onsdag 2 januari 2013

Husbilslivet 2012... del 5

Så blev det då äntligen dags för vår "långa" resa. Äntligen så behövde Lasse bara gå på såromläggning en gång per vecka och vi kände oss riktigt fria när vi gav oss iväg, direkt efter besöket på Finspångs lasarett samma dag  :)
Första natten stannade vi i Kristinehamn...
... där vid gästhamnen finns en väldigt fin ställplats... nära mataffär och bara några minuters gångväg från centrum :)
Och vi hade tur med vädret :)

Helårsfontänen av Carl Nesjar, invigd 1965
Nästa dag fortsatte vi vår väg norrut - mot Torsby...
regn... men inte över oss!
Mellan Torsby och Lekvattnet hittade vi en liten camping... Nya skogsgården
här hittade vi en bra plats :)
och här såg vi en bäver tidigt på morgonen...
I Lekvattnet hittade vi den här ostaffären...
Finnskogens ostaffär... många goda ostar fanns det där :)
Där vid affären fanns en skylt... sevärdhet...

Jag bad Lasse svänga av... mot det okända...
Vi åkte och åkte och vägen blev mindre och mindre...

och till sist var vi framme...
vid Kvarntorps finngård
Här såg det ut som det alltid har gjort...
och här kunde man både äta och fika...
Fint med spetsgardin och pelargoner :)
På väg tillbaka till civilisationen passerade vi den här vackra vyn...

... och snart var vi tillbaka i Lekvattnet

Fortsatte den "breda" vägen och snart  passerade vi gränsen till vårt västra grannland...


Kom till Kongsvinger på lördageftermiddagen... 
den här bron passerade vi flera gånger...
Meningen var att vi skulle träffa en bloggvän till mig, men så blev det nu inte...
Jag skäms för att erkänna det... jag hade gjort en blunder och glömt att ta bort spärren för utlandsköp på bankkortet. Där var vi nu i Norge, inga kontanter, ingen fungerande datoruppkoppling, stängda banker, stängd turistbyrå... och rara bloggvännen svarade inte i telefon... och inte hade jag hennes adress heller...
Så lite lätt panikslagna så återvände vi till Sverige... och det retar mig så nu efteråt... varför testade vi inte Lasses bankkort... ?

Försökte få tag på bloggvännen i Norge... utan resultat...
Kom så småningom till Säffle, där vi hittade en campingplats...
Inte alls en camping i vår smak,men för en natt så...
Här hade det regnat...
men när vi kom, då blev det uppehåll...

Lyckades nästa dag få iväg ett meddelande på Facebook till S. i Norge...
och så fortsatte vi vidare söderut. Åkte småvägar kors och tvärs och hamnade framåt kvällen på Dalbergså camping och Gästhamn och det är en camping helt i vår smak :)
En camping vi kommer att återvända till!
Så kan man också bo :)

Nästa dag fortlöper i samma sakta mak...
Stannar vid rastplatsen Viggen...
och kommer via småvägar till Hällekis...

Eftersom klockan går fort och vi inte vill  komma för sent till ställplatsen i Mariestad, så åker vi snart vidare... 
och hittar en plats...
 och det dröjer inte länge tills alla platser är fulla...
En jättetrevlig ställplats ihop med Gästhamnen.
Centrumnära...
små mysiga bakgårdar och kyrkan syns i bakgrunden ...
blommor...
massor med blommor :)
En trevlig liten stad - värd fler besök!
Men nu dags för hemfärd - dagarna går såå fort!
Sista natten för den här resan blir här...
vid Tivedsbadet
Och det vackra vädret består!

Så onsdagen den 19 juli då kommer vi hem och nästa dag är det dags för såromläggning igen...
 Kantarellerna står och väntar :)
Fortsättning följer...

Ha det gott!

10 kommentarer:

  1. Skriver en kommentar om föregående inlägg, ang fåglarna. Tofsmes ser vi nästan aldrig här, svartmes enstaka gång i stugan. Roligt med mesar, pigga och alerta, och de blir sällan stilla nägon längre stund. En fågel som jag inte har sett på länge är kungsfågel, vi såg 3-4 st idag. De är också otroligt rörliga, och svåra att få syn på även i kikaren.
    Mycket svamp såg vi faktiskt också.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Fin summering av året. Roligt att göra också, tror jag (både själva resan och att skriva ihop). Jag har aldrig sett så många kantareller på ett ställe. Jag skulle nog också bli svampintresserad om jag såg något sådant.

    SvaraRadera
  3. Det var ingen dålig runda!!! Härliga bilder!
    Men nästa sommar önskar jag mig nog lite mer sol!!!!;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt med vackra sommarbilder i vintermörkret!

    Den här vintern har vi verkligen haft brist på sol!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så härliga semesterbilder du visar. Kul när jag fick se vyer som jag varit på. Mina skosulor har trampat omkring på samma ställe i Kristinehamn som dina. Där har jag och gubben släktingar - likaså i Torsby.
    Önskar dig ett gott veckoslut och kram!

    SvaraRadera
  6. Fina bilder och vi känner i de flesta motiven och har varit på många av dessa platser. Kära återseendes. Visst är det mysigt med dessa tillbakablickar, vilken tur att man har alla dessa bilder att minnas till. Kram, 3M

    SvaraRadera
  7. Jösses vilken härlig tillbakablick.. Nu känns sommaren jättenära efter att ha sett dina bilder..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Så härligt att påminna sig om den svenska sommaren. Den sammanfattning ger oss en massa framtida tips och drömmar. Ha dé bra. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Hej! Men snälla Anki var ni i Eda Kommun utan att besöka det mest omtalade i hela kommunen ? Morokulien ??!! Det är ju där vi brukar vara på sommaren. ha det bra !

    SvaraRadera
  10. tänk anki...:-) där var du i min hemstad mariestad:-) nästa gång ni har vägarna förbi här så kanske vi kan träffas:-)
    ja, ni får verkligen uppleva mycket på era husbilsfärder, så härligt:-)

    varm kram om dig!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.