onsdag 30 januari 2013

100 hus 2013... hus nr. 8

Här kommer då fortsättningen på mitt besök vid slottet i Finspång...
I slottsparken - där finns Orangeriet... en helt fantastisk byggnad... så vacker :)



Fint utsmyckat...
... överdelen av mittpartiet..
... och dörren där i mitten...

 ... med dörrhandtagen som beskrivs på informationsskylten...
... lite närmare titt på dem...
 

Vi går in och igenom den närmaste delen med  pelarna,,,
 

... och går ut över bron...

... tittar lite över den högra axeln och upptäcker... väggmålningen...

... fortsätter och upptäcker att det är två målningar!

... tar till höger igen... mot  nästa bro...
och bron vi gick över på väg ut till baksidan ser vi där borta...
... går över bron, in genom den andra pelargången...

... och kommer ut på framsidan igen...
Innanför de här fönstren ser man t.v. den gamla vinrankan - den lär vara Sveriges äldsta...
... och t.h. stora fina pelargoner - de ser oförskämt fräscha ut för att vara i slutet av januari :)
Den "Engelska parken", som omger Orangeriet är öppen för sköna promenader året runt, medan slottet tyvärr inte är öppet för allmänheten...


19 kommentarer:

  1. otroligt vad mycket tid och pengar de la ut på utsmyckning förr
    tur det så vi får njuta av allt vackert
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Oj, jäklar vad tjuusigt det var!! Morgonrodnandens gudinna..DET låter det..*ler* Härliga detaljer och DE DÄR dörrhandtagen var såå snygga! Platsen ska jag lägga på minnen..för den verkar VÄL värd ett besök..*ler*
    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  3. Jag som önskar mig ett orangeri! Precis ett sådant! Men det skulle nog inte passa till vårt hus.
    Det används tydligen fortfarande som orangeri? Drivs av kommunen?

    SvaraRadera
  4. Ett till väldigt intressant hus! Orangerier är en trevlig sorts byggnader. Skoj att ta del av infon :-)
    Slottet, Slottsparken, "Engelska parken", och Orangeriet är helt klart miljöer jag ska ta mig till och titta på. Så fint att du visar dem här :-)
    Jo jag har kört några gånger genom Vånga bort till Sandviks Campingplats vid Sandviksbadet och campat där i husvagnen. Håller med om att det är vacker landsbygd där. Och de foton jag sett från trakterna kring ert hus så ser det väldigt fint ut där med småvägar, kuperad natur, skogar och lite öppen mark! Sådana miljöer jag gillar.

    SvaraRadera
  5. Hej Anki ! Tack för att du kikat in hos mig, hoppas du vill stanna, att något kan fånga ditt intresse.
    För jag har läst dina inlägg och blivit fast, mkt trevlig blogg.
    Sen har jag haft en mycket efterhängsen nyckelpiga, svårt att bli av med, men här inne i rutan fick jag vara ifrad.
    *fniss*

    Eran katt Sixten är verkligen en mysig goe katt.
    Precis en sådan har vi haft, som tyvärr bara blev 3 år
    och en Gorbatjov kallad Gorby blev hela 16 år gammal.
    Bägge dessa var röda, nu är de ängla-katter.
    Jag blev mkt tårögd när jag såg eran Sixten, för Klas var jätte lik honom, saknar honom ännu, snyft.
    Efter hans bortgång ville jag inte ha någon annan katt, men vi fick vår käre Sixten och han är vårat allt. Vi får mkt kärlek av honom och han av oss.

    Vi har aldrig varit i Finspång men efter dina vackra foton
    blir vi tvungna att besöka platsen någon gång.

    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
  6. Men, det ser ju nästan ut som en stor italiensk villa, dvs. ett italienskt slott (villa på italienska är slott på svenska, lite underligt kanske för oss). Väggmålningarna är ju också kopior av italienska verk ser jag i texten. :)

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt fina bilder på en underbart vacker byggnad, är verkligen en njutning att få ta del av, det som är så fint att det är lika trevligt att titta på vilken årstid det än är. Tänk så fint man byggde förr!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  8. En ren njutning att beskåda detta vackra byggnadsverk, så härligt att kunna gå runt lite där och känna in atmosfären!
    Tack för att jag fick följa med..jättevackert :)
    Tror vi får ta oss en tur däråt lite längre fram.
    Önskar dig en fin avslutning på veckan
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  9. Det där organgeriet...det är väl ungefär i stil med det som jag tänkt mej här...kanske något enklare utformat, men annars så...***gapskratt***!! Är det öppet för allmänheten någon gång?? Nu blir jag riktigt nyfiken, och undrar i mitt stilla sinne om jag över huvudtaget någonsin har vikit av från huvudleden...??!! Kan verkligen allt detta rymmas i lilla Finspång, som tar två minuter att susa igenom??
    Å nu är det klart...från 27:e feb har jag en fast anställning. Så mycket enklare livet känns på en gång...så det första jag börjar med är väl att begära valpledigt...så fort det är i lås med uppfödaren, ska träffa henne nästa fredag. Här rullar det på under galoscherna just nu!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Tänk att vi har det så fint i vår omnejd ,slottet är såå vackert och parken med alla broar och fina detaljer :)
    Synd att man inte besöker det lite oftare.
    Helst på vintern.
    tack för dina fina vinterbilder -vackert:)

    Önskar dig en fin dag:)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Man kan lugnt påstå att de la ner både energi och glädje i massa vackra detaljer förr i tiden när de byggde. Kolla de moderna husen idag .- en skokartong i olika våningar ser många ut som. Helt detaljlösa. Även om husen idag har sin charm så tycker jag de där gamla med alla dessa vackra detaljer är helt underbara.

    Kramiz

    SvaraRadera
  12. Nu får du oss att skämmas! Det är ju inte klokt att vi har missat ett så fint ställe som du naturligtvis visar på ditt fina sätt. Kram 3 M

    SvaraRadera
  13. Fina hus du visar i dina inlägg så här långt. I Finspång har jag varit en gång och spelat på någon musiktillställning (i Folkets park?) på 70-talet.

    SvaraRadera
  14. Oj, det där orangeriet, det var andra doningar än mattes enkla växthus. Å andra sidan är det väldigt mycket jord att gräva sig igenom, antar jag. Men fint var det i alla fall.

    SvaraRadera
  15. Morron! -3,6 grader på Morgonen. Vilka ståtliga byggnader. Inget speciellt planerat för helgen så vi får ta dagen som den kommer. Ha det bra !

    SvaraRadera
  16. Fint med alla arbetade detaljer på gamla hus.

    SvaraRadera
  17. Verkligen en vacker byggnad! Många fina detaljer.

    SvaraRadera
  18. Wow, wow, wow! Kul att få uppleva så många vackra och spännande hus genom den här utmaningen. Det blir ju lite som att resa runt i Sverige.

    SvaraRadera
  19. Nämen nu har jag gått i "spinn" - vilken miljö. Så vackert och det måste vara ännu vackrare på sommaren. Finspång here I come sommaren 2013!

    Sådana där handtag har jag sett någonstans i Stockholm också. Till och med fotograferat dem - får se om jag kan komma ihåg var!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)