söndag 3 mars 2013

Lördagspromenad

Det var bestämt att Calle och grabbarna skulle komma hit, men Lasse kände sig inte "kuranter"... så efter att ha hämtat tidningen, tagit in ved, eldat, fixat middagen och kokat gröt till frukost så åkte jag till Ugglebo istället :) 
Efter lite lek i snön... traktorkörning, grävarbete...
... och utflyttning av alla leksaker ur lekstugan...
Ja, då blev det då en promenad i det fina vädret...
... över bron vid gamla E4:an...
... utmed kanalbanken på södra sidan...

Calle och Casper provar en av bryggorna...
Så kom vi då till affären - eller f.d. affären... så synd att den nu är stängd...
Det lilla samhällets nav... med inte bara livsmedel, utan även post, apoteksombud, Systembolagsombud... nu försvinner allt...
ICA Brasken i Norsholm... nu ett minne blott...
Protestlistor  på dörren... men vad hjälper det?
Varför handlade ni inte här då? Ni handlade som de flesta på Willy´s, Citygross, Maxi, Coop... och så  komplettering med ett par liter mjölk, en tidning, lite groggvirke  i den lilla butiken...
Det funkar inte... fattar ni!
Men det finns en annan, liten gul affär som har öppet... den pyttelilla butiken "Bondromantik"...
Har såå många gånger tänkt gå in, men antingen har det varit tjockt med folk... eller så har jag inte haft pengar med mig... eller så har jag haft sådant sällskap som inte säkert förstår att uppskatta den här typen av affärer... 
... så mitt besök får vänta lite till... snart kommer den lilla trädgården att vara full av  vårblommor... då ska jag i alla fall ta mig dit :)
Precis efter den lilla butiken går vägen ner till Kapten Bille... det gamla hamnmagasinet som blev vandrarhem och restaurang...
Tänkte så ta raka vägen hem till Ugglebo, men när vi närmade oss Kimstadvägen så nämnde jag något om Orangeriet vid Norsholms gård...
 - Vi kan gå dit och titta, sa Calle... - Nej, inte kan vi gå dit... det är ju privat mark, sa jag... - Jag brukar gå där då och då och P (grannen) har sin båtplats där nere, så det är helt OK, sa Calle... så då gjorde vi det :) 
Följde den gamla, gamla vägen med det fina vägräcket...
... och så kom vi då till det gamla orangeriet.... man kan skymta det från "stora" vägen men som sagt  - jag har aldrig sett det på nära håll förut...
Var nog väldigt vackert då, på den tiden det användes till det det var ämnat för...
... nu behövs mycket arbete, tid och färg...
Men vackert är det!
Och himlen är alldeles blå!
Går samma väg tillbaka... det har börjat blåsa rejält och vinden är kall...
... går över Kimstadsvägen... upptäcker en gammal rostig grind...
... och ja, ni vet ju hur jag är... inte kan man bara gå förbi en så´n utan att ta en bild :)
Så var vi då tillbaka i Ugglebo och efter lite fika så åkte jag hem till Lasse igen...
Det blev en väldigt bra dag med lek och skratt och en skön promenad - såå härligt!
På tal om promenad... kommer ni ihåg den mystiska bilen som var parkerad lång bort i ingenstans på en gärdesväg? Kan bara säga att dagen efter var den borta, så det var bara min fantasi som gav mig konstiga tankar...

Ha det gott!


23 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag du haft i Norsholm! Vackra foton och härlig beskrivning. Jag har bläddrat och läst tidigare inlägg, då vi har haft dåligt med wi-fi tidigare. Kul att se foton hemifrån. Blir lite var runt hjärtat. Ha dé fortsatt bra. Kramar Elisabeth

    SvaraRadera
  2. En sån härlig barnbarnsdag med promenad och allt. Jag gillar din fantasi...det blir så bra historier till bilderna då. Visst var det lite spännande med den där bilen. Kram

    SvaraRadera
  3. Ser att ni haft lika underbart väder som vi!
    Vilket vackert gammalt orangeri, men det går nog åt många timmars arbete för att återställa det!
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Ser att Ni haft en skön söndagspromenad. Här nere är det mulet och det väntas regn på kvällskvisten.

    SvaraRadera
  5. vilken härlig dag ni har haft
    orangeriet måste ha sett fantastiskt ut i sin glans dagar
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  6. En gång i tiden såg det säkert helt fantastiskt ut. Hade varit kul att se en bild från dåtid.
    Det är trivsamt att gå på promenad med dig. Vet inte om det ger någon motion. :) Den där affären har jag varit inne och handlat i.Men det var inte igår.
    Så fick jag lite mer fakta om Volvon. Tror ändå att det var något mysko med den. :) Kanske dyker den upp en gång till...

