torsdag 7 mars 2013

På jakt efter vårtecken...

Termometern visade på knappt två plusgrader... ändå droppade det från taken och solen var varm, så jag beslutade mig för en  promenad...
Upptäckte några bara fläckar på vägen - det är ett bra vårtecken :)

 Här precis där snökanten är... här brukar de första vintergäcken visa sig... snart, snart...
Tog så stigen förbi vår vedbod... vände blicken upp mot tallen som är full av kottar - snart kommer man att kunna höra det karakteristiska ljudet när kottarna öppnas.... knäpp, knäpp... åh vad jag funderade på vad det var som lät första gången jag hörde det ljudet en varm solig senvinterdag...
 Fortsatte in under de gamla granarna... här var marken bar och då upptäckte jag den här :)
Ser alldeles färsk ut... men är helt djupfryst...
tror det kan vara rödbrun trattskivling - ingen matsvamp i alla fall :)
Följde stigen genom granplanteringen... nästan barmark...
Gick till myrstacken under granen vid kanten av den lilla bergknallen... här brukar myrorna vakna ganska tidigt, men ännu är det alldeles stilla... här sover de fortfarande...
Hemma igen... och som ni ser - än har vi en del snö kvar...
Det dröjer nog ett tag innan man kan sitta här :)
En annan som väntar är Sixten, som med längtansfull blick tittar ut...
Matte... hallå... när blir det mer kattvänligt ute?
Ja, så mycket vårtecken hittade jag inte, men det blev en skön promenad :)

Från det ena till det andra...
 Jag upptäckte av en slump en sida  - "Your Own Edit", där Mariane lägger ut en ny bild varje vecka...  Den här bilden ska man så redigera efter eget tycke... Kul idé tycker jag :)
Inte många tycks ha hittat dit - kanske något att prova på för någon!
Här finns mina omgjorda bilder  -> "Mina omgjorda bilder"
Har bara varit med en gång, men det blir säkert många fler :)

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Det gäller att vara med nu för nya vårtecken kan komma från den ena till den andra dagen, och det är ju synd att missa ngt, fast matsvampar får vi väl vänta med ett tag, murklorna dröjer väl inte så länge i alla fall.
    Plockar inte så mkt sådant men lite vill jag trots alla varningar;)
    Skall kolla in den sida Du länkar till, kanske kan vara lite kul!
    Njut av Din vackra omgivning, hoppas vi får massor av sol i helgen!

    annette

    SvaraRadera
  2. Födelsedagskalas minsann! Hälsa och gratta i efterskott! De där presentkorten är inte dumma. Jag får ett varje födelsedag av min bästis. Ett välkommet tillskott om man som Torparkärringen har en förkärlek för Amaroneviner ;-)
    Det där med djupfryst svamp... Hur går det till? De brukar ju bara flasa ihop när det blir frost. Intressant...

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  3. Men stackar Anki vad snö du har kvar ute i markerna. En varm vinterkram.

    SvaraRadera
  4. Det tycks som om vårtecknen bara lyser med sin frånvaro just nu. Dessutom skall det bli iskalla nätter framöver, vi som tänkte oss en tur med husbilen nu till helgen. Det blir nog inget med det, tyvärr, men vi får mysa hemma istället och hålla på med min sjukgymnastik. Ha det så gott! Kramar 3 M

    SvaraRadera
  5. Vårtecken..nja de är inte så många här i Örebro än....men de kommer de kommmer...iskallt ska de bli lite till lite till..hur ska VI stå till tåls..än får vi gå båd' me strumpor och skor..solen har vi ändock sett, och det är inte fy skam..
    Önskar dig en fin helg..Kram Karina

    SvaraRadera
  6. Sv: Målaren är här nu.. klockan 22.08. Han var här klockan 7 i morse också! Men inte här mellan 10.15-20.15 ungefär. Långa dagar. Han spacklar bara! Då kan du tänka dig varför jag inte gör det själv!

    SvaraRadera
  7. Så härligt igenkännande!!! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Ja, lite vårtecken kan man se, men nu blir det kallare i helgen.... Vi som vill ha kattvänligt väder!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Fina vinterbilder men visst längtar man efter våren. Här har snön börjat gå bort å det isiga också letar efter vårtecken gör även jag men än har jag bara sett snödroppar.
    Önskar dig en go helg/kramizar

    SvaraRadera
  10. Morron! Ja här har vi sett några blommor i rabatten vid huset som är på väg opp. Det är dock för tidigt att se vad det är. Ha det bra !

    SvaraRadera
  11. Det ser ut att bli ännu en solig dag! Nya vårtecken finns säkert att finna inom kort.

    Trevlig helg, Marie

    SvaraRadera
  12. Våren lar nok vente på seg, litt ti. Men du fikk en fin tur. Takk for at jeg fikk bli med.
    Ha en vakker fredag.
    Og en mormorklem.
    Mormor :)

    SvaraRadera
  13. Härlig promenad, och nog längtar man efter vårtecken, alltid. Just nu är jag lite ledsen, men det blir väl bättre med tiden....blir gott den dagen man kan sätta nävarna i jorden igen, då får man något annat att tänka på...

    SvaraRadera
  14. han är så fin sixten<3 ge honom en varm klapp och puss från mig<3 /anna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)