söndag 3 mars 2013

Söndagsfoto... stad

Ni som känner mig vet ju förstås att staden i mitt hjärta är Norrköping... och nu vet alla ni andra det också :)
Så även om jag inte bor inne i sta´n och inte har gjort det sen 1974, så är det  min stad...
Här är huset... porten, där jag växte upp - då fanns inte den fula "lådan" utanför... då hade vi sopnedkast... det var ju ett modernt hus :)
Hit kom jag som treåring till min farmor och farfar när mina föräldrar skilde sig och ingen av dem ville ha mig...
Då var Norrköping en ganska stor stad - landets fjärde...
... sen kom nedläggningen av industrierna, arbetslösheten blev hög... 
Vi som är lite äldre, vi minns hur det var då, långt innan Malcolms Ångcentral blev "Värmekyrkan"... 
... när skorstenarna blev Sveriges största adventsljusstake... 
Motala ström - vattendraget som en gång gjorde att Norrköping blev en industristad...
Kraftfullt!
Nästan spegelblankt :)
Drottninggatan... med spårvagn på väg  norrut...
"Gula faran" - ett kännetecken för min stad...
En gång på väg bort, men man tog sitt förnuft till fånga och har numer byggt ut spårvägsnätet ganska rejält  :)
Det var lite arkivbilder... så här ser det ut idag...
Nya bostäder byggs mitt i centrum... undrar vem som får råd att bo där...
Ja, inte de som blev tvingade att flytta från huset som stod här tidigare i alla fall - ett inte alltför gammalt och fullt modernt hus... byggt på 40- talet...
Enligt ägaren ett farligt hus med dålig grund... ja, inte vet jag... kanske var det så...
Utsikt från parkeringshuset Ankaret...


Det gladaste jag hittade i centrum dagen då jag var där...
... en riktigt läcker tulpanbukett, mitt på trottoaren - fastkedjad i en skylt

Fler stadsbilder på Söndagsfoto hos Suss o Kai

13 kommentarer:

  1. Men oj! Växte du upp hos dina farföräldrar eller tog dina föräldrar sitt förnuft tillfånga?
    Vi hade släktingar i Norrköping en gång (på min mans sida) och då var vi där ibland, men inte längre.
    Sliter du i Vasaloppsspåret från soffan? Snart är det väl dags för vätskekontroll (fm-kaffet). Ute är det strålande solsken.

    SvaraRadera
  2. Har sagt det förut, och säger det igen. På det sätt du skildrar Norrköping är det verkligen värt ett besök. För annars är ju Norrköping en sån där stad som man alltid åker igenom på väg någon annanstans. Men nästa gång ska vi titta på stan, kanske tillsammans med dig, vem vet. Skönt att se att de försöker att göra något av det gamla som blev tomt när fabrikerna slogs igen. Var inåt Tuppen ett stort textilföretag förr i tiden? Du kan i alla fall skildra dina upplevelser på ett medryckande sätt. Kram på er båda från 3 M

    SvaraRadera
  3. Industrilandskapet i Norrköping är den finaste bevarade arbetarmiljö vi har i detta land!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Är ibland i Norrköping, har släkt och vänner där. det är fin stad tycker jag har mer att upptäcka där.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Du hade en GANGA på bild! Vad det är? Ja, det undrade både vi och B2´s föräldrar igår. Han pratade om ganga, stor och stod och tittade ut genom fönstret. Slutligen plockade Svärdottern fram en bok med massa saker i. "Är där nån ganga i boken?"
    När de kom till lyftkranen sa han "Ganga! Stor!" Hur lätt var det att fatta???

    SvaraRadera
  6. Du berättar alltid så intressant till dina bilder. Roligt att se både gammalt och nytt och jämföra. Så synd att man alltid river så fort någon får för sig att det inte passar in i stadsbilden. Vi har likadana rivningstokiga politiker i min kommun. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  7. Skoj att läsa dina tankar om Norrköping och se dina foton här från "min" stad, numera. Har bara bott här i 4,5år men känner verkligen att det är min stad och tycker det är så mycket som är bra och vackert här :-)
    Vad jag kan se nu blir det Norrköping för resten av mitt liv, vilket känns som ett bra val!
    Så jag förstår att det förblir din stad också, fast du bor ute på landsbygden en bit från stan sedan länge.

    SvaraRadera
  8. Så fint du beskriver din stad... och att du växte opp hos farmor o farfar..bra att de fanns till för dej då.. har du inga syskon?.. Det är fint med vatten i en stad,, vi har oxå vatten i min stad Vasa... ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  9. Tack för en fin resa i Norrköping. Det är så roligt att läsa lite om olika levnadsöden, alla bär på en historia.
    Min gammelfarmor är född i Norrköping, min farmor och hennes familj bodde och utbildade sig i Norrköping, så jag tycker det är så kul att läsa dina inlägg.
    Tyvärr fick jag aldrig träffa min farmor, hon dog 5 år före jag föddes, men jag vet ändå ganska mycket om familjen och staden.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  10. Jag bodde i Karlskoga mina första 20 år och påstår fortfarande att jag är värmlänning trots att jag större delen bott i Stockholms-trakten. Men jag hade min mor där tills förre året, då hon avled. Så när jag skulle åka hem, då var det till henne.

    Tendensen du beskriver har varit densamma där - bort med allt gammalt vackert och dit med parkeringshus och tråkiga byggnader....

    SvaraRadera
  11. Roligt att få läsa om Norrköping genom dig :)
    Tror minsann att vi måste stanna till när vi passerar i sommar.
    Ha en bra vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Så roligt att läsa Dina ord och se Dina bilder från Din och Min stad, för jag älskar verkligen Norrköping.
    Har ju bott här sedan jag var några år, i och för sig varit borta lite då och då men alltid återvänt.
    På något sätt känna Norrköping som en "uppkäftig" stad och det passar mej alldeles perfekt det;)
    Vilken tur att Din Farmor och FarFar fanns för Dej när det blev trubbel mellan Dina föräldrar!

    SvaraRadera
  13. Tack för den trevliga visningen av din stad :) härlig beskrivning du gjort när du tolkat :) Fina bilder kram Suss

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)