måndag 11 mars 2013

Våra snälla söner...

... ja, de tyckte vi skulle fira lite till, så de tog med sig oss till sta´n :)
Restaurangbesök... vilken lyx!
Barnbarnen tryggt i mormors vård... och prickiga hunden fick klara sig själv, medan vi begav oss till Gamla torget...
Tvål-Jockes hus och de Geerstatyn
Bacchus har blivit Restaurang Lagerqvist...
Entrén... uppför trappan...
... och så ner för trappan...
... förbi den fina lyktan...
... ner i de djupa källarvalven - den gamla vinkällaren...
man känner igen de gamla tegelvalven, men interiören har blivit en annan...
Många gamla bilder - just sådana från Stadsmuseet och Stadsarkivet som jag jobbat med - lite kul!
Ett bord för sex personer var beställt... och så till maten då... 
Förrätten... några valde sparrissoppa med tryffel... mycket gott, sa de som tog den :)
... några (bl. a. jag) valde löjromscrepes med Västerbottenost, rödlök och smetana - väldigt gott!
Huvudrätt - Oxfiléplanka 
Perfekt!
Ett gott ekologiskr Shiraz- vin till maten ...
... ja utom till de som körde förstås - och vatten i fin flaska :)
Och så dessert...
Trädgårdsäpple... visst låter det ljuvligt :)...
... eller bakad choklad... eller underbar chokladtryffel
Kaffe förstås...
... och Cognac till dem som gillar det - alltså Lasse och Calle :)
Calle och Basse - Tusen tack för en helt suverän kväll!
 Vi kommer att minnas den länge, länge :)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Om ni, kära besökare här på bloggen, kommer till Norrköping, så tycker jag ni ska prova den här restaurangen - god mat, trevlig personal och fin miljö!
Ha det gott!

24 kommentarer:

  1. Har missat vad ni firade...men vad gör det..ojoj så impad jag blir av den läckra maten och vilken miljö att sitta och äta i ...mums säger jag bara :)
    Underbart härligt med lyx och avkoppling!
    Hoppas att du får en fin fortsättning på veckan vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Så härligt att komma ut så! Allt ser så gott ut!

    SvaraRadera
  3. Förstår att ni hade en trevlig kväll med så mycket god mat.
    Kul att få komma ut ibland och slippa laga maten själv.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  4. Vilket kalas, fullt program och lite till!

    Ha en bra vecka o
    Kram

    SvaraRadera
  5. MamaMia mums vilken fest, med trevligt restaurang besök.
    Vi har bara kört förbi Norrköping,tyvärr aldrig varit inne i stan. hört att den är trevlig. Ja det finns mycket att se av vårt vackra Sverige.
    Jag ser på dina etiketter att det finns mycke läsning hos dig,där ni varit med eran husbil.Perfekt med huset i släptåg
    och upptäcka landet där man kör.Det kan väl hända att ni vill se Kvarnaryd,dörrarna står öppna.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset. Där har jag inte varit än!

    Ser väldigt smaskigt ut!

    Marie (jag bor också i Vånga)

    SvaraRadera
  7. Mmmm, där fick du minsann ihop några bilder till fotoklubbens månadstema ;-) Det ser riktigt läckert ut!
    / maria

    SvaraRadera
  8. Åhhh, vilket mysigt ställe!!! Maten ser ju helt underbar ut!
    Blir hungrig fast jag precis ätit...;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Som jag brukar säga, "Ögat äter lika mycket som magen". Här tror jag ni alla fick mättnad både för ögat i trivsamma lokaler och riktigt god mat till magen. Kram

    SvaraRadera
  10. Vilket kalas ni blev bjudna på! Både omgivning och mat ser helt perfekt ut. Förstår att ni njöt. Kram

    SvaraRadera
  11. Oj, oj, vad mycket mat. Hade nog tyvärr inte kunnat äta hälften av det. Men det såg onekligen riktigt gott ut. Bara att få uppleva lyxen av tjusig mat, god uppassning och trevligt sällskap. Bara det är ju värt att fira. Men det var ju omtänksamt av sönerna att bjuda er på en så fin fest. Verkar vara en väldigt mysig restaurang. Grattis igen och hälsa grabbarna att de var duktiga och goa mot mor och far. Kram 3 M

    SvaraRadera
  12. Mmmmmmmm har vi vägarna förbi däråt så blir det ett besök på detta ställe :)

    SvaraRadera
  13. God mat, trevligt sällskap och vacker miljö, vad mer kan man begära?!

    SvaraRadera
  14. Mums så mycket god mat ni åt. Mysigt av sönerna att bjuda ut er på en sån middag.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  15. Så mysigt och trevligt att Ni blev bjudna på Bacchus, ja det heter den restaurangen för alltid hos mej;)
    Jättegod mat valde Ni, och senast jag var där så valde jag oxå "plankan", den har jag ätit där otroligt många gånger, och Lagerqvist gör den på helt suveränt sätt.
    Härligt med barn som gör sådant för sina föräldrar!
    Ha en fin dag!
    Ps. Hugo och Hulda finns i Arkösund, Du har säkert sett dem där, brukar ju "klä" om till sommarkläder när den tiden kommer!

    SvaraRadera
  16. Jösses...så gott det där såg ut då!! Å vilken vacker miljö!! Efter alla dina inlägg sista tiden känns det som om jag åtminstone får spendera en vecka i dina trakter...Tänker jag efter finns det säkert mycket här omkring som också är vackert och sevärt, men som sagt va, man är ofta hemmablind...
    Här börjar så sakteliga krafterna återvända, men segt är det även om förkylningen blivit bättre. Tror aldrig jag varit så trött efteråt. Å monstret...vi har liksom kommit underfund med varandra rättså bra tycker jag, fast ibland känns det som om han överlistar mej...men det kan vara inbillning...
    Ha en bra dag vännen, måtte våren komma snart...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  17. Hej Anki, kul att du ville vara med på min utlottning !
    - Vilka frestande bilder du lagt ut på eran lyxmiddag ! -Och vilken miljö att sitta och äta en sån middag i...Synd att det är en bit att åka till Norrköping...
    Önskar dej en fortsatt fin vecka !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  18. Mmmm så gott. Det är allt roligt att äta festligt någon gång ibland. Och kul att ha de vuxna barnen med.

    SvaraRadera
  19. Kikar in för att berätta att jag lägger ner min blogg!
    Förklaring finns på min blogg.
    Tack kära du för den här tiden :)
    Ann-Louisekram ♥

    SvaraRadera
  20. Mmmm, vilken meny! Det lät fantastiskt gott och vilken mysig miljö sedan... Härrrrrrligt!

    SvaraRadera
  21. Där hade ni det mysigt kan jag tro! vilken miljö..Underbart att få lite guldkant i vardagen,fina söner..ha de gott.kramizar

    SvaraRadera
  22. Ja, det var verkligen snälla söner! Ska lägga restaurangen på minnet!
    Ha en fin fortsatt vecka!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  23. Det såg otroligt gott ut och så kom jag till löjrommen och då såg det andra bara gott ut och jag bara satt och stirrade på löjrommen. Det är min absoluta favorit alla kategorier, det finns ingen godare mat. Nu måste jag nog unna mig lite grand igen......
    Och jodå, det andra såg fantastiskt ut alltihop, men......
    Agneta kram

    SvaraRadera
  24. men anki;-) nu gjorde du mig jättesugen på denna mat, tusan va gott det såg ut,namnam:) förstår att ni njöt!
    kram anna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)