torsdag 1 september 2016

Snabba ryck hos Bosse ...

... och redan dags för uppgift nr. tjugofyra!
Det här är vad Bosse vill att vi ska göra den här veckan :)

A.  Bild och namn på biblioteket du besökt.
B.  Bild på en roman av Kurt Wallander.
C.  Bild på en bok som handlar om diabetes.
D.  Bild på en bok som handlar om Gotland.
E.  Bilduppslag på en delfin.
F.   Bild på en Astrid Lindgrenbok.
G.  Bild på en ABC- bok
H.  Bild på en bok som handlar om ämnet film.
I.   Bild på en poesi/ diktbok av en kvinnlig poet.
J.   Bild på en memoarbok som handlar om en manlig person.
K.  Bild på en DVD.
L.  Bild på en bok som du kan rekommendera andra.

M. Bonusuppgift - en bild på Bosses bok på biblioteket du valt. Bild även på bokryggen med hc- märket och även på bibliotekets stämpel inne i boken. Denna uppgift ger 5 bonuspoäng.

N. En bonusuppgift till!
Gissa vilka biblioteken där Bosses döttrar är fotograferade ... och de bilderna finns förstås på hans blogg :)
Lite hjälp på traven från Bosse :)
 Bild ett finns i Västergötland.
Bild två finns i Halland.
Bild tre finns i Skåne.
__________________________________________________________________

Jag börjar med bonusuppgift N ... jag har inte den minsta aning, men gissar så här:

Bild ett - Ängelholm
Bild två - Varberg
Bild tre - Trelleborg

Här är min bilder på uppgifterna A - M:
A. Norrköpings stadsbibliotek.
Det här är en bonusbild på det fina hus som låg här innan det fula biblioteket byggdes. Jag minns det från min barndom - Villa Flora ... så vackert!

Så vidare i Bosses uppgifter!
B. Bok av H. Mankell. 
C. Bok om diabetes.
D. Bok om Gotland.
E. Bilduppslag med delfin.
F. Bok av Astrid Lindgren
G. ABC- bok.
H. bok om film.
I. Poesi/ diktbok av kvinnlig poet.
J. Memoarer om manlig person.
Kikade runt i avd. med dvd - tog en bild ... och plötsligt ropar en kvinna på mig. - Varför fotograferar du här? Kom jag med på bild? Jag förklarade för henne att jag hade "ett uppdrag" och att jag inte ens hade sett henne. Får jag se, sa hon. Visst sa jag ... hm ... klart hon skymtade i bilden - bara benen och en arm, men det var tillräckligt. Ta bort det, sa kvinnan ... och det gjorde jag förstås. 
Jag vill se bilden före och efter, begärde hon ... OK sa jag... jag hade ju bara den bilden på minneskortet så det var ju inga problem, men lite fundersam blev jag - vad var hon så rädd för? Hennes ansikte syntes ju inte...
K. DVD- film
L. Mitt val ... en bok som jag rekommenderar - sista delen i trilogin om hemmafrun Maj. Bra kanske om man läser de två första också - men den sista är bäst ... ja, enligt mig då :)

Så hem och laddade upp bilderna i datorn ... allt verkade OK - ända tills jag läste Bosses anvisningar angående sin bok, igen. Hur kunde jag missa det där med bibliotekets stämpel? Varför lär jag mig aldrig att läsa instruktioner noga?
M.
Idag gjorde jag ett återbesök på biblioteket ... ja, vad gör man inte för att göra Bosse nöjd :)
Letade efter stämpeln ... den enda jag såg var den på insidan, längst bak. var lite stressad ... tog en bild... och nu när jag kollade, så ser jag en liten bit av stämpeln längst ner till höger! Hoppas det räcker till Bosse :)

Uppdraget utfört ... !

Tack för extra kul uppgifter den här gången, Bosse  :)

Ha det gott!




