onsdag 23 januari 2013

En vanlig dag...

... eller i alla fall en solig dag och då är det bäst att passa på och njuta av en skön promenad.
Går upp mot skogen...
Halvvägs vänder jag blicken och kameran åt sidan...
... där borta i skogskanten där bor vi  :)
Hinner inte långt förrän jag ser en älg en liten bit framför mig...
Tyvärr så hann jag inte med riktigt med kameran, men nog ser man den flyende älgen :)
Och himlen är alldeles blå...

Njuter av solen som trots många köldgrader faktiskt värmer både kropp och själ... och jag tittar med förundran på hur solen gör att snön ser så levande ut... hur skuggorna leker i snön...


Någon har gått balansgång på en fallen trädstam...
... och vid hygget vajar tallarna i den svaga vinden...
och plötsligt har himlen ändrat färgton mot det grå hållet
Ute på vägen igen... 
... häst, hund, fyrhjuling, traktor... 
Mörka moln tornar upp över skogen, men försvinner bort åt ett annat håll och solen fortsätter lysa... 

Stannar till och hälsar på kvigorna... tänk snart kommer det av vimla av kalvar i hagen :)


I min kryddlåda står pojken med svanen och ser lite frusen ut...
visst ser det ut som han har mössa och halsduk... men det ser lite kallt ut om stjärten...
Fick ett anfall igen... och kokade bruna bönor...
räcker till minst tre middagar till :)
Termometern står envist kvar på minussidan... just nu -15...
... och då känns det skönt att det fortfarande finns gott om ved  :)
Det är redan onsdag... bara en vecka återstår av januari...  solen är på väg upp och visst märker man att dagarna blir allt längre :)

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Go morgon!!
    Visst ser jag älgen - skogens konung. Tänk jag har aldrig sett någon i våra skogar. Rådjur har vi framme vid gården ofta men aldrig älg. Vad jag är lite orolig för att möta i skogen är vildsvin...ich. De finns stora tecken på att de är där.

    Underbara bilder hörrö du!! Bilder blir så vackra med snö o sol MEN nu vill jag gärna ha vår, hoppas de inte trillar ner mer snö nu varjefall - de räcker så bra med de vi har.

    Kramiz

    SvaraRadera
  2. vilka underbara bilder du tar
    kvigan är ju för go
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Klart älgen syns! Fina bilder! Idag har vi också sol så i dag kanske det går att ta bilden jag upptäckte i måndags... Skönt med ljusare dagar!

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder du tar! Å älgen syns väldigt bra! Ja tänk att det har redan blivit ljusare ute man ser verkligen skillnad, skönt! Ha nu en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  5. Härliga vinterbilder!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Vilka enormt fina bilder. Älgen syns ju väldigt väl. (jag förstår att du var tystare än jag).
    Vi har också så kallt ungefär och det går åt ved. Men det blir väldigt mysigt inne. Och speciellt om man varit ute i kylan innan.

    SvaraRadera
  7. Verkligen härliga bilder!

    Har sagt det tidigare, vet ni hur fint ni bor?

    Men det är ju förstås Vånga!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Visst ser jag älgen! Tänk att komma så nära inpå. Dina snöbilder ser ut som vispad grädde. Det är verkligen vackert med vit snö, och du tycks ha massor. Kram

    SvaraRadera
  9. Tur jag har dej vännen, så kom jag då ut idag med på promenad...trots kylan!! Dina bilder...så vackra!! För idag vill inte kroppen, det värker i knä och ena foten, ingen idé att ens försöka. Så istället tog jag och bakade...just det, drömmar av skrädmjölet!! Blev riktigt bra, faller nästan sönder i munnen (ja, jag var ju tvungen att provsmaka en till kaffet...).
    Nog ser jag älgen allt, och man får vara glad att ni sprang/gick åt varsitt håll!! Fast den här årstiden är de väl inte så argsinta, men behörigt avstånd är bäst.
    Han nakenfisen du har uti trädgården, ska du inte skyla honom lite...?? Den rumpan kommer inte att tina förrän till midsommar annars!!
    Ha en bra fortsättning på dagen vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Tänk att en vanlig dag kan bli så underbart vacker,kan
    det vara genom dina fantastiskt vackra bilder du fångar
    från natur och djur m.m !!!
    Kul att få följa dina turer i naturen,då blir man glad.

    Ha det gott o lev Magnifikt....

    SvaraRadera
  11. Vi håller helt med Rolle! Finns ingen som kan fånga olikheterna i naturen som du. Att se alla de skillnaderna i snön, då behövs ett tränat fotograf. De är otroligt vackra och verkligen annorlunda. Vi såg också att vinden hade gjort otroliga mönster i snön på gångvägen efter Timmernabbsviken. Igår blåste det ganska hårt, det kunde man lött konstatera med drivbildningen. Idag har varit en sådan där "Jenny" dag med blå himmel och strålande sol. Riktigt kallt, men vi tog en promenad mitt på dagen och det var skönt, även om det ibland är tungt i astmabröstet när det är så kallt. Vi följer gärna med på dina fotoutflykter. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  12. För mej är detta en ovanlig dag, tänk att få vara ute sådär spontant i naturen en vardag, vandra omkring och upptäcka sådant som finns omkring och som många av oss andra inte ser för att vi "springer" för fort!
    Ljuvligt att få följa med Dej på Din promenad genom kameran, känns nästan som jag är med och går samma väg!
    Jag har ett projekt jag skall genomföra i vår/sommar, skall stanna på en och samma plats djupt inne i en skog under en hel dag och försöka upptäcka allt som "förhoppningsvis" sker, skall bli jättespännande!

    Ha det fortsatt bra i veckan!

    SvaraRadera
  13. Vad vackert det är! Fantastiskt att solen värmer i denna bistra kyla! Hade jobb-bilen stående i solen på lunchen. Då stod termometern på -3, sen när jag åkt en bit var det -12 igen....
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Tänk vad solen kan förgylla tillvaron, även den kallaste vinterdag, nästan otroligt. Kram

    SvaraRadera
  15. Go kväll ! Vilken trevlig dag och visst ser pojken ut att frysa om rumpan. Jättefina foton och bra beskrivning av snö.

    Ha en fin kväll !

    SvaraRadera
  16. Fantastiskt vackra vinterbilder! Roligt med vinterpromenader... ;-) Det är så vackert ute nu så man vill bara gå omkring med kameran och njuta. Hoppas att det är vackrert väder i helgen också när man är ledig. Det är så vackert när naturen är inbäddad i snö och solen lyser. Fast det behöver ju inte vara så fruktansvärt kallt... Här har vi haft mellan 14-21 minusgrader i dag. Burr!

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)