söndag 20 januari 2013

Äntligen...

... ja äntligen...
 ... så kom då solen :)

Jag hade ärende in till sta´n... och då kunde jag bara inte låta bli att stanna till vid Industrilandskapet - detta unika gamla område mitt i Norrköpings Centrum och gå för att titta på det stora vattenfallet...


Bågarna som syns är det som finns kvar av den gamla vattentuben... här forsade vattnet till fabrikernas ångturbiner...

På vintern är grinden låst... någon har ändå smitit in...
Himlen var verkligen så blå!

Värmekyrkan planerar ny spännande utställning...

På hemväg...
... och solen fortsatte lysa :)
Och så blev det lördag... 
Kallt, kallt... nästan -20... men solen är på väg :)
Rosa skimmer...


Alldeles för kallt för någon längre fototur... batterierna ville inte vara med och det blev kallt om fingrarna.
Bättre att gå in och baka kakor :)  Inte lika roligt, men varmare...
Skrädmjölsdrömmar... som vanliga drömmar, men godare!
Och utanför fortsatte solen skina och det var sååå vackert!
utsikt från vår trappa...
Idag är allt som vanligt - mulet, grått, lite lätt snöfall och bara -4...
Blev i alla fal lite glad idag...
... en blomknopp i azalean som jag fick från f.d. kollegor för snart ett år sedan. 
Den stod ute hela sommaren och nu står den i Överhuset... hoppas  nu på 
fler knoppar  :)
Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Vi har också strålande sol idag och nästan -20. Det är i kallaste laget! Men fint är det!

    SvaraRadera
  2. Verkligt fina vinterbilder. slår mina med hästlängder. Men det gör inget för jag tittar gärna på dina. Svinkallt idag också eller hur?

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder! Igår var det verkligen för kallt dock (minus 15) men idag är det "bara" minus 5...

    SvaraRadera
  4. Härligt vackra landsbygdsbilder med ett soligt vinterlandskap! Visst var det så mysigt med ett soligt vinterväder, och kylan gjorde naturen så frostfin.

    SvaraRadera
  5. Sol och snö är en oslagbar kombination när det gäller att fotografera. Väldans så kallt du har. Här har det hållit sig runt -10 garder och det är mer än tillräckligt kallt för mig. Kram

    SvaraRadera
  6. Vi hade jättetrevligt i Vadstena i helgen. Vi åkte gamla Riksettan ned till Gränna och hem. Någonstans måste solen finnas, men inte på vår väg. Jag får glädja mig åt dina härliga vinterbilder. Kram.

    SvaraRadera
  7. Solen kom fram idag oxå, men den vackra frosten har försvunnit på många platser!
    Industrilandskapet är verkligen fint, tycker jag fotar och fotar jämt där men jag känner aödrig att jag blir färdig, finns så otroligt många intressanta byggnader, och så är det kul att fota från olika håll och vinklar oxå, jag brukar smita in där det är stängt, men dagen Du var där så var jag oskyldig;)
    Härliga landsbygsbilder, var ju ett toppendag trots minus 15, köpte före jul ett par jättebra vantar på Rusta för 15 kronor, jättevarma och sköna, tummevantar som det går att fälla bort över fingrarna så man får fria fingrar att knäppa med, fungerade bra även igår!
    Vi får komma ihåg dessa dagar när nästa vinteroväder kommer, då kanske även jag bakar kakor;) Måste nog kolla efter det mjölet!

    SvaraRadera
  8. Kan bara hålla med dig, det är otroligt vackert på foton! Ljuset, gnistrande snö, vackra vyer, men fy farao vad kallt. Nej tack. Kan inte gilla vintern mer än på foto. Kroppen fullkomlighet skriker ut; nej, nej, inte så kallt och så mycket snö. Så är det tyvärr. Men vi rår inte på vädrets makter, tyvärr. Men solen gör oss glada. Ha det å skönt. Kram 3 M

    SvaraRadera
  9. Fantastiska bilder!

    Undrar om jag skall köpa mig en kamera?

    I går var det så kallt att vi inte gick utanför dörren!
    Jag sprang fort och hämta tidningen!

