söndag 6 januari 2013

100 hus 2013... hus nr. 1

Jag antog en utmaning
och ska under det här året visa 100 hus och även berätta lite om dem här på bloggen.

Börjar med detta -  Trozellihuset i Norrköping - min gamla arbetsplats... en gång tuberkulossjukhus, men under senare år ett s.k. allaktivitetshus med flera olika arbetsmarknadsåtgärder,  bl.a. ArkivData där jag arbetade fram till för ett år sedan...
Framsidan med entrén...
... ovanför dörren finns den här skylten, där man med lite god vilja kan läsa Trozelli-sjukhuset
fasaden mot norr... med utsikt ner mot Strömmen...
den mörka utbyggnaden... här drogs sängarna ut med de lungsjuka patienterna...
halva balkongen är numera inbyggd, men det finns fortfarande kvar en del...
Sjukhuset byggdes till minne av Lars Magnus Trozelli, vars son
 testamenterat pengar till Norrköping till fonden "Lars Magnus Trozellis fond"
Det här var alltså det första av mina 100 hus...
Om du vill anta utmaningen eller bara är nyfiken på vilka fler som är med, så kan du titta in här



9 kommentarer:

  1. Vad skoj - då kanske jag lär mig mer om hus i och runt min nya hemstad sedan 4,5 år!
    Just det här huset går jag ofta förbi på min väg längs Motala Ström ned till city, så var skoj att få lite kunskap om det.
    Och den bruna utbyggnaden har jag undrat en del om, och nu vet jag :-)
    Jag har väckt liv i mitt fotobloggande igen och hoppas hålla min hemsida lite lagom aktiv framöver nu.
    Önskar dig en god fortsättning på året!
    / Bosse

    SvaraRadera
  2. Spännande att få se hus från olika städer! Inbillar mig att Norrköping och Eskilstuna påminner lite om varandra.

    SvaraRadera
  3. Spännande att läsa om hus som har en historia.
    Jag ska också vara med i utmaningen men har inte hunnit lägga ut några hus än....
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
  4. Ser ut som ett typiskt sanatorium för lungsjuka. Vi hyrde in oss på ett ställe utanför Ullared som också varit ett hem för lungsjuka. Fantastiskt fint var det, de hade bevarat det gamla och bara förnyat med färg och tapeter.

    Jag hakar på, väldigt kul idé!

    :-)

    SvaraRadera
  5. Hejsan!

    Kul att du tittade in till mig, jag har nu lagt till dig i min lista över bloggar att "kika in på".

    SvaraRadera
  6. Direkt så fick jag lära mej lite nytt, visste inte att Trozelli varit ett sjukhus för just tuberkulossjuka!
    Har lagt till Dej hos mej, kul att följa en blogg både med hus och annat i närområdet!

    SvaraRadera
  7. Intressant läsning om detta gamla hus -
    och informativa, fina bilder!

    Kul utmaning! Och lärorik.
    Vet inte om jag ska ta på mig något
    större projekt just nu, fast jag blev sugen....

    SvaraRadera
  8. Kul att få se husbilder från Norrköping som jag vet har så fin stadsmiljö med de gamla arbetarkvarteren. Sanatoriernas tid är tack och lov förbi, men byggnader minner om hur det var på den tiden då tbc:n härjade fritt. Intressant med din berättelse.

    Själv har jag ännu inte hunnit få upp några husbilder, men det kommer i helgen. Kom hem från Italien igår och har många bilder med mig så jag jag börjar nog med italienska hus. :)

    Din länk är nu uppdaterad.

    SvaraRadera
  9. Intressant och jag har en känsla av att sanatorierna ofta var väldigt vackra hus.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)