måndag 28 januari 2013

100 hus 2013... hus nr. 7

Ett slott, ritat av den holländske arkitekten Adriaan Dortsman (1636 - 1682) och där byggherren hette Louise de Geer d.y. (1622 - 1695)
Bygget påbörjades 1668 och slottet stod färdigt 1685.
Ett slott, som om man läser om det framstår som ett av vårt lands mest intressanta barockslott och som uppvisar både holländska och karolinska drag... nämligen
Finspångs slott
Byggt på en holme i Finspångsån...
... går lite närmare...
... passerar de fina urnorna...
... lite närmare...
... och tittar uppåt...
Ovanför entrén finns det vackra uret (som inte går rätt) och vapensköldarna som representerar slottsbyggarens och hans hustrus ätter, de Geer och Parmentier 
Baksidan  ut mot den vackra slottsparken som anlades i etapper under åren 1690 - 1820

 I parken finns också ett vackert orangeri... återkommer om det  :)

Flera  deltagare finns hos "100 hus 2013"

32 kommentarer:

  1. Oh vilket vackert slott, påminner lite om mitt hus ju :)

    Kramiz o ha en sköööööööön måndag

    SvaraRadera
  2. Man tänker inte så mycket på det men det är verkligen ett vackert slott!

    Vi gick till slottsparken där och rökte ibland under skoltiden!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vackert slott och otroligt vackra bilder!

    SvaraRadera
  4. Nog för att jag varit i Finnspång många gånger under min barndom, men slottet har jag tydligen glömt eller missat. Får bli ändring på det. Jättefina bilder som väcker nyfikenhet.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Det visste jag inte, att Finspång har ett slott! Riktigt ståtligt!!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Intressant att få höra om ett nytt hus i näromgivningarna!
    Jag har aldrig varit inne i Finspång och vandrat runt och tittat - får ta detta som inspiration att åka dit till våren kanske. Är ju inte så långt hemifrån.
    Har sett att det finns många vackra miljöer där...

    SvaraRadera
  7. Med risk för att låta tjatig - men vilka fina bilder. De frusna buskarna framför slottet - vilken bild! De andra bilderna också vackra. Visste inte heller att det fanns ett slott i Finnspång - tror inte jag ens varit i Finnspång.

    SvaraRadera
  8. Ojoj så vackert!!
    Sånt gillar vi ...att besöka Slott och dess vackra omgivningar :)
    Kan allmänheten komma in i slottet? Guidad rundvandring? Eller är det privat??
    Jättefint och intressant!
    Önskar dig en finfin måndag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  9. Hej Anki.
    Nu har du bidragit med så mycket fina bilder ifrån din hembyggd, så nu vill jag lägga en del av vår kommande semester dit upp.
    Dels vill jag kolla upp flera ställen där min släkt bott och arbetat, sedan verkar det som om det är ofantligt mycket att titta på däruppe.
    Bilderna på Finspångs slott är jättefina, de frostiga träden är helt underbara.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  10. VÄLDIGT FIN BILDDOKUMENTATION AV ETT KULTURARV! /ANJA

    SvaraRadera
  11. Jättefint slott med fin historia men jag blev ändå mest tagen av den översta bilden .Jösses ett så vackert vinterfoto..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  12. Ååh så vackert slott och så fina bilder du fått med vinter i träden!

    SvaraRadera
  13. Så vackert! Du var verkligen på plats "rätt dag"!
    / maria

    SvaraRadera
  14. Finspångs Slott är verkligen vackert, inte vetat så mycket om det tidigare därför intressant att Du tagit reda på så mycket historia.
    Väldigt vackra bilder, och så fick Du ju med så vacker frost oxå, idag är det inte frostigt;)

    SvaraRadera
  15. Vilket vackert slott, och dina bilder helt fantastiska! Jodå i dag har jag berättat om mitt projekt så du får läsa bloggen! Ha en fin kväll! Kram Iréne

    SvaraRadera
  16. Här finns vår största kund och jag har varit här inne i slottet på många kundbesök, under drygt tio års tid. Nu har vi fått förlängt vårt samarbete i ytterligare tre år framåt. Jag har aldrig tänkt på, att ta kameran med mig och fota. Fin dokumentation som vanligt. Kram

    SvaraRadera
  17. Åhhhh så fint! Tänk vilka fina ställen det finns och vilken historia som de ruvar på.

