tisdag 19 mars 2013

Fruset...

... både ute och inne... hade tänkt sätta igång tvättmaskinen i går... jag slapp...
... vattnet rann inte lika bra som här, för det var fruset :)
Förbannar mig själv att jag inte höll mer koll... men nu är det som det är...
Idag är det riktigt fruset, kallt och eländigt ute
  (oj, så jag gnäller...) 
Det var inget vidare igår heller, men jag stannade till på parkeringen vid sjön Måren (eller Mårn, som vi säger) för att titta efter den tidigaste av alla vårsvamparna - scharlakansvårskål, men där de först brukar visa sig låg fortfarande ett par dm hård snö... idag ytterligare en dm nysnö...
Fotoklubbens nästa tema är av / brutet... så nu ser jag sådant överallt... och bredvid gångstigen hittade jag det här brutna trädet, som gått av  :)


Vid kanten av berget börjar isen skjuta uppåt och bryts sönder (isen är bruten)... eller?

Fortsätter bort från stranden ... i skogskanten ligger bryggorna och väntar...


Tillbaka på parkeringen får jag se en gammal bil på en släpvagn...

... en Ford Anglia deluxe, årsmodell - 60- talare kanske?
Framdörren olåst och halvöppen - kunde inte låta bli att titta in...
... fin klarröd klädsel, röd ratt...
klistermärken - BP och Esso... en "pinuppa"...
... och så en kedja till kylargardin :)
När jag kom hem blev jag glatt överraskad - Lasse hade bakat!
Runda goda smörgåsbullar, bakade med en blandning av skrädmjöl och vetemjöl och såå goda!
Hemma blev jag sittande framför datorn...
Kunde inte låta bli att leka lite - man har ju inte roligare än vad man gör sig...
... tyckte Anglian blev lite häftigare så här :)
Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Fina bilder!
    Vid Mårängsbadet gick jag i simskola och lärde mig simma!
    Vist har vi rätt att gnälla, här har det snöat i 30 timmar och skall fortsätta!

    Lev väl o
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag gnäller med! Tror vi får hålla oss hemma i helgen. När jag kom till jobbet idag skrattade de åt mig: Hade du tänkt åka till Österlen i helgen? Det kan du nog glömma!
    Tydligen hade det varit på Nyhetsmorgon om hur där var nu. Suck.

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig gammal bil. Gnäller vem gör inte de över detta ilskna väder blåsigt å sååååå kallt. De blir då inga längre promenader idag. Har just bakat några bröd kakor å nu är en risgryns pudding i ugnen.
    Önskar du får en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  4. Otur med frusen vattenledning! Hoppas att det inte blir någon dyrbar vattenskada...

    Här är det isande kalla vindar, minusgrader och har varit snöflingor i luften hela dagen. Lite bistert är det allt...

    Vårvinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Tur att Du hittade lite positiva motiv att fota och så hembakat bröd oxå, det är verklig lycka det!
    Anglian blev ju mycket häftigare när Du lekt med den, kanske tidigt 60-tal eller sent 50-tal, min första bil som jag köpte i god tid innan 18-årsdag och körlektioner var en begagnad "lådliknande" Opel Kadett oxå vit, var nog ganska så mycket vita bilar då har jag för mej
    Murklor hade jag tänkt att spana efter under Påskhelgen, men det blir nog inget med det;(
    Hoppas vattnet till tvättmaskinen tinat och att inget pajade!
    Ha det bra trots vädereländet!

    SvaraRadera
  6. Ingen idé att gnälla över vädret. Bättre lägga energi på böner och drömmar om vår. ;)
    Och medan vi väntar är ju lek vid datorn en bra syssla. Jag tycker också Anglian blev finare efter redigeringen. :)

    SvaraRadera
  7. Åh vilken nostalgi-bil ! -Och vilken häftig inredning...
    Bp, ESSO och "Håll Sverige rent ", vet nog inte den uppväxande generationen vad det är ;)...Känner mej plötsligt gammal...
    - Mycket vackra bilder visat du åter igen ♥ Hoppas att vattenledningen tinat upp så ni slipper gå med smutsiga kläder ;)
    Ha det gott i kylan !
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  8. Kan man kunna skriva en salig blandning av is, snö, förhoppning om en vår och uppe på allt detta en Ford Anglia från 60- talet, femdagars vecka som den ofta kallats. Pappa hade modellen innan denna. Att det bara gick att åka i den. Kram från oss.

