söndag 13 januari 2013

100 hus 2013... hus nr. 3

Det tredje huset i "100 hus 2013" fotade jag igår när jag var och handlade...

Brukspatron Carl Edward Ekman lät uppföra den här skolan i Finspång  (det sägs att det var för att fira minnet av  hans och hustrun Augustas bröllopsdag... men inget årtal...)
Arkitekt var Emil, Viktor Langlet och skolan togs i bruk hösten 1875.
På höjden vid den s.k. "Stalrondellen", med utsikt mot Finspångs centrum ligger Ekmanska skolan

Ekmans Pub på baksidan är ingen officiell pub, men kan hyras för privat bruk.
Skolans epok som kommunal skola slutade 1970, då Stal - Laval (idag Siemens), som  ny ägare fick tillgång till byggnaden. 
  Som samarbetspartner till Siemens Industrial Turbomachinery AB finns numer  utbildningsföretaget IUC öst i huset.

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Vacker byggnad! Och spännande historia.

    SvaraRadera
  2. Jag gick två år på Realskola på Ekmanska skolan!

    1961 och 1962!

    Kram

    SvaraRadera
  3. En liten förmiddagshälsning!

    SvaraRadera
  4. Vilken pampig skola det varit :) vad kul att få lite historia av huset Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Syns lång väg att det är en skola. Fin! Men inte heller det huset har jag sett. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina fönster!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Har aldrig tänkt på det huset, i och för sig mest varit i Finspång när jag jobbat där ibland, fint och pampigt hus med mycket historia, tänk vad mycket jobb man la ner förr på att göra vackra fönster dörrar m.m.

    SvaraRadera
  8. Det är inte dåligt att ha en så pampig byggnad i lilla Finspång. Det är jättekul att få ta del av historien som du berättar. Kram 3 M

    SvaraRadera
  9. Fint hus och bra bilder. Intressant historia. Man byggde gediget på den tiden. I dag får de ibland bygga om redan efter några årtionden och det är verkligen ett slöseri på många sätt.

    SvaraRadera
  10. Vilken fin byggnad och jag antar det måste ha varit ganska kul att gå i skolan. Kan tänka mig att det inuti finns gamla härliga trappor med räcken att kan nerför. Kanske. :)

    SvaraRadera
  11. Det var stil på skolbyggnaderna förr!

    SvaraRadera
  12. Mycket vacker skolbyggnad.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)