fredag 9 september 2016

September...

... ja, det är just precis vad Bosse tycker att hans 25:e uppgift ska handla om.
Han vill att vi med nio bilder ska visa vad vi förknippar med månaden SEPTEMBER.... en bild för varje bokstav :)

Hösten är nog den årstid jag tycker mest om - inga krav ... lugnet lägrar sig, luften blir klarare och man kan njuta av långa promenader i skog och mark. 

Efter en del funderingar och lite grävande i bildarkiven, så kommer här mina tankar om denna månad.

S ... normalt är september den bästa månaden om man som jag vill fylla korgarna med SVAMP
Du gissade rätt Bosse - klart att första bokstaven handlar om svamp.))

E ... varje september är jag med som "sakkunnig" när EKOTUREN  åker på svamputflykt. 
I morgon (lördag) är det dags igen. Så mycket svamp kanske vi inte hittar, men det blir säkert en fin utflykt ändå.

P ...  i september är det dags att ta hand om sina PLOMMON ... om man har några :)  Det har inte jag, inte efter att vårt enda plommonträd frös för några år sedan. Saknar dem - kanske blir det ett nytt plommonträd  någon gång  :)

T ... september är månaden då jag blir kallad till min årliga kontroll hos tandläkaren ... inget jag längtar efter!

E ... och i september är det dags att börja ELDA igen ... men inte denna september som fortfarande bjuder på sommarvärme.:

M ... september bjuder på ljuvliga MORGONPROMENADER

B ... september innebär att åter få hämta BARNBARNEN  från dagis och fritis då och då... och att skjutsa till simskolan ... Casper går fortsättningskurs i år och Ludvig börjar sin första simskola.

E ... ENBÄR ... det finns både mogna och omogna bär på samma buske och de kan plockas året runt, men jag brukar plocka dem i slutet av september - det är gott att ha om man skulle råka få köpa lite viltkött senare på hösten.
Ser du enbärstrollen? De ser lite halvilskna ut!
R ... att leka och REDIGERA sina bilder - det är kul, men tar mycket tid. I september, när man inte kan vara ute lika mycket som på sommaren ...  kvällarna åter är både längre och mörkare. då känns det som den tiden finns  :)
Den här är det väldigt många år sedan jag lekte fram ... och det ser ut som det var ett bra svampår :)
Bakgrunden är Getåravinen utanför Norrköping -  och sen har jag klippt och klistrat - minns att jag hade väldigt roligt när jag gjorde den  :)

Så här blev min "kärleksförklaring" till denna härliga månad ... vill du se vad de andra deltagarna i Bosses tävling skriver om september, så titta in till Bosse - länken finns i början av detta inlägg.

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Härligt tema, igen. September i ett nötskal ungefär.
    Hösten är fin och lugn(are). Man får tid till annat igen.
    Redigeringsbilden är häftig...först trodde jag att du hade lyckats med det omöjliga
    men så fick jag förklaringen i texten.
    Ha en fin dag imorgon och förstås alla dagar!

    SvaraRadera
  2. Så bra fångat!
    Ha en fin fredag och en skön helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig tolkning av deltävling 25. Svampen ja, där hade Bosse helt rätt :D

    Önskar dig en fortsatt fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Höstmånad,
    men sommaren fortsätter ett tag till!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det verkar inte fungera för mig att kommentera längre. Gör ännu ett försök. Fina bilder som representerar en av årets finaste månader mycket väl.

    SvaraRadera
  6. Det lyser igenom att du uppskattar September. Enbärstrollet med den svarta baskern såg lite lömsk ut. :) Morgonpromenadsbilden blev mitt största favoritfoto. Egentligen har ett lekuppdrag med rubriken svamp/bärplockning varit med på min hemliga planering sedan i våras. Det föll till slut på att jag inte visste när det skulle vara lämpligt att lägga in för att skapa någon form av rättvisa med hela Sverige, Finland och numera Australien. :)Tandbilden var både kul och lite läbbig. Samma här. Tror jag blir kallad denna månad. Ha det så trevligt på Ekoturen imorgon.
    Kram Bosse Matematiklärare. :D

    SvaraRadera
  7. Det var ett mysigt bidrag och det känns på långt håll att den här månaden är din. Härlig bild du lekt fram. Jag är inte så bra på det men vill lära mer. Bilder är så roligt, mest de lyckade men även de mindre lyckade. Ha det gott på din ekotur!

    SvaraRadera
  8. Tack för ditt fina semesterbidrag! Väldigt vackra bilder och trevlig text därtill.
    Och tänk om jag hade kunnat vara me på din svamptur. Jag skulle verkligen tycka om det. Förr blev dte en del svampplockning men det är nu länge sedan.
    Nu fortsätter vi att njuta av september som är en så härlig månad och just nu med skön sensommarvärme.
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Älskar också september månad. Jättehärlig och fin bildkavalkad av denna härliga månad. Mitt plommonträd blåste sönder förra hösten, får plantera ett nytt. Många kramar

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder som du visar. Intressant att se hur du tolkar och minns av september. Håller med dig om mycket, det är en fin månad. Så mycket gott vi denna månad kan få ifrån vår natur.
    Nu känns det inte heller som om hösten är här, utan sommarvärmen har återkommit.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera

  11. Helt fantastiska bilder om september, Jättebra utfört uppdrag.. :D)

    Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Jag gissade med på att du skulle ha en svampbild i inlägget och du hade så mycket annat trevligt också. Kul bild som du mixtrat med. Kram

    SvaraRadera
  13. Visst är september en härlig månad. Så fina bilder du hittat för september! Jag förstår att det bli en hel del svampplockning :-)

    SvaraRadera
  14. Du har löst uppgiften med härligt innehåll och din lekande bild är verkligen rolig! Med kamera är du en fena på att knäppa till :-) Livsglädje i september!
    Kram o ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Fint val av septemberhändelser. Kan tänka mig att september med svamp är en favoritmånad för dig.
    Tack för din kommentar. Jag kan också sakna bloggen litet grann. Och tyvärr blir det mycket mindre bilder tagna nu. Jag vet faktiskt inte än hur jag gör. Jag funderar vidare och njuter av sommarvärmen som kommit tillbaka med besked.
    Tyvärr är jag väldigt sällan inne och läser också, men någon gång så.../ Britt

    SvaraRadera
  16. Underbar tolkning av september :) full pott !!!
    Jag som trodde jag fick poäng i guess what... ??? hoppas att du tar hand om dig och har en underbar helg :) själv blir det vila efter fullt ös på mässa i 2 dagar
    KRAM till dig

    SvaraRadera
  17. Kul utmaning! Hälsningar från Elmia!

    SvaraRadera
  18. Hej, jag var faktiskt inne hos Bosse o såg utmaningen, såg också hans kommentar. Tänk så förutsägbara vi svampmänniskor är! I år är långt ifrån något toppenår, mitt vanliga kalleställe har inte gett mig en enda knubbig kalle i år, men jag har lyckats hitta några tallkalle ute på moarna. Kantareller dräller det omkring överallt, har aldrig hittat så många tidigare. Rödgul trumpet i mängder bara man hittar surhålen...trattisar finns och kommer väl mer, blodriskor o taggisar hittas de flesta dagar, men citronisar o soppar saknar jag jättemycket. Nå, man får vara nöjd med det lilla...o torkad svamp har jag kvar i mängder från bättre säsonger. Önskar dig nu en riktigt skön höstvecka, har inte ni några äckliga älgflugor alls? kanske skulle man rentav dra till andra nejder, så himla trött på dem är jag...
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)