfar, så var Casper här hos oss hela helgen...
Mycket utomhustid blir det förstås... det är mycket spring i benen på en kille som snart fyller fyra år :)
Lek och bus bland höstlöven...
... och så lite arbete...
med grenar som skulle ner i skogen bakom "veboa"... lagom tungt för en som gärna hjälper till... och så en liten paus i mossan :)
 Småfåglarna... speciellt talgoxarna har ätit upp alla frön i solrosorna
 så vi hämtade lite mat och fyllde på i fågelbordet...
Ännu en skogstur... och så måste vi ju titta till traktorerna...
Hemma igen... och där i solen under björken, där står den vackra flugsvampen, som spruckit upp som en blomma :)
Namnet flugsvamp lär den ha fått p.g.a. att man förr lade bitar av dem i mjölk för att förgifta flugor... tror inte den här flugan vet om det :)

Så såg min helg ut i lite sammanfattning... hos Marit kan du se fler helgbilder :)

Ha det gott!

26 kommentarer:

  1. Det var en helg som heter duga. Du verkar ha haft det hur kul som helst för att leka med barn det ger mycket.

    SvaraRadera
  2. Så bra med en hjälpreda! Det är tur man har barnbarn :)

    SvaraRadera
  3. En mysig helg med barnbarn är ju alltid uppfriskande :) OCH vilka vackra bilder du tagit... WOW

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Haha.. nä den flugan vet nog inte om det.. helhärliga höstbilder med full fart!

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga höstbilder med spring i benen;-)
    Man kan ju inte låta bli att undra hur det gick för flugan;-)
    Ha en skön vecka

    SvaraRadera
  6. Han ser ut som att han hade en riktigt kul helg hos er :)

    SvaraRadera
  7. Bilden på flugan på flugsvampen var ju för härlig :)
    Jättehärlig helg tycks du haft....barn och utevistelse friskar upp och berikar!! :)
    Ha det fortsatt gott
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  8. Ja det var ju ingen dålig helg det direkt,fina höstbilder !!!!

    Ha det gott...Kram

    SvaraRadera
  9. Härligt med ungarna när de busar, men jag blir alltid lite 'skraj' när barn rör sig runt maskiner och traktorer. Farliga saker har ju hänt !
    Snart kommer min kollega med sina pojkar i den bästa bus-åldern med att räfsa lönn löv. Vi har haft en räfs-träff varje år (ca 10 år) i mitten av oktober.
    Den traditionen är kul även för oss, hi hi, barna sinnet är kvar.
    Hösten färger är underbara.
    Mycket vacker blom-svamp men ack så farlig.
    Må gott Anki.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  10. Ja...då behövde du då inte vara sysslolös...!! Tänk om man hade hälften av de små livens energi...Och allt blir ju liksom lite roligare också när man har sällskap, vare sej det gäller jobb eller promenad.Å det här med traktor och maskiner som mullrar och bullrar, det måste ligga i generna och inte i uppfostran, för lillprinsen här som har tre systrar han är helt galen i motorcyklar.
    Vilken dag vi har!! Även om solen inte visar sej så...+19 alldeles nyss, det är så man måste titta två gånger på termometern för att tro att det är sant.
    Här är det allmänt kaos, lite som jag är...det började med att jag skulle plocka ur husbilen, och det skulle upp på övervåningen/vinden...och där behövde det rensas, för att få plats med det och med alla blommor...så nu har jag vänt upp och ned på hela huset, ingenting är där det ska, och ja...jag har redan tappat lusten...Så nu blev det lite kaffe istället, och hoppas att energin rinner till igen...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder. Det är så vackert ute nu så man ryser av välbehag. Kram på dig!

    SvaraRadera
  12. Fullt upp hos dig med andra ord! Å Casper gillar jag skarpt:-) om jag skulle hålla på med match making i tidig ålder så skulle jag "para" ihop hohom med min lilla bloggprinsessa Nika. Hon fyller fyra år i februari;-)
    Flygsvampen var otroligt vacker, men flugan han nog knappast uppfatta skönheten utan gick en snabb död till mötes.

    SvaraRadera
  13. Vad roligt att vara med barnbarnen. Vilken energi barn har och man orkar mer med dem, än man annars ofta gör.
    Flug/svampbilden är verkligen bra.

    SvaraRadera
  14. Undrar hur det gick för flugan?

    SvaraRadera
  15. Du är lika lyckligt lottad som jag och har trädgårdshjälp. Så tjusig svampbild du visar. Kul info om flugsvampen. Det har jag aldrig hört tidigare. Kram

    SvaraRadera
  16. vilken härlig hösthelg och så vackra bilder. Kram Kram

    SvaraRadera
  17. Vad mycket vackert du hittar i skog och mark. När jag drar till skogs på min tuffa joggingrunda tittar jag bara på klockan. Du hittar så mycket mera. Kram och ha det gott.

    SvaraRadera
  18. Haha, tänk att du lyckades få med det yrvädret på bild! Inte illa, jag misslyckas 9 gånger av tio när jag försöker fota busande katter och det är väl jämförbart. Minns än idag hur härligt det var att springa i prasslande lövhögar. Brukar du ha några övervintrande igelkottar där? Det hade vi på ett tidigare ställe vi bodde på. Fram till de gick i dvala matade vi dem.
    Ja snart står alla träden nakna och fryser, tur vi människor har kläder att ta på oss fast senaste dagarna har jag svettats efter varje promenad!
    Kramen

    SvaraRadera
  19. Fina bilder! Det ser verkligen ut som om ni haft en kanonhelg!
    Så läckert "tårtbitad" svampen blivit!

    SvaraRadera
  20. Detta kommer den lilla killen ihåg, så mycket som ni var aktiverade i.
    Det är alltid roligt med smått folk när de dyker upp.
    kram från mig, och tack för titten

    SvaraRadera
  21. Så kul att du varit på det stället där jag visade bilder ifrån.
    Kom du med husbil eller båt?
    Må så gott!

    SvaraRadera
  22. Härlig helg!
    Flugsvampar är väldigt vackra!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  23. När man har en sådan hjälpreda får man inte vara lat själv, då gäller det att hänga med i svängarna! Vilken underbar helg du hade!

    SvaraRadera
  24. Skoj med barnbarnshelg! Särskilt när man kan vistas i skog och mark - och så göra lite nytta tillsammans. Härliga bilder!

    SvaraRadera
  25. Min son var en hejare på att hitta svamp då han följde med mormor och morfar i skogen som liten. Morfars filosofi: Ja men det är väl inte så konstigt, han är ju närmast backen :-)
    Så härlig er helg verkar varit!
    Ha de´

    SvaraRadera
  26. Hurrah! After all I got a weblog from where I be
    able to genuinely get useful facts regarding my study and knowledge.


    Visit my weblog; Where To Buy E Cigs

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)