måndag 12 september 2016

Uselt...

 ... ja, vad kan man annars säga?! 

Tjugo personer traskar runt i Kolmårdsskogen vid Fjällmossens naturreservat i tre timmar - och här är resultatet!
Ändå ljuger bilden, för några av svamparna är plockade av mig och Nettan på annan plats och skulle egentligen inte ens vara med på bilden...
Här är bussen och den lilla vägen till Fjällmossen...
Ganska gott om både blåbär och lingon i alla fall :)
Vi passerade ett gammalt klapperstensfält ... tänk, här gick havsytan en gång för länge sen...
Vi följde Sörmlandsleden, eller rättare sagt en del av etapp 34 på nämnda led. Upp och ner i blandad och ganska kuperad terräng. Vi följer stigen och vi gör avstickare vid sidan om stigen - alla ivrigt spanande efter svamp...
Nästan framme vid sjön Lilla Göljen passerar vi kallkällan, med gott, kallt vatten - bara att ta för sig :)
Framme vid vindskyddet ... och vilken fantastisk dag -  över 20 grader varmt, solsken och klarblå himmel.
Tänk att kunna gå i shorts och sandaler ... hör knappast till vanligheterna så här års.
Vattnet är lika blått som himlen!
Och solens strålar glittrar!

Nu är det bara att hoppas på att några rejäla regnskurar kan sätta fart på Karl Johan och hans bror - sen får de akta sig när jag kommer med svampkorgen :)
Denna bild med rim hittade jag i Aspelins Småttingarnas svampbok, från 1909 - om någon av er äger ett exemplar av boken så kan jag tala om att de är inte gratis på bokbörsen och andra ställen som har begagnade böcker - mellan 1200 och 1800 kronor kostar en sådan - när jag blir rik då ska jag köpa en :)

Ha det gott!

24 kommentarer:

  1. Kanske det varit för torrt i sommar!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så synd att det är så långt hit till oss. Här skulle ni ha haft mängder av svampar att plocka. Nu börjar våra Karl-Johansoppar ge upp andan lite grann...men ännu lyckas vi få ihop några varje dag i alla fall. Däremot börjar många andra svampsorter visa sig.
    Så härliga bilder och boken, vilket fynd om man hittar den.
    Ha det gott du med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ni verkade ha haft en toppendag ändå. Tuff buss. Härliga foton.
      Kram Bosse

      Radera
  3. Vilken toppendag, även om det inte blev så mycket svamp.

    SvaraRadera
  4. Även om svampskörden inte utföll till belåtenhet så fick ni i alla fall en underbar promenad i det fina sensommarvädret! Bättre lycka nästa gång ;-)

    Kram

    SvaraRadera

  5. Det verkar varit en strålande dag. :D)

    Kram ❤

    SvaraRadera

  6. Det verkar varit en strålande dag. :D)

    Kram ❤

    SvaraRadera
  7. Ni fick ju i alla fall en fin promenad! :)

    SvaraRadera
  8. Härlig promenad och de där gamla barnböckerna är bara för mysiga. Önskar jag ägde en. Ja, lite regn nu vore inte fel varken för vattennivån eller svampbeståndet. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  9. Men oj vilken mager svampskörd. Hoppas att regnet kommer till er och förbättrar svamptillgången.
    Det ser ut som en fin promenad dock.

    SvaraRadera
  10. Så där hade det förmodligen sett ut om jag gett mig ut på svampjakt...kanske ännu sämre. Gamla böcker kan vara rena guldgruvan. Kram

    SvaraRadera
  11. Så synd för alla som säkert hade stora förväntningar att hitta svamp och så fanns det så lite.
    Men fina bilder fick du med dig hem iaf :)

    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  12. Du hittade ingen svamp, vad gör det, du fick ju fina bilder med hem!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Sörmland är ett så vackert landskap. Jag har släkt där och besöker dem ofta, just den här naturen som du visar får mig att må så bra, omväxlingen öppen skog, öppna ytor, vatten, kullar, bär och svampmarker. Härligt! Bättre svamplycka nästa gång dock, lite mera regn kanske vi ska önska oss. ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Ja, den svamputdelnngen var verkligen ganska mager om man säger så. Men ni fick ju åtminstone några stycken. Pratade med en granne idag, hon hade ingen svamplycka heller, men trodde att i slutet av september/början av oktober skulle en svamp som börjar på blå (har glömt namnet) komma upp. Det var hennes favo svamp - den blå.... altså. Min favo är nog Karl-Johan

    Sedan var det en riktig gladbuss som körde er fram till målet.

