torsdag 24 januari 2013

100 hus 2012... hus nr. 6

Min tanke var att inte ha med så många hus från Norrköping, då jag såg att ytterligare en Norrköpingsbo anmält sig...
Hon verkar inte ha kommit igång ännu och det finns ju väldigt många fina gamla hus i sta´n, så jag tar med ytterliggare ett, nämligen det här... Holmentornet.
Fram till 1986 var det huvudingång till Holmens pappersbruk. Då stängdes fabriken i Norrköping och verksamheten flyttade ut till Braviken.
 I och med detta upphörde en 377 års oavbruten industriepok på holmarna i Motala ström. förutom pappersbruk fanns förr även mässingsbruk, vapenfabrik och textilindustri.
Passerar man in genom tornet kommer man till Industrilandskapet, denna unika del av Norrköping.






Tornet blev byggnadsminne 1990

Om du också vill vara med, eller bara vill titta på andras hus så finns de här på "100 hus 2013"

19 kommentarer:

  1. Så fina hus. Det går inte att komma in på mitt googlekonto av någon anledning så jag får väl göra så här istället. Rolig ide att fotografera gamla hus. Jag gillar gamla hus. Jag fotograferade gamla jordkällare ett tag och det är också fina grejorj hälsn Skogsnuvan

    SvaraRadera
  2. Vad ståtligt! Dom kunde sin sak, förr i tiden..

    SvaraRadera
  3. Gamla byggnader är så fina om man jämför med alla konstigheter som byggs nuförtiden.
    Fina naturbilder i förra inlägget. Bilden med spår av fordon, djur och människor var kul.
    Ha en fin dag för det ska jag ha - jag ska nämligen träffa lilla Isabell!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tänk vad de kunde förr! Jag tycker det är så kul att få ta del av alla dessa fina byggnader som presenteras här.
    Många fina förslag på platser man vill besöka ifall man får tillfälle.

    Ha en bra dag! :-)

    SvaraRadera
  5. Vilket stiligt hus. Jag tycker det är jätteroligt att läsa om de hus som du presenterar. Ingen som bett dig göra en hembygdsbok? Bättre bilder än dina, kan knappast uppbringas.
    Ha det gott i kylan. Idag är tyvärr vädret dessutom grått.

    SvaraRadera
  6. Vilken pampig entré! Var det för att skrämma fotfolket, eller hade de en egen sidoingång?
    Vacker byggnad med mycket historia.

    SvaraRadera
  7. Tur att det finns människor som vill bevara dessa gamla hus vårda dom ett tag till, pampigt var det. Här har vi soligt å fint idag solen värmde gott i ansiktet på vår promenad. Jätte fina bilder från er omgivning soligt å vintrigt, härligt.
    Ha en fin dag/kramen

    SvaraRadera
  8. Holmentornet...där tror jag faktiskt att jag också varit, när sonen med sambo fortfarande bodde i Norrköping. Det finns många vackra hus i Norrköping, så det får väl bli en tur dit igen, kanske med en guide från orten...eller straxt utanför i alla fall!!
    Nu ska jag strax bege mej till jobbet, fryser ända in i märgen idag så jag mår därefter...ont överallt.
    Och vet du...idag har jag faktiskt varit i kontakt med en hunduppfödare i närheten...en kull valpar väntas på försommaren. Nu gäller det bara att få in mannen i huset på samma linje...håll tummarna!!
    Ha en fortsatt bra dag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. I Holmentornet har jag suttit i förhandlingar många gånger!
    Där finns ett pampigt rum som var avsett för bolagsstyrelsen!
    Disponenten inträdde genom en egen dörr!

    Lev väl o
    Kram

    SvaraRadera
  10. ♥Kikar in för att önska dig fortsatt fina vinterdagar♥
    Tack för alla fina kommentarer du delar med dig av till mig :)
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt vacker byggnad!
    Ha en fin helg!/SA

    SvaraRadera
  12. Fantastiskt vad man kan lära sig genom att läsa på bloggar. Det du har att berätta om alla dessa hus är ju en del av vår historia. Det är ju otroligt vilka byggnader som uppfördes förr i tiden. Det görs idag också, men de är på något sätt inte riktigt lika spännande. Vet inte varför. Kul är det så jobba vidare med dina hus, vi kommer att kolla, vi lovar det. Kram 3 M

    SvaraRadera
  13. Vilket fint torn som leder vidare till det jag är så nyfiken på och som Norrköping är så känt för. Har varit i Norrköping men det är många år sedan nu och jag minns det dåligt, så du får visa mig. :)

    SvaraRadera
  14. Morron! Oj vilka ståtliga och fina grejor ! Idag är det fredag och vi har -20 grader här. Jag tyckte att jag hörde igår på vådret att det skulle bli varmare i nästa vecka. ha det bra !

    SvaraRadera
  15. Hejsan Anki !

    Tack för Dina rader.
    Tyvärr var pizzan så salt,
    drack kopiösa mängder efteråt.

    Trevligt med hus, fast jag är nog mer för kyrkor.
    Undrar om jag var prost i mitt förra liv.

    Kul men den lilla nyckelpigan på pilen, jag har ett hjärta.
    Som blinkar till då o.då.

    Trevlig Fredag !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  16. Än en gång jättefina bilder. Jag gillar att du tar med så mycket historia om husen också. Det är spännande att läsa om bakgrunden. Kram

    SvaraRadera
  17. Jaså Bia har inte kommit igång, då tycker jag verkligen att Du skall ta chansen och visa upp vårt fina Norrköping, finns ju massor av hus i Industrilandskapet bl.a.
    Känns alltid lite speciellt när man kommer och går igenom Holmentornet, så snyggt fångat av Dej och så får jag återuppliva lite datum och historia,. Gillas!

    SvaraRadera
  18. När jag såg bilderna trodde jag först att det var någon gammal militäranläggning. Har ingen aning om det funnits sådan i Norrköping och inte hade jag någon aning om detta heller. Det är kul att lära sig nytt!

    SvaraRadera
  19. Tänk vilka vackra industribyggnader dom byggde förr. Det här är annat än dom fyrkantiga lådor man smäller upp nu för tiden.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)