söndag 27 oktober 2013

Trädgårdsfärger... ljusgrön

Kul att leta runt i bildarkivet och försöka hitta rätt färg... som den här veckan är ljusgrön...
... först ut i min kavalkad blir sälgen...
... och så den lilla tardatulpanen som blommar tidigt...
... baksidan är så fin med sina ljusgröna skiftningar...
... och den grönrandiga tulpanen...
... som lyser så vackert i solskenet :)
 Blåbärens blomma är vacker...
... och de ljusgröna bladen lyser i solen...
Riktigt ljusgrönt... massor med lysande granskott...
... de här blev till  god granskottssirap :)
Vid en gammal stubbe brer harsyran ut sig... så skir... så vacker...
... med sina ljusgröna blad... och med blommornas mitt som skiftar i gult och grönt...
För ett par år sedan planterade jag en kastanj...
... här med sina nyutslagna, ljusgröna löv...
Stjärnflockan - fin även på undersidan med sin ljusgröna teckning...
... och den dubbla vita aklejan...
... med ljusgröna knoppar...
... och så till sist, det ljusgröna krassebladet...


Hos Charlotta finns fler spanare på trädgårdsfärger :)
Ett kul tema... tack för det! 

30 kommentarer:

  1. Du har verkligen hittat många ljusgröna växter. Mycket fina varenda en. Jag tyckte det var litet svårt den här gången.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kavalkad av ljusgröna bilder! Vilket fantastiskt ljus de sprider.
    De gröna tulpanerna har jag aldrig sett förut, längtan uppstår. Och jag inser att än är det inte försent att plantera lökar.
    Ha en fantastisk dag!

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig tänkt på att det finns så mycket ljusgröna blommor i trädgården. Tyvärr har jag inte många av de sorter du visade. Jag blev nyfiken på den där granskottssirapen. Är det svårt att göra? Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  4. Otroligt fina bilder, jag längtar till våren nu :)

    SvaraRadera
  5. Ljusgrönt...nu är vi inne på mitt spår...älskar när det är skirt och nyutslaget, den speciella gröna färgen...vår...!! Och sen ser jag...baksidan på allt det vackra...älskar det också!! Ofta har blommor en så vacker ådring baktill, om det nu heter så, men det glömmer man ofta. Underbara bilder, och snart är vi väl där...*blink,blink*...??!!
    Och helgen har väl nästan bjudit på vårtemperaturer också, och hade jag ingen kalender skulle jag nog kalla regnet för vårregn...Men i köket luktar det nybakat saffran, och då påminns man direkt om vilken årstid det är, och jag är ute i god tid för en gångs skull...
    Ha en riktigt fin söndag vännen, här stundar en middag med barn och barnbarn snart...
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Vackra och glada bilder.Blåsigt och regnigt här. Lilly har brutit armen så hon är sjukskriven i en månad. Ha det bra !

    SvaraRadera
  7. Så många fina foton *njuter*
    I vattendroppen syns nervtrådarna *wow* /kram

    SvaraRadera
  8. Det var många fina växter och vackra bilder. Här ser jag ett fotoprojekt för nästa år - bilder på baksidan på blommorna, något som man ofta missar.

    SvaraRadera
  9. Du har verkligen fått till det med det ljusgröna - vilka fantastiska bilder du funnit i ditt arkiv. Jag har inte kommit så långt ännu, men jag kommer igen snart.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Ja det där är bilder att njuta av... Och se fram mot.. Det kommer nog en sommar och vår igen. Kramar

    SvaraRadera
  11. Så underbart vackra bilder du lagt in,Otroligt !!!!

    Ha en fin söndag/Kram

    SvaraRadera
  12. Ljusgrönt för mig är vårens färg, den efterlängtade pånytt födelse färgen.
    Den finns överallt, bara att 'öppna' ögonen och se, färger ändrar färg efter dygnstiden och ljuset.
    Alla bilderna är vackra, men om jag får välja, ja då ger jag nr 1, 10 poäng från mig, den är speciell i mina ögon.

