söndag 10 mars 2013

Söndagsfoto... gammalt

Det borde ju inte vara så svårt... eller?  
Det är bara det att det blir svårt att välja... hm... 
Gamla prylar, gamla hus, gamla bilar, gamla böcker... antikt eller "bara" gammalt?
Har ju vetat om det här temat en hel vecka, men lider fortfarande av beslutsångest.

Men nu blev valet så här istället... alltså gamla böcker :)
Böcker är något jag gillar... och det har jag nog alltid gjort, tror jag...
... och den svarta boken i mitten, "Uppfinningarnas Bok" -
 den var jag väldigt  fascinerad av som barn...
... den stod i farfars bokhylla och jag kunde sitta länge, länge med den...
Klicka på bilderna för att förstora!
... och det var nog inte så konstigt... det fanns mycket spännande att titta på...

         Tror nog inte den skulle vara helt politiskt korrekt idag... men en spännande bok det var det och är än idag - jo, just det - jag tittar i den då och då fortfarande :)                       

Den som känner mig, vet att jag är en riktig "svampnörd" och blir knappast förvånad över att jag samlar på svampböcker... både gamla och nya... 
Jag älskar mina gamla svampböcker och njuter av att bläddra i dem :)

Svampplanscher... ju äldre desto bättre - det är också kul :)


Om du vill se hur andra tänkt, så titta in HÄR

18 kommentarer:

  1. Uppfinningarnas bok, den var häftig!

    Kan förstå att du var fascinerad av den!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här var det verkligen mycket gammalt och spännande.
    Ha det gott♥

    SvaraRadera
  3. Vilka roliga svampböcker! Undrar om vi inte lever i en tid då gamla saker värdesätts och samlas som aldrig tidigare. Nu är det ju inte fina kusinen 'antikviteter' med förmögenheter utan gamla enkla loppisfynd som oftast inte har ett större penningsvärde men starka affektionsvärden även för prylar som inte gått i arv i släktet./Anja

    SvaraRadera
  4. Du är fantastisk att hitta helt underbara teman till dina fotoobjekt. Man blir verkligen fascinerad av böckerna. Det måste ha varit kul för barnbarnen också att bläddra i de här böckerna. Böcker är underbara säger vi. Får inte slängas, de har en själ. Men nu har vi samlat på oss för många och måste göra oss av med en hel del. Finns inte plats längre. Tyvärr vill inte antikvariaten ha dem längre. Vad har hänt? Förstår inte folk att uppskatta gamla böcker längre? Det är så tråkigt. Men det var fina bilder du hade valt ut. Ha en skön söndag. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  5. Jag hade löst gammalt lätt, tagit ett foto på mig själv :)

    Fina bilder o du de första grejerna - underbara ju.

    Kramiz från en dålig bloggare :)

    SvaraRadera
  6. Det är en särskild känsla när man får bläddra i gamla böcker. Man kanske inte läser så mycket, men som sagt känslan att få bläddra och kika. :)

    SvaraRadera
  7. Härligt med gamla böcker. Har man dessutom en historia som är förknippad med dem är det ännu bättre. Jag gillade de första gamla sakerna du visade också. Naturligtvis fastnade jag för Gusums kulnål. Kram

    SvaraRadera
  8. Vad kul att få en glimt av dina gamla böcker :) ser verkligen spännande ut. du har verkligen lyckats med bilderna du tagit och tolkningen var jätte bra :) Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Oj, så många helt underbara gamla fina böcker du har! Dom hade ju så fina illustrationer i böcker förr, det sätter igång fantasin. Underbart!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. va härligt med gamla böcker..såna har jag oxå... o hästen den va FIN!!!

    SvaraRadera
  11. Ja du...gammalt finns det gott om här i huset...både sådant som verkligen ÄR gammalt och sådant som borde ha kasserats för att det har gjort sitt, gammalt men ändå inte så gammalt...om du förstår vad jag menar!! Boken...uppfinningarnas bok, den måste väl ändå fascinera både GAMMAL och ung...den förstår jag att du är rädd om!! Å alla dessa gamla burkar på en utav bilderna, dom känner man ju igen...tyder det på att jag är gammal då...*skrattar*...??!!
    Ha en bra fortsättning på söndagen vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. nej precis vi har vä husen fulla lite till mans av gamla saker, fina bilder på dina fina böcker det är kul att läsa dom tycker jag.
    ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  13. Gammalt är så fint, blir lite salig när jag ser Ditt urval av en massa fina saker.
    Och att Du har böcker kvar från Din barndom är ju fantastiskt, måste ju vara hur kul som helst att läsa och titta på uppfinningar från gångna tider!
    Gamla svampböcker är ju kul, det skiljer ju en hel del på vad som t.ex anses vara ätlig svamp idag och förr!
    Kallt som sjutton idag, och så har det t.om snöat(:
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Själv kan jag ha svårt att samla på gamla saker. Jag har faktiskt två vanliga gråstenar på trappan hemma. De är säkert flera tusenntals år gamla. Just dessa båda stenar stenar lade mamma på fläsket från slakten, för att det inte skulle flyta upp till ytan i saltlaken där ute i visthusbodan. Har man ett minne till gamla saker är det lätta att spara och tänka tillbaka. Kram.

    SvaraRadera
  15. Åh, gamla böcker är så vackra! Gjorda med lite mera omsorg, verkar det!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Vilken klenod din gamla uppfinnarbok, den hade jag nog också bläddrat igenom många gånger :)

    SvaraRadera
  17. Mielenkiitoisia kirjoja niitä on hauska lukea Hyvä tulkinta:)

    SvaraRadera
  18. Härlig nostalgi!
    Förstår att dina svampböcker är kära ägodelar.
    / maria

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)