    SvaraRadera
  9. Haha vad fin du gjorde bilen!!!
    Kallt ja, så in i attans kallt. Idag hade jag faktiskt mössa på mig när jag var ute med hundarna, blåser ju också så de nästan blåser rakt igenom öronen...hua.

    Var är våren??? den är verkligen sen i år.
    Kramiz

    SvaraRadera
  10. ja hua vi fryser..om benen och armar och hals..kallt som attan och iskall blåst idag. Man är bra trött på kylan, och inte mkt att göra åt det..för det kommer en vår, bara tålamod. Hahah den bilen va frän..visst är det kul att leka med bilder..
    Kram Karina

    SvaraRadera
  11. Ja, brr vad kallt! Kylan liksom tränger in i huset....
    Visst blev Anglian snyggare så!
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  12. Morron ! Ford Anglian är det väl någon som tänker renovera misstänker jag. Vad bra att du har en bagare till make då blir det andra bullar utav då He he he !!! Ha det bra !

    SvaraRadera
  13. Fruset vatten, men hur går det då? Vattenläckage?
    Så fin bilen var med det röda inne i kupén.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  14. Men fy! Hur gick det med vattnet och rören? Det verkar inte alls bra. Annars kul bilder - som vanligt.

    SvaraRadera
  15. Hej vännen!
    Tack vare den enorma värmebölja som stöttade mig i min sorg över näthatet, har jag samlat kraft och övergår nu från Guldkorn till Solglitter och Ann-Louise blir Lollo :)
    Tusen tack och varma kramar för stöd och uppmuntran ♥
    Välkommen att kika in på Solglitter just nu pågår en utlottning :)
    Kramisar i massor från Lollo♥

    SvaraRadera
  16. Avbrutet...kan komma med ett bidrag till...våren...fast den har väl egentligen aldrig varit här än, så den kanske inte räknas...
    Vilken "söt" bil du hittade på parkeringen!! En sådan var det som min pappa hämtade mamma och mej ifrån BB i...om jag fått rätt information..Är det en sådan man kallade för femdagarsvecka...ordet eller namnet bara dök upp sådär nu, så det kan vara så att jag är helt ute och cyklar...
    Ja...som du märker...jag hänger med fast jag låter bloggen slumra lite tills vidare...och vi håller ju kontakten på allehanda vis!!
    Kram på dej vännen!!

    SvaraRadera
  17. Jag har aldrig upplevt att vattnet frusit i rören. Hur kallt har du egentligen? Jag tycket också att Anglian blev mycket snyggare efter att du tagit dig an den. Kram

    SvaraRadera
  18. Usch för frusna vattenrör. I huset där vi bor nu så har vi inte blivit drabbade av det. Som tur är. Hoppas du lyckats tina upp dina rör så du kan tvätta.
    Vilken härlig gammal bil.

    Ha det gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  19. Bra att du har en massa avbrutna bilder på lager, när det blir temadags!
    Ska kika in på en av dina länkar med bildredigering.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  20. Oj så fina bilder. Den där gamla Ford Anglian är häftig kan jag tycka idag, men när de kom ut en gång tyckte jag de var så fula. Ditt upphottade foto på den är väldigt häftigt, det är kul att trixa med foto ibland.
    Vi har också kallt och eländigt väder härnere, det har snöat från och till i två dagar nu. Usch.
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  21. Vilken otur med fruset vatten. Duktigt av Lasse att baka gott bröd! Men man känner sig frusen i hela själen nu, så vi behöver värmen! Med risk för att bli tjatig var är våren på den egna dagen. Vårdagjämning, men ingen jämn temperatur. Men ljusare blir det ju, skönt det. Ha det så gott och hoppas det ordnar sig med det frusna vattnet. Kram 3 M

    SvaraRadera
  22. Hej, trots att jag är en vintermänniska så älskar jag färg och just nu är det sannerligen en bristvara. Vitt och vitt, är så less på allt det vita. Som tur är håller snön sig vit o fin härute på landet, tycker synd om alla som får se sotigt skitigt snöblask mest varenda dag. Fina foton!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)