14 kommentarer:


  1. Någon vill verkligen inte vara med på bild. Tänk om det var en stor spion? 😄🤔

    Fin utfört uppdrag.

    Kram ❤

    SvaraRadera
  2. Oj, det var en stor uppgift ni fått!
    Men bra utfört! Kram

    SvaraRadera
  3. Håller med dig att biblioteket ser ut so ett fängelseblock.
    Med tanke på att jag aldrig skulle komma ihåg alla uppgifter så hade jag nog printat ut hans anvisningar oh bockat av vartefter. Tycker du gjorde ett fantastiskt jobb här.

    Vad gäller kvinnan så är hon inte ensam om att inte vill vara med på bild. Något liknande har hänt mig också, men jag kunde ju inte ens visa personen bilden, eftersom jag inte vet hur man gör;-) H*n nöjde sig med att jag lovade att inte använda bilden.

    SvaraRadera
  4. Grattis till ett väl utfört uppdrag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först har jag läst om Ethels äventyr och nu hamnar jag i ditt dubbeläventyr.
      Vilket stort fint hus de rev ner. Sådant borde vara förbjudit att göra. Fy vad många ståtliga äldre hus som försvann under de år som "bestämmarna" härjade som mest. Fast jag inte var gammal tyckte jag det var trist när gamla hus som inhyst kända butiker i Halmstad raserades för fula "betongklumpar" som ex. Domus och Tempo.
      Jag gillade att se bilarna på din rekommenderade bok och gissar på att kvinnan levde under skyddad identitet och hade nerverna utanför.
      Du hade inte behövt göra den resan eftersom jag visste att boken finns i Norrköping. Jag bjuder dig på en bonuspoäng men står inte för bensinen. :)
      Jag var tvungen att kika på huset igen. Ser du att det står en stege mot väggen? Tänk att få gå in i det huset. Vilka bodde där?
      Inte visste jag att man kunde bli fri från diabetes. Syftar antagligen på diabetes två, med orsak överviktig på grund av fel matvanor.
      Kram Bosse

      Radera
  5. Tack för tipset! Jag får väl testa, bekymret blir nog att hitta både ljus och svalt. Men helt klart värt ett försök! Kram

    SvaraRadera
  6. Vilket otroligt vackert bibliotek det gamla! ,-)
    Synd att det revs.
    Bra jobbat.
    Grattis ,-)
    Ja vissa vill inte komma med på bild, men visst tittades det lite när man fotade böckerna ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  7. Ni är alla så flitiga, själv tittar jag bara på era bidrag, trots att jag ofta är på bibblan!

    SvaraRadera
  8. Så bra du gjort det, hittade samma bok om film��tänkte också fota vårat gamla bibliotek som också är vackert, lite synd.grattis igen, och kraam

    SvaraRadera
  9. Hundstunden verkar vara en intressant bok! Gillar Kristina Lugn. Och gratulerar till ett bra utfört uppdrag!

    SvaraRadera
  10. Att sitta på Långa soffan hör liksom till när man är i Oskarshamn. Lite speciellt. Tänk att den finns kvar.
    Jag var där för 50 år sedan.
    Ha en fin helg!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  11. Som den bibliotekarie jag är, så blir jag ju alldeles rörd av Bosses uppdrag och hur väl du har genomfört det.
    Kanoninlägg :-)
    Mycket konstig reaktion av damen i fråga. Kanske har hon skyddad identitet eller så är hon en konspirationsteoretiker och tror att hennes arm och ben är tillräckligt för att storebror ska övervaka henne.

    SvaraRadera
  12. Grattis!! Så bra du lyckades med denna uppgift �� Bra jobbat. Blir bara ledsen när man ser hur vackra gamla hus rivs. Mitt bibliotek har funnits i ett fult hus i 50 år så inte en dag för tidigt att det nu byggs ett nytt i centrum. Ha en skön helg och kramen ��

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)