    SvaraRadera
  7. Som vanligt intressanta bilder med text. Verkar som vi har mycket som behöver åka och beses till sommaren:)
    Härligt med barnbarnen.

    SvaraRadera
  8. Så till och med nere hos er så läggs affärer och grejor ner. Här finns snart ingenting. Göta Kanal har i många år varit något i Sverige som jag velat se och åka på. Få se om det går någon resa dit någon gång. Mycket snö har ni ju kvar hos er också och vi har fått påspädning med 3 dm igår. Snöskottning igen puuuuu

    SvaraRadera
  9. Det var ett blandat inlägg med så mycket glädje av de små och så mycket av sorg och vemod över det som försvinner och läggs ned. Kram.

    SvaraRadera
  10. Tack för jätte fina bilder, det känns som om jag varit vid Kapten Bille, men minns inte, när, var, hur ?!
    Men den gulliga lilla Bondstugan,dit måste jag nån gång !
    Vi bor vackert land eller hur ? Sverige har mycket att visa.
    Kramiz

    SvaraRadera
  11. Fina bilder från " Östergyllen "!

    Ha en bra vecka o

    Kram

    SvaraRadera
  12. Åh så härliga bilder - från en känd trakt dessutom! I Norsholm har jag varit många gånger. Ska nog dit till sommaren också. Har bekanta som bor en bit utanför - utmed Roxen.

    Trist när butikerna läggs ner. Tyvärr förstår folk inte vikten av en närbutik förrän den är borta. Rökeriet försvann ju för några år sedan - dom som hade så fantastiskt goda skinkor och korvar!!

    SvaraRadera
  13. Vilken fin och intressant tripp!!
    Vackert väder och mycket att se...och visst är det tragiskt när de gamla affärerna får läggas ner!!

    Åååå jag längtar så tills det blir lite varmare och inte halt på vägarna, då åker vi ut och gör liknande tripper, sååå mysigt:)

    Ha det fortsatt gott vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar dag tillsammans med barn och barnbarn. Det går aldrig att förstå för den som inte upplevt det själv. Men gissar att barnbarnen hade lika roligt som farmor. Synd bara att Lasse inte kunde följa med, men han hade nog inte orkat med den långa promenaden till det otroligt vackra orangeriet, vi har varit i Norsholm ett antal gånger med Mysan och stått nere vid köttbutiken vid kanalen. Den finns väl ändå kvar? Hoppas vi får se den vackra byggnaden någon gång. Ha det så skönt, vi hörs. Kramar till er båda två! 3 M

    SvaraRadera
  15. Ojojoj...organgeriet...det skulle man ha!! Så vackert ni hade det på promenaden, och jag tycker absolut din son gjorde rätt...*skrattar*...man måste stilla sin nyfikenhet ibland!! Sen blir man ju beklämd när man ser din lilla affären, och några sanningens ord var det väl ändå på protestbladen...Däremot blir jag, liksom du då, nyfiken på den andra lilla boden, det är väl ett sånt ställe man får gå till när man har likasinnade med sej...den gamla cykeln vittnar ju om vad innehållet i boden kan vara.
    Ha nu en bra start på veckan, den börjar bra med vårliknande väder i alla fall!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Vilket jättefint orangeri. Skulle inte vara dumt att ha ett så´nt. Men det skulle dominera hos mig.
    Skriv gärna litet om Bondromantik-huset, när du varit där.

    SvaraRadera
  17. Underbar promenad Ni gjorde, förstår att Du njöt av dagen tillsammans med barn och barnbarn, så fint att se bilderna och läsa Dina ord. Du det där orangeriet visste jag inget om, oerhört vackert, synd att det får stå och förfalla.
    Har inte heller varit inne i "Bondromatik", dock fotat samma cykel när jag där på julmarknad förra året;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder! Sverige är kallt, fruset och stängt, men så otroligt vackert!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  19. Vilken fin bild-presentation av din bygd. Inte kul när affärer etc stänger och man förlorar service och en trevlig träffpunkt för ortsbor.
    Fina bilder!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  20. De där små snöröjarna är bra att ha. Se till att de fortsätter så där även när de blir större, så har du stor nytta av dem. ”Ej blott till lust” brukar det väl stå i teater-salongen – inte bara för nöje, utan till nytta också.

    SvaraRadera
  21. Härlig promenad och vackra bilder!
    Det är ett bra så vackert land vi bor i vinter som sommar!:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  22. Vilken spännande promenad! Å himlans synd att den lokala dealern måste bomma :(
    Charmen med dylik affär dör ju ut och sen återstår bara stormarknader. Inget jag åker till.
    Å vilket fantastiskt orangeri. Kan bara tänka mig hur det kan blomma upp sommartid. Rätt ägare och hela stället blommar året om.
    Ha en skön kväll
    kramelikram
    Fia

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)