lördag 3 september 2016

Östgötadagarna...

... med kosafari vid Torps Gård.
Vi fick åka balvagn ... och bonden själv, Lennart berättade om gården, som nu drivs av 13:e generationen på hustrun Brittas sida.
Gården är en KRAV- gård och här föder man upp köttdjur och grisar.
Kossan med det vita huvudet är av rasen Hereford ...  den svarta kalven i bakgrunden är en Angus...
 Om man korsar hereford med angus så blir resultatet ett svart djur med vitt huvud ... dessa är utmärkta avelsdjur. Avkomman i nästa generation blir gråbeigea, som de som ligger ner ... och de går aldrig vidare till avel, utan blir alltid slaktade så fort de nått rätt vikt.

Här finns även grisar ... gott om utrymmen och massor med halm att böka runt i :)
Britta serverade korv, hamburgare, helstekt spädgris ... mm...
... eller bara fika för den som ville.
Det blev en trevlig stund där vid Torp ... och kul att få veta lite mera om gården och om djuren. :)

 Hästar på rymmen... mötte jag härom dagen när jag var på väg hem...
 Ston och föl på utflykt  - Asator, längst till vänster... en månad gammal - och Godis till höger, fyra månader nu - de växer fort!

Svamplycka  - denna stod vid vägkanten idag :)
Stolt fjällskivling - mums!

Ha det gott!

11 kommentarer:

  1. Har handlat produkter från Torp i Norsholm!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här har du varit mitt i smeten om man säger så. Jag fastna såklart inte på avlade kossor utan på helstekt spädgris - mums! Hoppas du testade - himmelskt gott om jag får säga så själv. Dessutom fastnade jag på fjällskivlingen, å det var då inte på grund av tändaren i min favo färg limegrönt. Utan här minns jag att jag för många år sedan såg en sådan precis tvärsöver gatan i skogen. Hade aldrig sett en sådan svamp förut. Gick hem, hämtade gummihandskar, plockade den och tog med den till en svampexpert på jobbet. Han blev lika salig som du och undrade vad jag skulle göra med den. - Du får den sa jag! Å den var inte ens giftig...

    SvaraRadera
  3. Ser ut som en trevlig dag med fina djur och god mat! Fördelen med kosafari framför andra sorters safari måste ju vara att man kan vara ganska säker på att se kor!!! (Jag har t.ex. varit på bäversafari, men vi spg inga bävrar...)

    SvaraRadera
  4. En dylik Kravgård saknas här men det finns både ekologiska får och kossor likväl. Griskött måste vi köpa antingen från Sverige eller Finland.
    Jag imponeras av ditt sätt att skriva blogg, du är så mångfacetterad och visar livet från så många olika vinklar. Fina bilder på det till är liksom grädden på moset.
    Du påminner mig om att vi också borde fara till våra stolta fjällskivlingsställen...de är så goda!

    SvaraRadera
  5. Mysigt det ser ut där på gården! Älskar att gå omkring bland gårdsdjur även om jag tycker att kossor är läskiga 😂
    Stolt fjällskivling hittade jag också för ett tag sedan, gott!

    SvaraRadera
  6. Vilken rolig utflykt - och lärorik=)
    Stoltfjällskivling, det torkade jag för många många år sedan och hade som dekoration.
    Ha en solig söndag eller den kan också bli regnig.... men söndag är det! Kram

    SvaraRadera
  7. Hoppas att svamparna börjar att dyka upp nu! Är en fegis, hade inte vågat plocka Stolt f, i tron att det var en Panterfläckig f. Mötte en äldre dam i skogen för många år sedan. Hon hade mycket Ringlös flugsvamp i korgen, då lärde jag mig den, men den plockar jag aldrig.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  8. Det var många djur på en dag :) Mysigt!

    SvaraRadera
  9. Mysig dag med djur och natur, stor kram

    SvaraRadera
  10. Ha ha vad lyckliga de måste ha varit om de lyckats rymma ur hagen :-) Söt liten flock!

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att se glada grisar. Jag gillar inte fläskfabriker!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)