    I dag däremot var det läge för långpromenad!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiska vinterbilder du tagit. Vinter på riktigt, inte sketen stadsvinter. Gillar verkligen den industrimiljö du fotat. Det är speciellt att vistas i såna. Gamla fabriker,gamla kvarnar och liknande. Jag blir så nostalgisk och ödmjuk, tänker på de människor som slitit och många gånger slitit ut sig där. Och hur vackra maskiner och fabrikslokaler faktiskt kan vara.
    Ha en fin vecka
    Kram Annika

    SvaraRadera
  11. Bilderna med det rosa skimret är magiska! Alla vinterbilderna är fina och jag är så avis på alla som får se solen. När jag tittar på dina bilder ser vintern riktigt fin ut. Vi har ju bara grått och snöfall :( Kan lova att det blir sol i morgon när jag ska jobba. Fnys!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  12. Vad vackert!!!! Vinter när det är som bäst! Hoppas att det blir lite sol på tisdag när jag är ledig!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Fina vinterbilder från Norrköping. Ja man märker nu att ljuset kommer och dagarna blir lite längre. Ha det bra !

    SvaraRadera
  14. Imponerad blev jag av dina kakor. Alldeles runda och fina och likadana och lagomt gräddade. Så duktig du är inte bara på att fotografera.

    SvaraRadera
  15. Men, så fiiina bilder du har lagt in idag!
    Kakorna ser jättegoda ut, men här bakar jag inte några, för då äter jag bara upp dem själv.
    Må väl och ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Tänk att vädret kan variera så, söndagen var helt fantastisk här!! Lagom med några minus bara, vindstilla, solen värmde riktigt skönt, vet inte när jag sist njöt så mycket av att vara ute. Otroligt vackert på dina bilder, och drömmarna...ja de är verkligen som drömmar!! Får nog ta mej i kragen och prova, mjölet står ju i skafferiet och väntar...
    Grattis till knoppen på azalean!! Det är annat än vad jag kunde skryta med...och nu lagom till helgen så åkte den ut. Det var mer blad på duken än på kvistarna, och då gav jag upp. Att det ska så förbenat svårt...men däremot hittade jag en cyklamen bakom en gardin, full med nya små blad!! Hur den överlevt är ett mysterium, kan inte komma ihåg när den sist fick vatten ens...
    Ha det så gott vännen, snart är det vår...
    Kram kram

    SvaraRadera
  17. Härliga vinterbilder..dina kakor får det att vattnas i min sockerfria mun!!! ja det var fint i helgen i solen men ack så kallt..onödigt kallt..
    kram till dig vännen

    SvaraRadera
  18. Fina vinterbilder o sol....den har inte vi sett på ett tag. Vi har dessutom mer snö än Er, tror vi fått mest i hela landet..de gör inte annat än snöar ju.

    Nja jag längtar till våren nu...massor.

    Kramiz

    SvaraRadera
  19. Ojoj så vackert du visar!! Blir så glad av dina fina bilder!!
    Vet du såå lustigt ..jag gick just idag och tänkte på att baka drömmar...och det var lite lustigt att jag hittade dem på bild hos dig ...om än i en annan tappning än de jag fick lust att baka...men dina var riktigt intressant mmm så smarrigt!!

    Önskar dig en finfin dag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Vilka fina bilder i en trevlig blogg!
    Kikar gärna in igen.
    Ha det så gott!
    Yvonne

    SvaraRadera
  21. Hejsan goa du.
    jag har allt kollat och njutit må du tro fast jag inte har lämnat ett enda avtryck.Vilka bilder.
    Helt sansöst vackra.
    Ohhh vad jag längtar till industriområdet i Norrköping när jag ser dina maffifga bilder därifrån.
    Tack för en massa underbara stunder hos dig.
    Nu är jag på bettet igen fast en aning slak.
    Kramizzzzzzzz

    SvaraRadera
  22. du har tagit jättevackra vinterbilder anki<3 jag bara sitter och njuter.. och det rosa skimret där i snön o ja...allt...du har verkligen fångat vinterlandskapet från sin bästa sida<3
    kram anna

    SvaraRadera
  23. Vackert landskap du omger dig med. Skrädmjöl hade jag inte hört om innan den här sommaren, kan man baka drömmar av det också alltså?
    Och svamp, så många fina nyttiga bilder. Min man plockar massor ätligt, i höst blev jag med och plockade allt oätligt. Nu är vi frälsta, har blivit med i soppföreningen och hoppas på mycket fin fångst till nästa år.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)