onsdag 28 september 2016

Veckans rubrik - mitt förhållande till plast och syntet

Ja, det här var då inte något enkelt tema!
Det är Olgakatt som vill veta vad vi har för förhållande till plast och syntet.

Alltså - det är rejält kluvet, för visst finns det många väldigt bra saker ...  men mycket som är dåligt också.

Plast - jodå jag vet vad det är, men rådfrågade ändå Wikipedia... och läste följande: Plast består huvudsakligen av en eller flera polymerer, som blandas med olika tillsatser. Vill du läsa mer så finns en del HÄR...

Ett stort problem är mikroplasten som bara ökar och ökar!
På hemsidan Havet.nu kan du läsa mer om detta.

Man tänker inte på det ... men i många av våra "vardagsprodukter" finns det plaster tillsatta - som  polyeten (PE) och polymetylmetakrylat (PMMA).
Klicka på bilden om du vill läsa naturskyddsföreningens rapport om marint skräp.
foto Naturskyddsföreningen

Syntet -  ja, nu googlade jag på det ordet också och på Wikipedia står det SÅ HÄR... och eftersom jag inte kan dessa ämnen, utan måste tro på det som jag läser och hör, så inser jag förstås att det finns bra och dåliga användningsområden även här.

Ska inte bli för långrandig - frågan var ju hur MITT förhållande är till dessa material - ja, då säger jag så här ... det är som sagt kluvet!
Jag väljer papperskassar i affären, när inte min medhavda väska räcker till ... och de återvinns många gånger, innan de går till pappersåtervinningen.

Jag läser numer innehållsförteckningen på tandkräm, hudlotion och liknande så de inte innehåller mikroplaster...
och
Jag föredrar naturmaterial framför konstmaterial.

Hm...  det här hittade jag också när jag googlade på plast...
 Plast var även ett svenskt punkband 
och namnet på Just D:s femte album

HÄR kan du  se vilka fler som är med i den här utmaningen och vem som bestämmer oktobers rubriker...

Ha det gott!

8 kommentarer:

  1. Jag har numera lite plast i ena knät!:(:)!
    Verkar funka bra!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Själv väljer jag kassar som är gjorda av någon form av stärkelse om min egen kasse inte räcker till. Men mycket plast blir det ändå, eftersom så otroligt många dagligvaror är gjorda av det, eller ligger förpackade i det.
    Om syntet säger bara så här; jag klär inte på mig ett plagg av syntet så att det har hudkontakt. Avskyr polyester och/eller akryl och andra sådana material.

    SvaraRadera
  3. Tycker personligen att jag blir mer och mer medveten om vad jag handlar och använder. Är nog viktigt att vi tänker till. Men mycket går av gammal vana som man får försöka bryta. Trevlig kväll och kraaam

    SvaraRadera
  4. Har en pågående mejlväxling med ett företag vars kosmetika jag köpt i flera år. Jag upptäckte att de har just PMMA i flera produkter.
    Jag skrev och frågade om det inte är en microplast och varför de har det i. Till svar får jag att det INTE är microplast men ingen vidare förklaring. Då antar jag att partiklarna inte är tillräckligt små för företagets definition av microplast och hävdar att det i alla fall ÄR plastpartiklar. Svaret på det är "goddag yxskaft". Nu ska jag skriva till Apoteket AB som säljer märket. Ha, jag ska vara riktigt BESVÄRLIG!

    SvaraRadera
  5. Ett intressant tema - eller rättare sagt två teman. Microplaster hade jag aldrig hört talas om - ooooops. Kan väl säga som så att jag aldrig ägt ett syntetiskt plagg i mitt liv. Jag har bara bomullskläder, inklusive bh:n.
    Plastkassar från livsmedelaffären blir till soppåsar här hemma. Återvinning på sätt och vis...

    SvaraRadera
  6. Jag har en ganska mager budget för kosmetika och det är mest rotborste och såpa som gäller... eller i alla fall någon sorts olivoljebaserad hudkräm. Men så fick jag för mig att det kunde vara läge för lite utjämnande effekter. Typ toner, concealer, puder eller nåt. Och vips befann jag mig i ett helt annat problemområde. I kosmetiska produkter finns ofta mineralprodukter som är framhackade av barn i fattiga länder. Så det blir att avstå från skönhetsmedel även i fortsättningen. det blir ju dessutom billigare så!

    SvaraRadera
  7. Plasten tycks ha två sidor som så mycket annat här i världen. Jag är i ärlighetens namn inte så bra på att läsa innehållsförteckningar, det är tur att jag handlar ganska lite, jag är en urkass konsument överlag. Men att undvika plastkassar i mataffären har jag verkligen bättrat mig på. Det är tygkassar som gäller. Ha en fin helg Anki!

    SvaraRadera
  8. Mikroplasten är förödande för det levande. Det är svårt detta med plast, vi har ju plast i det mesta nu för tiden. Tittar jag på mitt skrivbord så ser jag en miniräknare, två limflaskor, en kamera, glasögonfodral, tangentbord, dator, musmatta, mus, lampa, arkiveringslådor, pennor, burkar, askar...och troligen en hel del till som innehåller mycket plast. Frågan är om det finns mera plast än någonting annat när det kommer till kritan.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)