    SvaraRadera
  15. Ha ha ha . . . förlåt men jag måste få skratta lite - av svampen - jisses det var inte illa . . . .
    Men Anki du vet väl att det inte är lönt att gå till skogen för att plocka svamp, det är torrt som fnöske.
    Här hos oss finns inte tillstymmelse av svamp, inte för att jag plockar men man vet genom andra.
    Rolf går sina små rundor och där det annars växer stora mattor av kantareller är det öken, men desto mer av älg lössen. Han hatar dem och nu vägrar han att gå till skogs, hi hi . . . jag tvingar honom ju inte.
    Men lingon finns det gott om, men inte precis i våran skog man får åka några 7 km, för det har ju också regnat ojämnt i sommar. En del fått några mm en del inget, fniss . . nä men på ett ungefär.
    Det räcker att jag gräver i trädgården för att försöka plantera om en del växter, där märker man direkt att bäst låta bli. det behöver regna månader för att grundvattnet ska öka.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  16. En härlig dag i skogen med så vackra bilder; synd om svampens tunna skörd.
    När himlen speglar sig i vattnet då är det underbart!
    kram

    SvaraRadera
  17. Så tråkigt med resultatet. Men det har ju varit påtok för torrt för att svampen ska trivas. Men ni ser ut till att ha haft det bra i skogen, även om det inte finns svamp är det ju ett härligt ställe att vistas på. Den dagen jag springer på din önskebok till ett fyndpris så slår jag till =) Man vet aldrig vad som gömmer sig på loppisar! Ha en skön kväll! Kram

    SvaraRadera
  18. Härligt, ska ge mej ut och leta trattisar någon dag. En fin härlig dag fick du. Stor kram

    SvaraRadera
  19. Inte lätt att vara svampplockare dessa torra dagar, men fotandet går ju bra som alltid! Själv hoppas jag på lite blöta och åtminstone några svampar så småningom.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  20. Hej! Tack för kommentaren hos mig! Vi får väl se vad framtiden har med sig, om jag kommer igång igen, just nu ser det inte så ut.....jag hinner inte. Men allt kan ju ändras.
    Så lite svamp, ja, jag har noterat samma här, det är knustorrt i skogarna. Dock hann jag plocka en hel del vanliga gula kantareller innan torkan blev så här långvarig, så på den fronten reder vi oss här.
    Roligt med havsnivån. Alldeles intill oss ligger ju snäckskalsbankar och dom är på 75 meter över havet, så för ca 10.000 år sedan var vårt hus under vatten! Fast det är så många år så jag förstår inte riktigt hur många.......men i alla fall!
    Ha det så bra, nu har vi ju fått riktigt sommar igen!
    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  21. Hej! Tack för kommentaren hos mig! Vi får väl se vad framtiden har med sig, om jag kommer igång igen, just nu ser det inte så ut.....jag hinner inte. Men allt kan ju ändras.
    Så lite svamp, ja, jag har noterat samma här, det är knustorrt i skogarna. Dock hann jag plocka en hel del vanliga gula kantareller innan torkan blev så här långvarig, så på den fronten reder vi oss här.
    Roligt med havsnivån. Alldeles intill oss ligger ju snäckskalsbankar och dom är på 75 meter över havet, så för ca 10.000 år sedan var vårt hus under vatten! Fast det är så många år så jag förstår inte riktigt hur många.......men i alla fall!
    Ha det så bra, nu har vi ju fått riktigt sommar igen!
    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  22. Fick min bil sönderslagen i måndags.

    SvaraRadera
  23. Så härligt att kunna gå ut i solen och leta svamp. Karl Johan svamp har jag på gräsmattan så jag behöver inte gå långt men gula kantareller finns inte här däremot röd-gul trumpetsvamp och trattkantareller. >Pga älgjakten har jag inte kunnat ge mig iväg och plocka sådana ännu. Dom kan ju ta mig för en älg om jag har otur så det får vänta ett tag

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)