söndag 10 mars 2013

Vårteckenutmaningen 2013 - 1

Precis när våren beslutat sig för en paus och kung Bore gör ett sista(?) försöka att avancera... ja då är det dags att påbörja årets "Vårteckenutmaning" :)
Måste erkänna att det är lite svårt med motivationen... 12 minusgrader på morgonen och det hjälper ju liksom inte att solen skiner och termometern "bara" visar på 3 minusgrader mitt på da´n... luften är isande kall  och med vindens hjälp så känns det som minst 20 minusgrader... kan bara  säga brrr...
Ena dagen dagsmeja... nästa kallt, isande kallt... snödropparna försöker gömma sig för kylan  och blåsten och hukar förskräckt bakom isen...
.... men ett vårtecken är att det börjar synas lite barmark på vägen...
... ett annat är knoppar som sväller...
 Isen drar sig tillbaka...
 ... och det är full fart på vattnet i Mellanströmmen i Skärblacka....
 och där i Skärblacka, där våren har hunnit lite längre än hos oss uppe i Vånga, där hittade jag också de här modiga snödroppparna i en gräsmatta...
Konstigt att det kan skilja så mycket  - bara ca 7 km till Skärblacka 
där det nästan inte finns någon snö alls och här i skogsbygden
 med minst ett par dm på gräsmattan fortfarande...
 ... men...
... under snön och isen på dikesrenen... där börjar gräset spira :)
Vill du se fler vårtecken så klicka på loggan härunder :)


18 kommentarer:

  1. Men det är ju sant, bara vägar är ju också ett vårtecken! Så långt tänkte inte jag. Oerhört impad av snödropparna, det känns som det är långt dit hos mig.

    SvaraRadera
  2. ja visst är det lite vår trots denna isande kyla!!!
    Fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ordet VÅR, vårtecken och sol och värme. Det vi längtar så efter..Soligt idag och nog såg jag en del knoppar på björken..men kallt som attan..så det dröjer nog lite till..Men bara att veta att vi går mot ljusare tider, och inte just nu höst och vinter...bara det får ju en' att känna glädje..Åh vad mkt fina foton vi ska få se..Kram Karina

    SvaraRadera
  4. Så många fina vårtecken du visar, härliga bilder.
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. Oj vad snö ni har kvar, men visst är det härligt med alla dessa vårtecken :)

    SvaraRadera
  6. Men du hade ju inga problem med att hitta fina vårtecken!! Jag tror man är lite blind och vill att det ska gå fortare..men som du visar..så finns vårtecken därute..om än med myrstegs fart.
    Härligt med snödroppen..Här här den unter ca en meter snö..men snart så..*ler*
    Kram och ha det gott!!

    SvaraRadera
  7. Jag är inte förvånad att det skiljer sig mellan olika platser med några km mellanrum. I min trädgård är det ofta vinter på ena sidan och vår på andra sidan. ;) Men idag är det inte vår någonstans i min närhet... tvyärr. Vackert väder har det varit i alla fall och det håller humöret uppe.

    SvaraRadera
  8. Tack för titten, du har snödroppar, jag är avis, men, då har jag det roliga kvar att upptäcka
    Ha en fin vårvintervecka

    SvaraRadera
  9. Riktigt så kallt har vi inte, men med nordanvinden blir det jättekallt! Jag var ute och stirrade på fågelbordet nån halvtimme idag och inte var det någon njutning. Det ser mörkt ut de närmaste dagarna också :(

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  10. Ja, låt oss hoppas att det är sista vinterdagarna för den här gången. Jag är trött på att dra ner mössan och trött på att gå med broddar på blankis...
    / maria

    SvaraRadera
  11. Våren är längre hunnen hos dej oxå...Det känns som om jag skulle bo opp vid lappska armen , hahahh...Vi hade skitkallt i morse,,-22,9 brr

    SvaraRadera
  12. Oj har ni såpass mkt snö kvar,inte illa. Men ändå lite snödroppar som ger hopp, underbart.
    Stuprännan med frusen vattenil, kanon bild.
    Nu får man hålla hårt om varann i svinkalla nordanvinden.
    Kramiz

    SvaraRadera
  13. Morron! Nja här håller sig vårtecknen sig borta än så länge och snösmältningen går långsamt. Här var det -20 i natt så våren verkar kommit av sig. Ha det bra !

    SvaraRadera
  14. Det är så härligt att se, bilderna är ljusa och det är helt annat liv i dom nu - det är nog våren som ligger där och lurar!
    Underbara bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Så fina bilder och visst känner jag lite våraning i dem trots snö och kyla som biter sig fast :) Jättevackert!

    Hoppas du får en riktigt fin start på nya veckan vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  16. Jag tycker du hittade riktigt fina vårtecken, men jag förstår att kylan inte går hand i hand med projektet.

    SvaraRadera
  17. Förstår inte hur Kung Bore kan vara så envis med tanke på allt skäll som han får. Ingen vill ju ha honom kvar längre. Vi har fått nog för länge sedan. Det är dags att han drar sig tillbaka och skickar in vårtrupperna istället. Förstår inte att det är så segt. Solen hinner ju inte ens att värma upp på dagen. Men de stackars lökarna kämpar vidare och försöker förgylla våra liv. Än finns hopp, så det kanske kommer snart. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  18. Vilka härliga vårtecken hos dig, att isen smälter är ett säkert tecken på vårens framsteg. Men denna envetna kyla är inte kul, allt fryser ju till igen!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)