    Tack för kommentaren hos mig, där du nämner om hästarna. Alla har vi en liten bakgrunds historia från en bild man visar. Kul att veta att du varit häst tjej. Lika hos mig, jag var tokig i dem alla. Gjorde tokigheter också som att först klättra upp i ett träd sen försöka komma ut på grenen så långt man kunde där en häst stod under trädet. Sedan 'släppa' taget om grenen sen hoppa rätt på hästens rygg, hästen blir rädd börjar springa -- fortare . . . .sen kanar jag av hästryggen (barbacka) faller rätt i ett stenröse och bränn-nässlor. Klarar livhanken, vågar inget säga när jag kommer hem ( vi var då på sem. i Polen flera veckor, bodde hos en moster då).
    Jag sa bara att en myggsvärm hade bitit mig, att jag hade ont här o där berodde på fall av en cykel, *fniss* Men om de vetat sanningen hade jag inte fått gå ut mer eller nåt. Men jag var inte ensam för jag vile visa de Polska barnen vad en tjej från Sverige kunde göra. De var också rädda för att få skällning av föräldrar som kanske trott de lurat mig till det. Men nej jag var alltid en trädklättrare och andra hemska utmanande farligheter. Den gången med hästen var jag ca 11 år.
    Då var jag lätt som en plätt, lång och smal, nu flera kilo klokare och räddare, men älskar ändå hästar, men vågar inte utmana ödet att rida eller klättra träd, vill ej bryta någon kroppsdel.
    Få vara tacksam att man är som man är och lite feg nu.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  13. En bildkavalkad som går nästan helt i min favo färg - limegrön. Tack du!
    Å den sista bilden är verkligen en häftig crescendo-avslutning. Fotot är suveränt!

    SvaraRadera
  14. Många fina ljusgröna växter, som gör att man redan längtar till våren... För så här års är det inte så mycket ljusgrönt i naturen.

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  15. tulpaner är min favvobloma! Fina bilder. Fick recept på granskottssirap i år, men hann aldrig med att göra. Man måste kanske göra det nästa vår då? :)

    SvaraRadera
  16. Såå härligt att kika in på din blogg, du har alltid så fina och underhållande bilder !!
    Ha det gott / kram

    SvaraRadera
  17. Grönt är skönt - så är det bara!
    Vilka fina bilder du visar, jag blev speciellt förtjust i kastanjebilden!
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Jaha, du kör också ljusgrönt..snyggt..snyggt med grönt alla de skiftningar som finns..och blommor och blad gör en glad..Kram Karina

    SvaraRadera
  19. Vilka vackra ljusgröna bilder! Nu dröjer det ett tag innan vi ser det ljusgröna igen....men snart är det jul o sen är det vår igen!!!!! ;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  20. Vackert, vackert Anki!!
    Den där sista bilden älskar jag mycket :)
    Det där var precis vad jag behövde i detta regniga mörker som råder stor del av dygnet nu.
    Önskar dig en finfin ny vecka
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  21. Stunningly beautiful photos... the last with the water drop is absolutely amazing!!!

    SvaraRadera
  22. lilla Anki, vilka underbara bilder. Så skönt det var med den färgen då. Det är ju för att det
    dröjer innan den kommer tillbaka igen. >Jag älskar de fina Granskotten med.
    Tusen tack, så roligt det är att titta bara, när man inte kommer ut på det viset.
    stor kram från Hajan

    SvaraRadera
  23. Vilka fantastiska bilder du tar. Du måste ha öga för motiv och dessutom en jättebra kamera. Så skönt att se lite blommor nu när allt har blommat ut.

    SvaraRadera
  24. Verkligt vackra bilder - min favorit är nog den sista (tror jag)!

    SvaraRadera
  25. Vad härligt med riktiga sommarbilder nu när alla andra visar höst och t.o.m. vinter..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  26. Så många fina bilder! Passade perfekt nu med härliga sommarbilder när höststormen är på intåg och det redan börjat vina runt öronen.
    Ha det gott!
    kram Milla

    SvaraRadera
  27. Alltid när jag ser dina fina blombilder tänker jag att jag nog borde ha lite blommor jag också, det är ju så fint! Kram

    SvaraRadera
  28. Your photos are beautiful!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  29. Ohh, så många fina ljusgröna växter! När jag var ung och jobbade som plantsättare brukade jag äta granskotten som godis, ska kanske ta och göra sirap på dem i stället. Vackra är de i alla fall!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)