    Fina bilder!

    SvaraRadera
  18. Morron! Det var inte dåligt vilket slott. Där blir det stora värmekostnader nu på vintern :) Ha det bra !

    SvaraRadera
  19. Så fina bilder! Blir så fint med allt det vita. Det behöver inte vara sommar för att få bra bilder.
    Ha det gott och kram till dig!

    SvaraRadera
  20. Men du...jag har helt missat detta i Finspång!! Det är kanske för att man för det mesta bara susar igenom, på väg till någon annanstans...Och slottet. Visst påminner det väl om Julita?? Verkligen vackert, och jag gillar den frostiga vackra inramningen av dina bilder!!
    I februari ska jag hälsa på uppfödaren...sen får vi se!! Ett steg närmare...men än är det mycket som ska gå i lås.
    Vad säger du om en liten fototripp nu fram i vår?? Jag är ju ledig en del vardagar, så jag tar mej gärna ned till dina trakter, och vi gör en gemensam fotosafari.
    Ha en bra dag vännen, och man tror knappt det är sant, men jag tror att det är solen som tittar fram mellan trädtopparna nu...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  21. Tänkte Googla på hur många slott det fanns i Sverige, men det fanns ingen siffra.
    Bara i Skåne finns det 74 slott, och likamånga herresäten.
    Roligt att se slott från Finspång!
    Min favoritfärg är också blå.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  22. Tjusigt hus, men träd och buskar slog det med hästlängder! Så himla vackert med frostiga träd!

    Tack för att du svarade ang. skräppostkommentaren! Du har så rätt, man får vara glad för att man inte får mängder. Har inte hänt ofta hos mig heller.
    Ha det gott! /Pia

    SvaraRadera
  23. Det är något speciellt med slott som gör att man blir nyfiken och vill besöka dem. Dina fina bilder gör ju att man vill göra det på en gång. Det är magiskt att titta på dina foton. Kram

    SvaraRadera
  24. Så trevligt du presenterar Finspångs slott och fina bilder.

    SvaraRadera
  25. Att min sommarstuga fick vara med på bild :))) In my dreams... Fantastiskt vacker byggnad och med de frostiga träden ser det ut som i en saga. Tänk att få åka in genom de grindarna i en fin vagn... Eller en vacker släde... Underbart att fantisera!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  26. Kan tänka mig att bo i det huset...å med ett orangeri!!!!
    Här jobbas det mycket och läses för lite bloggar :)

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  27. Men allvarligt, är det dina bilder? Den översta är ju helt fantastisk. Som ur en vintersaga. Tänk vilka byggnader det finns i vårt avlånga land. Härligt inlägg:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  28. Väldigt vackra bilder med slottet så inbäddat i vitt.

    SvaraRadera
  29. Hade överhuvudtaget inte om att slottet fanns. Så bevandrade är vi i svensk slott och herresäten. Kanske värt ett besök nästa gång vi är i trakterna. Vi har varit i Finspång, men missat detta vackra slott. Gör de ingen reklam för det? Kram 3 M

    SvaraRadera
  30. hej anki:)

    vilket vackert slott<3 jag har ju en förkärlek till gamla slott och platser som alla har sin egen historia<3
    detta slott tänker jag definitivt besöka om jag hamnar i finspång!

    -hihi;) ja du har så rätt anki..dä ä no`bare vi kvinnor som kan konstan att göra två saker samtidigt,tihi;-b

    varm kram om dig<3

    SvaraRadera
  31. Vackert, inte vilket hus som helst!

    SvaraRadera
  32. Voine voine sååå vackert. Ja du gör verkligen reklam för Finspång! Hade ingen aning om att det finns ett slott där. Så bra med denna husutmaning så att man får resa runt i landet och titta på sådana här "go'bitar"! :-))

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)