lördag 9 mars 2013

100 hus 2013... hus nr. 14

Det lilla vita huset med namnet "Tallen", 
 får bli mitt fjortonde av de planerade hundra husen...
Namnet har det fått av den döda tallen i förgrunden... en s.k. "värktall", som sades kunna bota allehanda krämpor om man gick runt den baklänges...
 Tallen får inte fällas... den måste få stå tills den faller av sig själv... annars
 
kommer hemska saker att hända i Skärblacka... 




Hur gammalt huset är är det ingen som säkert vet - men det har i alla fall stått här sedan 1840... och det sägs vara hitflyttat från Näsby(?) vid Ribbingsholm.
Skärblacka - Kullerstads Hembygdsförening höll till här under ett antal år innan de flyttade till Ljusfors Herrgård.
Den här tavlan sitter uppsatt inne i stugan...
I mitten en tidningsartikel om fiskaren Gunnar Gustavsson, som bodde i huset under många år - det är han till höger - tallen lever och året är 1977.
Till vänster nuvarande ägaren Börje Israelsson - året bör vara 2010 eller 2011 och tallen är död...
Huset är renoverat och det finns en del gamla saker sparade...
Varje helgfri onsdagseftermiddag - året runt, kan man fika här och lyssna på musik... eller kanske spela själv om man kan :)
Avslutar med en liten kort "truddelutt" med husets ägare...




17 kommentarer:

  1. Vilket gulligt hus!!!
    Den tallen är det nog bäst att ingen fäller....
    Såg den röda brandsläckaren. En sådan hängde hemma i mitt föräldrahem.
    Ha en fin kväll!!!

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt med en liten "truddelutt",tack för den.
    Min mans morfar hade ett sådant dragspel--magdeburg ? han spelade ofta till fest i huset, den finns kvar här.
    Huset ser trevligt ut, ja och trädet "tallen" får stå kvar och "bida" sin tid.

    I kväll är vi barnvakt,fast Lina o Annie 11-9 år behöver ej
    "passas", men myskväll med pizza o "Mello" blir kul.
    Vem vinner ?! Kanske de "fyra gubbarna", *fniss*
    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Fint litet hus och spännande att det är lite magi runt det hela med.

    SvaraRadera
  4. Gunnar, med krökt rygg, minns jag väl!

    Köpte fisk av honom på uppdrag av mina föräldrar!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ha en underbar Helg!! KRAM Petra www.romantiskahem.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Men vilket vackert hus!! Trevligt när man vet historien runt det dessutom. För att inte tala om husets ägare...Jag blir så glad när det finns eldsjälar som lägger ned sin tid på att bevara till eftervärlden, jag hoppas att vår generation också kommer att innehålla sådana fantastiska människor!! Vad ska vi annars lämna till historien...??
    Ja du...här har förkylningen bitit sej fast som en envis liten fästing. Alvedon och Ipren är mina följeslagare, plus nässpray...Och huset har varit som ett vandrarhem, det kommer och går folk hela tiden, och inte är det mej de vill träffa i första hand...*skrattar*, utan husets nya herre. För det är just vad han är, han vet precis hur han ska charma, var han ska lägga in charmstöten. Ingen har gått härifrån oberörd...Och naturligtvis, han följer med när vi träffas!!
    Ha en skön lördagskväll!! Jag och Zambo ska avnjuta den lugnt i tvsoffan, husse är på film- och whiskeykväll med vännen i torpet.
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Hej Anki. Ännu ett intressant inlägg ifrån dig. Det är roligt att få en liten historia om husen eller de som bor i dem.
    Synd att tallen är död.
    Tack för din kommentar på min blogg.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  8. Vilka roliga hus och med vilken charm, som du hittar. Kram!

    SvaraRadera
  9. Så fint hus det blev denna gång. Andas riktig gammal charm. Vi känner ju inte trakterna därikring men hoppas någon gång få se alla dessa fantastiska byggnader. En fågel viskade i örat om Lasses födelsedag och er bröllopsdag. Vi vill verkligen också deltaga i gratulationer till er båda och en extra kram till Lasse. Gulligt av barnen att fira er. Vi tänker på er. Stora grattiskramar från oss 3 M

    SvaraRadera
  10. Vilket fint litet hus. Underbart att det finns bevarat. Fantastiskt att entusiasmen finns hos en del människor. Tallen står där den alltid stått :)...det är nog tur det.
    Ser att en hel del av er snö har smält undan. Här finns en hel del kvar.
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  11. Vilket underbart vackert litet hus!
    Vad roligt att du vill vara med i vårteckensutmaningen, ser verkligen fram emot att se vårens framfart på dina breddgrader.
    I morgon kör vi oavsett vad Kung Bore tycker om det hela, -13,5 grader hos mig just nu *brrr*
    Trevlig lördagskväll!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  12. Återigen får jag lära mej en massa intressant om ett hus jag funderat mycket över när jag spanat på det, det är ju dessutom så vackert där det står och lyser så vitt och fint.
    Brrr, kallt även idag, och snön får vi väl behålla till midsommar om det inte ngt väldigt dramatiskt med kylan, sa just igår att det verkar inte bli så att jag får ta av vinterdäcken till Påsk!
    Synd om mina kollegor när jag blev avstängd, vi har ingen personal alls snart, massor av sjuka!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  13. "Tallen" är en liten trevlig stuga. Jag kommer inte ihåg Gunnar fiskare, men däremot hans fru Viktoria. Vi blev goda vänner genom mitt arbete.
    Bilden på B är från 2011, det var jag som tog den.
    / maria

    SvaraRadera
  14. Det var ett fint litet hus. Men namnet Tallen verkar inte ha med trädet att göra alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, Jah... det döda trädet är en tall och det är från den tallen, som huset har fått sitt namn.

      Radera
  15. Vilket fint litet hus och så intressant historia kring det. Förstår det som att ägaren inte bor där, men öppnar upp det för fika och truddelutt - så himla trevligt!

    SvaraRadera
  16. Mycket intressant information om det söta lilla huset.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)