lördag 10 december 2016

Vissa saker...

... får mig att tänka på speciella människor... och så var det idag när jag åkte till Norrköping.

Passerade baksidan av bruket i Skärblacka och där fanns de här kranarna. Tyvärr inte byggkranar, men i alla fall mobilkranar. Här byggs för fullt för att ge ett hem till en ny pappersmaskin.

Ett av de vackra husen längs Södra Promenaden...
... som det här i hörnet av Olai Kyrkogata.
Och vad är nu detta?
Restoration- Linden Alley, som ingår i utställningen Next: Utopia. Konstnären kommer från Finland och heter Ilkka Halso.
Konstverket består av byggnadsställning (sponsrad av Heab), trätrall och vindnät. "Konstverket lyfter fram naturen som ömtålig och leker med tanken av att restaurera den" - så beskrivs det - själv tycker jag bara det är fult :)
Den av mina bloggvänner som inte har rosa som sin favoritfärg, men som gillar byggkranar, konst, rost och vackra hus...
... ja, det är förstås coola bloggvännen BP jag tänkte på igår :)

Önskar alla en fin lördag!



11 kommentarer:

  1. Kranen får mig att tänka på när B2 var dryga året. Varje dag de gich hem från dagis, pratade han om stooor ganga. Mamman visste inte vad han menade. Han stod hemma och tittade ut genom fönstret, pratade om den stora gangan... En dag fattade de! Det var en lyftkran!

    SvaraRadera
  2. Sådana "konstverk" är Örebro fullt av..... Byggnadsställningar och kranar överallt!
    Ha en skön helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Inget konstverk i min smak alls utan bara konstigt. Tycker att naturen talar bättre på egen hand...

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  4. Det var nog det fulaste konstverk jag har sett. P.S. Jag har skrivit ett svar på din kommentar för lucka 4. Ibland är inte fingrar och tankar riktigt på samma nivå. Kram

    SvaraRadera
  5. Det är mycket konst jag inte förstår mig på. Min första tanke var att det var någon slags renovering på gång. Men... det var alltså konst. Obegripligt som mycket konst är.
    Skönt att höra att fler köper luciabröd. /Britt

    SvaraRadera
  6. De är 'konstnärer' och deras tänk är väl annorlunda än 'våra' vanliga . . . . .
    Ibland tar man sig för pannan många gånger, varför måste mycket vara 'halvgjort' och konstigt.
    Sedan kan man betala multum för något som kallas för konst . . .
    Nej tack den passar inte mig heller, i så fall utan rost ställningarna.
    Ha en fin 3:dje advent vecka/ Eva

    SvaraRadera
  7. Hahaha! Gulliga du som dedikerar det här inlägget till mig! Å du känner mig väl måste jag säga. Du vet precis vad jag gillar:
    Kranarna och "tornet" mot den blåa himlen är urläckra:-)
    Det gamla vackra huset är helt i min smak!
    Å konstverket - ja, jag älskar även rostiga byggnadsställningar i olika former, men just den där håller jag helt med dig om - den är bara ful. Inte på grund av ställningarna utan på grund av att den turkosa färgen skär sig nå't så fruktansvärt mot omgivningen. Hade "tyget" varit ockerfärgat eller brunt hade det varit en helt annan sak.
    Å Pinkroom - här får jag bara rysningar;-)

    Tusen tack Anki för detta fina BP-inlägg. Stort tack för länken! Så himla kul att ens bloggkompisar tänker på en när de ser saker ute i världen:-)

    SvaraRadera
  8. Nja, det var konst i originellaste slaget för min del. För mig är byggnadsställningar bara praktiskt och rationellt och fult. Så även om tanken är fin har jag svårt att ta till mig det känner jag. Jag är väl lite för traditionell :-)

    SvaraRadera
  9. Tur smaken är som baken. Fy så fult.
    Men kul med olika smak. Kram

    SvaraRadera
  10. Håller med om att konstverket drog ner Norrköpings annars fina utsmyckningar!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)