torsdag 15 december 2016

Födelsedagskalas ... och lite nostalgi...

I söndags fyllde barnbarnet Casper sju år och det måste förstås firas :) 
En populär present var det här spelet Jenga ... nytt för mig, men roligt för både stora och små :)
 De platta träklossarna byggs upp till ett torn och sen ska man plocka bort bitarna under - en i taget,  utan att rasera tornet :)

Kusinerna ... alla boende i Ugglebo...
 Greta 4 år, Casper 7 år, Lukas nästan 8 år och Ludvig 5 år... saknas på bilden gör Gretas och Lukas lillebror  Oskar 7 månader...

Igår blev det två resor in till sta´n... först mammografi för mig... när jag åkte hem så var det rena rama vårvädret... 
... hemma var det mer vinter :)

Nästa stadsresa var till sjukhuset, där Lasse hade tid för njurröntgen.
Det skulle ta ca. en timme och under tiden gjorde jag ett besök i ridhuset ... platsen där jag tillbringade all min lediga tid under många år. 
En del var sig ganska likt, medan en del förändrats, men med tanke på att det gått snart 50 år sedan jag hängde där, så får jag väl säga att tiden nästan stått stilla- Skylten med rökförbudet fanns då också ... observera att det bara var i stallet det var rökförbud - i ryttargången, på läktaren och i alla övriga utrymmen - även i manegen röktes det för fullt!

Här, längs Ljuragatan var det parkering och ett stort obebyggt fält när jag växte upp ... nu har det byggts längs hela gatan ... och nu finns spårvagnsspår gatan fram... 
När jag växte upp var Ljuraområdet verkligen i utkanten av staden ... Hageby växte och så småningom byggdes Navestad ... då var de olika bostadsområdena skilda från varandra .- nu sammanvuxna - inbillar mig att det kändes friare förr.
Många tankar och minnen for genom huvudet när jag gick in på ICA där vid Ljuratorget - det var en av de första affärerna i Norrköping som var av modellen snabbköp - minns att det kändes nästan högtidligt att själv få plocka ner varorna i korgen och gå till kassan för att betala...

Nu ska jag inte trötta er med mer minnen - nu ska jag bege mig till Vägföreningens årsmöte.

Ha det gott!

10 kommentarer:

  1. Det är roligt att läsa om minnen!
    Fina barnbarn du har :)

    SvaraRadera
  2. Jenga har jag heller inte hört talas om. Kan bero på att jag inte har några barnbarn!
    Härligt med barmark tycker jag då. Men det roliga är att Täby som ligger 16 km norr om Stockholm har lika mycket snö som du på din hemmaplan. I Stockholm är det nästan ingen snö alls. Härliga minnen från ridhuset och det första snabbköpet - åsså dreglar jag förstås över den helt underbara bilden med kranen. Dregel, dregel:-)

    SvaraRadera
  3. Men vad säger du? Du har alltså varit en riktig hästtjej! Kul, jag fick vänta över 60 år på att bli en hästtjej....o så flyttar kusarna efter ett par år, just som man lärt sig lite hur dom funkar...
    Spela spel är kul. det där lät lite som plockepinn.
    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Mysigt med barnbarnskalas. Det är nästan så man börjar fundera över hur gammal man egentligen är, när man tänker att man var med när snabbköpen var en nyhet. Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt med barnkalas och fina minnen från en fin stad!!

    SvaraRadera
  6. Älskar det spelet. Men hade ingen aning om vad det hette! :)
    Vi jar det hemma också.. köpt i Thailand där det är jätte poppis!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Mysigt och kul med barnkalas!
    Önskar dig en härlig helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Spel är populärt och bra. Härliga barn och bilder. Hoppas du får en härlig dag
    Varma kramar

    SvaraRadera
  9. Som vanligt ett fint fotoinlägg hos dig, men självklart så gillar jag hästbilderna allra mest. Tycker att du ska ge dig själv en ridlektion i julklapp :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)