tisdag 1 oktober 2013

100 hus 2013... hus nr. 53

Boo kyrka... nästan granne med kyrkskolan jag hade med som hus nr. 52...

En "karolinerkyrka", byggd 1733...

Kyrkan ser bitvis flammig ut... enligt vaktmästaren så ska den målas och bli fin igen, men inte förrän nästa år...
Dubbla dörrar... den yttre hade inget lås...
Vackra fönster med handblåst glas...
Skorstenen ser lite speciell ut...
... det finns en öppen spis där inne...
Så får vi komma in...
... någon som har haft det lite långtråkigt har ristat  lite i psalmstället...
Om man vänder sig om och lyfter blicken ser man den fina orgelläktaren
Bitvis väldigt lågt till taket över bänkarna...
Dörren går in till rummet där prästen förberedde sig...
tröskeln är sliten - här har många passerat...
Här inne - högst upp under taket finns en del av socknens arkiv...
strax utanför det här rummet är dörren och trappan till predikstolen...
I det låga fönstret ovanför dörren (likadant på andra sidan altaret) satt kontrollanter och prickade av vilka som kom till söndagens högmässa...
Enligt kyrkvaktmästaren så är det den här tavlan som är det värdefullaste i kyrkan... den är det första som ska räddas vid t.ex. en brand!
Värdefullare än altartavlan...
Den sista julottan firades här juldagen 2012 - från nu i höst kommer kyrkan endast att vara en s.k. sommarkyrka. 

9 kommentarer:

  1. Hej, jag hoppas verkligen socknens arkiv även finns på digitala medier numera! Hua, tänk om det brinner!
    Sommarkyrka, den värms alltså inte upp under vintern eller?
    Jag är en dålig kyrkobesökare, bröllop och begravningar men sällan att jag besöker kyrkor när jag är i nya städer. Synd för de är så vackra många av dem, jag kommer bara inte att tänka på dem.
    Imorgon kommer en av de nya katt-mattarna på besök, hon kan inte bärga sig till på söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbar liten kyrka. Ja tänk vilken koll man hade på församlingsborna förr.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig kyrka! Tänk bröllop eller barndop där!

    SvaraRadera
  4. Synd att det bara är en sommarkyrka numera. Om den blir nymålad kommer den att bli jättefin. Okej. De får inte välja rosa. ;)

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker kyrka! Har bara sett den utifrån förut!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Nu har jag gjort nå't som jag inte gjort på decennier - varit inne i en kyrka alltså. Tycker du är verkligen ambitiös att t o m engagera vaktmästaren för att glädja oss (kräsna) bloggläsare. Stor eloge där! Å toppen bilder!
    Men om jag ska vara helt ärlig sågillar jag nog kyrkskolan bättre. Den är stadigare på något sätt, t o m lite "pompös" med sina pelare.

    SvaraRadera
  7. Mä nu känner jag igen mig.-där har man minsann varit..så fina bilder och trevligt sällskap minsann....en bekant till min mor var någonslags vaktmästare och trädgårdsmästare där på Boo slott...så det så...Kram Karina

    SvaraRadera
  8. Ytterligare en liten fin kyrka!
    Det blir säkert kostsamt att underhålla den. Hoppas de klarar det!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Fin gammal kyrka med många intressanta detaljer. och man får ju hoppas att de räddar tavlan om det nu skulle hända något som är en fara för den.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)