torsdag 22 september 2016

Lantbruksmuseum - kan det va´ nå´t?

Jodå - absolut! Ja, i alla fall om man gillar livet på landet ... har bott på landet ... kanske har barndomsminnen på landet - eller bara för att man gillar gamla maskiner...

I lördags var jag till Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar ... jag brukar ju åka dit en gång om året och det var trevligt som vanligt :) 
Jättetrevligt var det också att träffa bloggvännen Elisabeth och hennes Lennart där. Såg att hon hade berättat om sin dag där redan i måndags, så titta gärna in till henne och se vad hon tittade på.
 Jag har inte hunnit med ... men nu kommer lite bilder därifrån :)

Nyttiga godsaker, blommor och mindre nyttiga saker fanns för den som ville ha...

 Många olika hantverk ... bokbindning, knyppling ... 
... och hur man spinner garn, här med en s.k. långrock

Utomhusjobb - t.ex. med motorsåg...
... många olika modeller fanns att titta på...
... och här är är det tillverkning av tjära ... snart dags att sätta en pyts under röret på undersidan för attt samla upp tjäran i...

En stund efter att jag kommit dit kom även barnbarnen tillsammans med föräldrarna - kul att få visa dem allt spännande där, som t.ex. hästarna :)
Härlig ardenner, fina nordsvenskar...
... och stolt Casper som vågar klappa den största :)
Sen sitter han upp på nordsvensken för sin första lilla "ridtur"  - kul tyckte han och tog sedan en liten tur på shetlandsponnyn också...
Ludvig ville också rida på den stora hästen, men då det var längre väntetid på den, så väljer han shettisen  - inte mycket tålamod där inte...
Förutom hästarna så fanns en del andra djur att bekanta sig med - bl. a. kossor...
... getter och så den bastanta tjuren Nils. Tur att han var lugnet själv och van med mycket folk...

Traktorparaden är uppskattad av både gammal och ung... fiffig idé med kaffebord och bänkar bakpå :)
En för mig konstig traktor och en gammal...  alla modeller diskuterades flitigt av den äldre generationen ... hm ... min generation alltså ... och kanske något lite äldre :)
Många fotade också ... med mobilerna mest, tror jag...
... kolla skuggorna efter fotograferna :)

Som sagt - ett trevligt museum ...  roligast var traktorerna tyckte barnbarnen ... följt av hästarna och godispåsarna som de fiskade upp i fiskdammen.
Jag gillar att studera människorna mest ... och så hästarna förstås :)

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Trevligt arrangemang ser det ut som.
    Lärorikt för de yngre som inte varit med och kul för oss som känner igen oss.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Roligt och se och uppleva hur det ar för. Fotografskuggbilden är jättebra! Vilken fiffig idé med cafébord på traktorn. Det hade säkert gjort succé med ett renodlat "traktorcafé". Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk härlig dag ni har haft! Så mycket att se och göra. Självklart fastnar ju jag mest för bilderna på de underbara brukshästarna. Fast shettisen är så klart ursöt den också. Och kor och getter är fina de med :-)

    SvaraRadera
  4. Det måste många tycka är intressant! Vare sig man vistats på bondgård eller inte. Har man aldrig varit på en gård kan det vara spännande att se hur det faktiskt är. Ja, jag vet inte egentligen, men tycker det borde vara så. En fin dag verkar ni ha haft iallafall.

    SvaraRadera
  5. Att besöka ett sånt där ställe är ju toppen. Då tänker jag främst på barnbarnen. Alltför många barn idag har ingen aning om hur det gick till för. Ja, inte nu heller för den delen.
    Allt kommer ju från Ica! ;)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Men så mysigt och trevligt och fint och varmt verkade det vara.
    Bra fotat fotografen ... som vanligt :-)
    Sista dagen att tävla på min blogg så kom dit och tävla (enkel tävling).
    /kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  7. Jättekul event! Undrar ibland vad som kommer att hända när alla dessa gamla kvinnor och män inte finns mer. Jag menar vem tar över alla dessa hederliga hantverk då - om än bara för att demonstrera hur man gjorde förr.

    Traktorparaden var suverän (vet inte när jag såg en traktor senast...) Å bilden med fotografernas skuggor är en riktig höjdare:-)

    SvaraRadera
  8. Coolt med rullande traktorcafé!
    Fina stora hästar - det där var verkligen hästar =)
    Kul med skuggorna där på alla mästerliga fotografer.
    Ha en fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken trevlig dag ni verkar haft! Kul för både stora o små. Kram

    SvaraRadera
  10. Jag hade klappat om de gamla traktorerna först och sedan pratat lite med hästarna.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Fin dag bland djuren och livet på landet tillsammans med dina! Gillar skuggbilden!!
    kram

    SvaraRadera
  12. Milde tid så mycket det var att se på där i Ljusfallshammar, vet ej vart det ligger må se på kartan.
    Åhh så fina djur, särskilt hästarna de är verkligen goa, och din carper står där och ler stort, säkert lika glad i hästar som sin farmor eller var det mormor.
    Traktorerna hade varit något för Rolf så klart, sådana dagar är trevliga, vi ska på skördefest på lördag hade vi tänkt.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  13. Men så trevligt det såg ut, så mycket intressant att titta på. Har aldrig varit på någon sådan. Verkligen något att gå på, kraaam

    SvaraRadera
  14. Intressant, trevligt och lärorikt! Har varit på något liknande för många år sedan och det besöket ångrade jag verkligen inte!

    SvaraRadera
  15. Lantbruksmuseum är ett måste tycker jag. Här har vi ett par privata sådana men ett nytt mera officiellt är på gång (har varit det i många år men det ser mycket lovande ut just nu)
    Fina bilder som vanligt!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)