söndag 18 september 2016

Veckans Rubrik... ekologiskt

Har ju som sagt funderat över hur jag skulle göra med detta tema - ett tema som jag gillar, men som ibland känns svårt att få till. Så för mig passar namnändringen till Veckans Rubrik alldeles utmärkt :)

Denna vecka är det Olgakatt som bestämt veckans tema, som är Ekologiskt.
 Jag hänger på den här veckan i alla fall, då jag tycker detta tema känns väldigt viktigt - viktigt för alla just nu och viktigt för kommande generationer!


Det första jag kommer att tänka på när jag ser eller hör ordet ekologiskt är vad vi äter ... för vem vill ha besprutade grönsaker och frukter ...?
Bäst är väl förstås om man kan odla själv ... 
... vilket jag gjorde förr ...  både tomater och vindruvor... och en hel massa annat...
... men sedan vi skaffade husbil så funkar det inte så bra... och nu känner jag mig som en miljöbov...
... men jag handlar ekologiskt så mycket jag kan...

När jag googlade på ekologiskt, så hittade jag spännande läsning!
Bl. a.  HÄR. ... så ekologiskt är så mycket mer än vad vi äter - det är hela vår livsstil och hur vi alla använder oss av jordens resurser.


Högst upp under headern finns en flik - Veckans Rubrik (f.d. Lördagsbloggarna) där finns övriga deltagare samt månadens teman....

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Egenodlat är så gott. Att hämta solvarma tomater direkt från sitt eget växthus är en förmån

    SvaraRadera
  2. På landsbygden i Portugal är allt ekologiskt.
    De pratar inte om det men odlar som vi gjorde för 100 år sedan.
    Köpte Blomkålshuvud som innehöll två sniglar, toppen.
    Maten är så god i Portugal, en del godare än i Sverige.
    Ägg, Potatis, Tomater och mycket annat smakar bättre.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är viktigt att tänka på vad man stoppar i sig, idag innehåller det mesta tillsatser, utan anledning dessutom. Besprutning av frukt o grönt skrämmer mig, jag tror att det hänger ihop med många av dagens sjukdomar, inte minst det som drabbar barnen i större utsträckning idag, adhd, autism mm

    SvaraRadera
  4. När vi säger ekologiskt så tänker vi nog i första han på maten, men som du skriver så handlar det ju om så mycket mer, så vi kan alla vara med och göra lite bättre. Kram

    SvaraRadera
  5. =) Man kan inte hinna allt, tur att det finns genvägar att kunna köpa ekologiskt.
    Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
  6. Tycker också det är viktigt med ekologiskt. Försöker så mycket jag kan, blir lite dyrare men känns som det är värt det. Ha det bra kramar

    SvaraRadera
  7. Ett aktuellt och viktigt ämne. Jag försöker nog också att handla ekologiskt så långt det är möjligt men tycker butikerna nog borde satsa mer.

    SvaraRadera
  8. Så roligt att du bestämde dig för att hänga med!
    Du har så rätt, ekotänk är verkligen inte bara mat!

    SvaraRadera
  9. Helt fantastiska bilder Anki! Nu när jag kollat länken och förstått vad utmaningen går ut på inser jag att den inte riktigt är min grej. Men den passar dig ju helt perfekt!

    SvaraRadera
  10. Tänk att det går att odla vindruvor i Sverige! Just vindruvor ska visst vara väldigt besprutade så vi köper bara ekologiska av dem. Otroligt mycket dyrare men det får bli mera sällan i stället.
    Vin köper vi bara ekologiskt, konstigt nog är de inget dyrare.
    Överlag försöker vi köpa det mesta ekologiskt. Hemma odlar vi allt ekologiskt och det känns bra.
    Men det blir inga mängder. Det mesta äter vi upp under sommaren sen blir mest jordgubbar som vi har kvar i frysen hela vintern. Inte så fel det heller!

    Men inte ska du känna dig som en miljöbov! Det viktiga är att man är medveten och gör det man kan. Miljöbovar tycker jag är de som flyger ofta och som helt struntar i om det billiga köttet kommer från ett land med dålig djurhållning.
    Jag dömer inte de som vill flyga på en resa ibland men det finns allt för många flygningar helt i onödan. Jag förstår inte varför flygbensin ska vara så befriad från skatter!
    Man klagar på folk som kör bil och höjer bensinpriset vilket främst drabbar de som är beroende av sin bil. Det finns otroligt många platser utan kollektivtrafik. Men inte ett ord om all bensin som en flygresa kräver.
    Men nog om det!

    Anki du verkar ju absolut ha ett bra miljötänk! Det är det som är det viktiga. :)

    Kram / Maria



    SvaraRadera
  11. Ekologiskt var ett bra tema. Ekologiskt och dessutom svenskt, är viktigt för att vi ska fortsätta ha öppna landskap. Försvinner djurhanteringen blir det ett mörkare Sverige.
    Kul träffa dig i lördags.

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att du kommer tillbaka också!
    Ekologisk är mer än maten - så sant! Härliga bilder till rubriken!
    jag har dig inte med på min lista - men du kommer med :-)
    Må ekologisk kram!

    SvaraRadera
  13. En ekologisk livsstil börjar bli ett måste för de flesta med tanke på framtiden.
    Om var och en gör det lilla så blir det stort i slutändan på ett eller annat sätt.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)