onsdag 9 januari 2013

100 hus 2013... hus nr. 2

Mitt nästa hus i utmaningen "100 hus 2013" blir detta... Länkborgen, med adress Linköpingsvägen 10 i Norrköping.
Det ligger bakom Strömbacken - granne med mitt första hus - Trozellihuset.
Huset fick sitt namn efter sina senaste hyresgäster, Länkarna, som lämnade det K- märkta huset när verksamheten lades ner hösten 2011.

Framsidan...
... gaveln mot norr och baksidan ner mot Motala ström
Entrén...
... den fina lyktan på framsidan...
... slitet...
... och så Länkborgen, ca. 1970 - 2011...
 Vad som kommer att ske med huset är det nog inte någon som vet ännu... och under tiden så får det stå och sakta förfalla...

18 kommentarer:

  1. Kul ide´att dokumentera på det sätt som du gör. Det är intressant att veta något om hus man sett (tyvärr glömmer man lätt). Sedan är det ännu intressantare om man sett huset eller har någon anknytning.

    SvaraRadera
  2. Hej Anki. Jag följer med glädje dina inlägg, tyvärr har jag varit frånvarande hela december månad, då det hänt lite saker inom familjen.
    Det du bloggar om nu "100hus2013" är jag väldigt intresserad av. Det är så att många av mina släktingar som kommer och har bott i Norrköping. Jag släktforskar och just nu håller jag på och forskar om dem i Norrköping, då är det kul att se hur det såg ut där runt sekelskiftet med bilderna du visar.
    Min förhoppning är att komma upp dit och utforska de ställen de har bott.
    Tack för trevliga inlägg
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  3. Vi promenerade utmed strömmen för inte så länge sedan!

    Irene bodde i Kneipen en tid som barn, kanske vi skulle däråt när det bli lägenhet så småningom!
    Fina hus och fin miljö!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lennart, I Kneipen har jag också bott under tiden 1950-1955.

      Radera
  4. Det är ett fint och lite udda hus här i Norrköping. Finns inte så många sådana gamla trähus kvar i stan, tycker jag. Det känns väldigt synd att det står och förfaller så här!
    Det ligger även så fint precis på kanten till Åbackarna.
    Hoppas det är någon nytta med att det är K-märkt, så det blir kvar!

    SvaraRadera
  5. Som gammal fd Norrköpingsbo så tycker även jag att det är kul med sådana här beskrivningar. Efter Motala Ström har vi promenerat många gånger, men inte lade man märke till några speciella hus inte :) Var väl för ung kan jag tänka mig. Roligt att läsa om ändå.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Det huset gillar jag mycket, är så vackert och det finns mycket detaljer att titta på, vi får ju tro att kommunen gör ngt vettigt med det.
    K-Märkt, så dom kan ju inte bara låta det förfalla tycker jag!

    SvaraRadera
  7. fina bilder på ett gamalt vackert hus
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  8. Spännande hus..ja dessa gamla fina envisa hus som finns..undra hur det har det i själen.Hoppas detta får leva vidare..tur att det kan märkas K..
    Kram Karina

    SvaraRadera
  9. Spännande historia! Hoppas att ngn tar sig an den gamla mansbyggnaden. Synd att det ska förfalla!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Intressant med gamla hus och dess historia. Hoppas det får vara kvar.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Tjenare Anki.
    Vi var ju Norrköping i augusti förra året och då var vi i det gamla industriområdet och kollade
    Det var en riktig upplevelse måste jag säga.
    Jag älskar gamla hus.
    Detta som du visar idag skulle jag gärna bo i om det blev tillfixat lite.
    Kul med gammalt.Hoppas att de tar tillvara det och snyggar upp det.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  12. Tänk om väggar kunde tala.....åå vad fint det är med gamla vackra och charmiga hus. Från slott till den minsta lilla torpstuga, blir så vackert med tidens tand och för tankarna till allt liv som försiggått där genom åren.
    Ett Jättevackert hus du fotat och intressant läsning därtill :)
    Önskar dig en fin vinterdag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  13. Är roligt att läsa om hus som har haft en ganska stor betydelse för stadens befolkning. Verkligen olika ändamål som byggnaden har använts till. Väldigt intressant läsning och som vanligt fina bilder. Kram 3 M

    SvaraRadera
  14. Ännu ett hus som brukats för sjukvård, ser jag. Hoppas man gör något av det, men det måste man ju om det är det är k-märkt. Sen finns det ju i och för sig olika grader av kulturminnesmärkta hus, men vad jag förstår så får inte några rivas eller förfalla.

    SvaraRadera
  15. Tack för intressant läsning och vilka fina bilder. Så synd när så fina hus bara får stå och förfalla. Hoppas någon vill ta hand om huset så att det inte behöver rivas.

    :-)

    SvaraRadera
  16. Tråkigt om det får stå och förfalla... :(

    SvaraRadera
  17. så trist så trist är det att fina gamla hus bara förfaller och sedan tas bort. Det försvinner ju en bit historia på det sättet....

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)