lördag 16 mars 2013

100 hus 2013... hus nr. 15

Norrköpings gamla vattentorn (till 1980) -  numera finns här studentbostäder...
På en skylt (som jag inte såg) ska det finnas en otydlig skrift där det står "Jacob von Leesens frikostighet grundlade Norrköpings vattenledning". Läste på Wikipedia att han genom sin donation till Norrköpings stad 1865 möjliggjorde anläggningen av stadens första vattenledningsnät.
45 m högt och med 13 våningar...
54 tårtformade lägenheter...
Finfin utsikt däruppifrån... sägs det :) 
86 m över havet... skulle gärna ta mig ditupp någon gång...
Fina detaljer i fasaden...
Entrén... tyvärr gick det inte att komma in. Väntade och hoppades att någon skulle komma, men en annan gång kanske :)
Detta står att läsa utanför porten...
Klicka på bilden så kan du läsa mer hur det var och hur det blev som det blev  :)

När man letar efter lite mer fakta då hittar man ofta spännande sidor, som t.ex.  Skånska vattentornssällskapet. Det låter väldigt lokalt, men här finns fakta och bilder från vattentorn i hela världen... spännande :)

24 kommentarer:

  1. Ibland blir det som jag vill. Innan jag gick in på din fina blogg hoppades jag att det skulle vara dags för nästa hus. Jag är svag för bostäder i fyrar och gamla vattentorn. Vi har ett liknande i Ystad som var till salu för några månader sedan. Jag skojade till om det i ett inlägg i min blogg. Jag hade också gärna velat komma in när det var visning. Du och jag kanske får som vi vill nästa gång. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Tänk så fint de bor med härlig utsikt.
    I sommras var vi i Landskrona (2 dar på v-hem)
    där finns ett vattentorn med bostäder oxå.
    Vet ej om det enbart var student lägenheter, men
    den var även "maffig" byggd.
    Den ska finnas med i ett inlägg om resor,tror ja
    Ha de fint/ Eva

    SvaraRadera
  3. Mysigt med bostäder i ett vattentorn. Kanske lite svårmöblerat bara .... Ha en bra lördag

    SvaraRadera
  4. Oj oj vilken utsikt de måste ha! Googlade och hittade information att lägenheterna är mellan 17-40kvm. Fantastiskt att man "tar reda på" en sådan här vacker byggnad och gör något så vettigt som studentbostäder!

    SvaraRadera
  5. Så härligt det skulle vara att bo så!

    SvaraRadera
  6. Härligt att byggnader kan användas på lämpliga sätt och inte bara stå tomma. Måste vara en upplevelse att bo där.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  7. Läckert med studentlägenheter i tornet! Förstår att det är en fin utsikt där uppe!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det är fint! Går ofta förbi där.
    En fin liten park nedanför också och nästan som en liten miniskog runt själva vattentornet. Lite av en grön oas där...

    Och högt upp på östra sidan finna det ett tornfalksbo byggt, med "hedershyresgäster" där :-)
    "Lägenheten" för Tornfalkarna renoverades 2009:
    http://www.nt.se/arkiv/2009/10/23/Norrk%F6ping/5589977/Himalayakl%E4ttraren-fixade-tornfalksboet.aspx

    SvaraRadera
  9. Det är kul att man tar vara på den här typen av fastigheter och gör lägenheter. Har hört att det skett i många städer där de har så här vackra gamla vattentorn. Skulle inte alls ha något emot att bo högt uppe i ett sådant hus. Slippa trädgård och allt jobb med huset. Men det kommer nog en dag när det blir möjligt också. Ha en skön helg. Kram 3 M

    SvaraRadera
  10. Åhh vad fint! Där skulle jag kunna tänka mig att bo. Helst överst naturligtvis. Fina bilder :-)

    SvaraRadera
  11. Hoppas innerligt att du får möjlighet vid något tillfälle att komma in och upp i "tornet"! Både för att plåta boendemiljön och utsikten och sedan dela med dig till oss andra förstås.... Häftig byggnad att bo i :)

    Lördagskram!

    SvaraRadera
  12. Oj vad pampigt och fantastiskt att kunna få bo i ett högt torn. Der var imponerande. Kram

    SvaraRadera
  13. Visst är gamla vattentornet fint, har haft möjlighet att komma in i tornet och även högst upp när det byggdes om till studentbostäder, väldigt intressant att se lägenheterna och utsikten var verkligen häftig!
    Mycket snygga bilder, kul att se både helheten och en del detaljer!
    Ha en fin lördagskväll!

    SvaraRadera
  14. Där skulle jag hemskt gärna vilja gå in och titta. Lägenheter som tårtbitar måste ju se hur fint ut som helst. Läste i pdf:en om byggnaden och trodde det skulle finnas fler bilder.
    Och så vackert hus.

    SvaraRadera
  15. Hej

    Tufft vattentorn det där. Vi har ett antal vattentorn i stan här i Malmö men bara ett, tror jag, som är i bruk. I ett av dom har man gjort lägenheter. Förresten en fin blogg du har så jag följer den gärna.

    SvaraRadera
  16. Ett av de stiligaste vattentornen i landet måste jag säga!

    Ha en skön söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  17. Det var ett vackert hus! Att bo i en tårtbit, låter inte så dumt!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  18. Så fint vattentorn..vi har oxå ett fint vattentorn i Vasa. som jag även har varit opp i..det va många trappor att gå. Va roligt att du ville va med i min tävling,,lycka till./Christine..

    SvaraRadera
  19. Jättefint. Jag ser ofta ett program på kanal 9, där man restaurerar t ex vattentorn m.m. i England. Som sagt, hade varit roligt att se en lägenhet.

    SvaraRadera
  20. Anki jag lurade dig, det var inte reseminnen som du skulle klicka på för att se vattentornet i Landskrona utan utflycktsmål. Du får skrolla ända ner plus klicka på äldre inlägg oxå. Där kan du kanske få tips på fler sevärda "saker
    som kanske du inte har sett innan.Ni har ju hus med hjul, då kan man komma nära naturen. Har sagt det innan, men Sverige är fantastiskt !
    Trevlig lördagskväll/ Eva

    SvaraRadera
  21. vackra Bilder och spännande läsning om Norrköpings Vattentorn !! Ha det bra !

    SvaraRadera
  22. Vattentorn är speciella byggnader och det är fint att man behåller de gamla och till exempel bygger bostäder i dem. I Kirseberg i Malmö, där jag bor, finns ett vattentorn som man gjorde om till bostäder redan 1916.

    SvaraRadera
  23. oaoo...det är intressant att det gamla vattentornet är ombyggt till bostäder/lägenheter...skulle vara kul som du skrev..att få kika hur det ser ut därinne OCH den förmodligen väldigt fina utsikten:-)

    kram anna

    SvaraRadera
  24. Vackert gammalt vattentorn. Ett vattentorn här i Gbg är också ombyggt till studentbostäder, men det tornet har tyvärr en väldigt tråkig fasad.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)