torsdag 21 mars 2013

100 hus 2013,,, hus nr. 16

Precis där Södra promenaden börjar ligger det rosa huset som har namnet
... men till vardags säger man bara Lennings sjukhem...
Den 10 december 1884 överlämnades ett stiftelsekapital på 699 838,40 kr till stadsfullmäktige i Norrköping för att "i enlighet med uppgjorda grundregler användas till uppförande och underhåll av ett sjukhem härstädes"
Grinden vid Södra Promenaden 2...

Entrén mot Promenaden...
 
Framsidan - fasaden mot öster...
Baksidan - svårt att få en bra bild... buskar och snöhinder...
 Här finns balkonger, som tillkom vid den senaste renoveringen...

I det vackra huset finns Lennings Sjukhem, som har 36 korttidsplatser fördelade på två våningar och Mathildagården, ett gruppboende för dementa med 16 permanenta vårdplatser, tre korttidsplatser och en dagverksamhet med åtta platser som har öppet dagligen.

29 kommentarer:

  1. Jo då, " Lennings " minns jag.

    En pampig och vacker byggnad!

    Trevligt att den fortfarande används!

    Ha en bra dag o
    Kram

    SvaraRadera
  2. Intressant, vackert och lärorikt, det du bjuder på idag! :-)
    Att få vård i ett sånt fint "palats" med vacker omgivning måste vara gynnsamt för tillfrisknandet ;-)
    Ha de gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. ett fint gamalt hus
    man kan inte sluta att imponeras av den tidens byggkonst
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Åh, det är fortfarande äldreboende. Mycket vackert hus. Förhoppningsvis fint o praktiskt även inne.

    SvaraRadera
  5. Inte många hus runt om i landet från denna tidsperiod som är så fint restaurerade. En riktig prydnad för Norrköping. Dessutom roligt att det används för så viktiga verksamheter, måste vara en fin omgivning och miljö för. Kram, 3M

    SvaraRadera
  6. Oj vilket underbart vackert och pampigt hus !!
    - Och vilken tur att det används till det ändamålet...Inte helt fel ställe att sluta sina dagar.
    Tänk så minnen det måste finnas i dessa väggar...
    Ha en fin dag och tack för att du visade oss det fina huset ♥
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  7. Norrköping kan verkligen ta hand om gamla vackra byggnader! Tummen upp!

    SvaraRadera
  8. Så fint! Hoppas vården är lika fin som utsidan!

    SvaraRadera
  9. Jösses vilket fint hus o rosa med...underbart MEN de var inte snyggt med den där glasiga moderna balkongerna. Kan tro de äldre trivs där, vem skulle inte trivas i den vackra byggnaden.

    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Det var ju en ansenlig summa pengar på den tiden, byggnaden är verkligen vacker, visste inte att Lennings innehöll så mycket olika verksamheter, hade väl lite dåligt rykte för några år sedan, men nu verkar det vara en bra plats för patienterna.
    Fått lära mej nytt idag oxå genom Din utmaning!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  11. Såna där vackra byggnader tokälskar jag..Inte bara för arkitekturen..utan för alla spöken som bidrar till hemtrevnaden..hihi!
    Inte gärna ett rosa hus för mig..men det här kan jag klart tänka mig..
    Vackra foton..Du börjar bli proffs på det här..*ler*
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Du gör det här så bra så jag blir vårglad fast jag precis skottat snö. :)
    Jag gillar att titta på olika typer av hus. Du ökar på min nyfikenhet med att ta fina kort från olika vinklar. Bjuder på precis lagom informationstext som mättar min nyfikenhet. Jag tycker att du ska vara riktigt stolt över din personliga blogg som innehåller så många olika sorters glädjeämnen.
    Jag tror att alla blir glada bara av att träffa på den gästvänliga nyckelpigan. :D

    SvaraRadera
  13. Vilket fantastiskt hus, jag ska titta efter det när jag kör där nästa gång. Kram

    SvaraRadera
  14. Vilket vackert hus! Det vore förresten roligt om du, som alltid har så fina bilder, ville vara med i vår fotoutmaning:
    http://www.freedomtravel.se/2013/03/fotoutmaning-varkanslor/

    SvaraRadera
  15. Ännu ett intressant fint hus!
    Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
  16. Gulligt hus, fast det är stort!
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  17. Man lär sig alltid något nytt och det är bra.
    Nog kunde de bygga fina hus "på den tiden",arkitekturen var annorlunda än nu.
    Varje gång du visar vackra byggnader tänker jag att dit måste jag åka. Det blir till att skaffa sig en husbil,fniss*
    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
  18. Vilken vacker byggnad! Dryga 600 000 kronor - det var mycket pengar på den tiden, men så blev det fint också.

    SvaraRadera
  19. Varför bygger ingen så vackra hus nu för tiden?
    Tycker nog att glasentren är för modern, för att passa in.
    Har gjort om ett foto från Edit your photo, kika gärna i bloggen. Är det besvärligt att ansluta sig? Läste lite, men tyckte det såg invecklat ut.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  20. Jeg ser opp og ønsker deg en veldig fin helg! Nå reiser vi snart ut på Påsktur.

    SvaraRadera
  21. Det var verkligen ett pampigt hus. Påminner lite om en herrgård. Kram

    SvaraRadera
  22. Jag vet och känner till detta hus väldigt väl.Bodde på
    Korsgatan i flera år,och gick förbi
    detta komplex varje dag till mitt arbete.
    Det ör vackert, men som ung tyckte man det verkaDE
    VÄLDIGT TILLSLUTET.

    TACK för de fina bilderna.

    SvaraRadera
  23. Vilket vackert hus. Både till färg och form.

    Ha en skön helg

    Kram Karin

    SvaraRadera
  24. Vilket vackert och pampigt hus .

    SvaraRadera
  25. Tittar in för att tacka dej för din gulliga hälsning och önska dej en skön helg ♥
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  26. Vacker lite bakelseliknande byggnad.

    SvaraRadera
  27. Fantastiskt vacker byggnad! Gillar att du visar den från olika håll. Men dom där balkongerna... Hjälp, hur kan man bygga till så okänsligt på en gammal fin byggnad! Jag blir "galen" när jag ser sånt!!

    SvaraRadera
  28. Vilket fantastiskt hus och vilken gåva! Omräknat dessa pengar i dagens värde blir säkert många många miljoner.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)