torsdag 1 december 2016

Ful, fulare, fulast...

Den fulaste bocken finns i Skärblacka! Jisses - hur tänkte de? Nu vet jag inte vem som gjort den, men den står utanför ICA...

Vid niotiden igår f.m. såg det ut så här från vår veranda... solen på väg upp bakom skogen :)

Ibland får jag ett ryck och blir lite händig ... här är årets dörrkrans. Några röda "bär" fattas på höger sida ... någon kanske tyckte de såg goda ut...

Jag hittade ett tomt skal som jag sparat från förra året. Krossade ett par köpta talgbollar, blandade med lite kokosfett, lite osaltat smör, krossade jordnötter och en dl havregryn ... sen ner med blandningen i nötskalet och nu hänger det ute i äppelträdet...
... tillsammans med andra godsaker till småfåglarna :)

Varje morgon njuter jag av eld i spisen och minst ett tänt ljus ...

Tiden går fort - om bara tre veckor infaller vintersolståndet ... och sen vänder det mot längre dagar igen :)

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Vackrare bockar har man sett och proportionerna verkar lätt konstiga. Vilken fin och personlig dörrkrans som du har gjort! Nästa år ska jag försöka mig på en egen skapelse själv. Härligt att vi snart går mot ljusare tider. När vintersolståndet väl infaller så märks det skillnad ganska så snabbt.

    God torsdag och lycka till med lotten!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin krans du gjort! Det blir skönt när det vänder :)

    SvaraRadera
  3. Den där fröblandningen i skalet ser verkligen mumsig ut. Nästan så man önskar att man var småfågel. Skulle direkt komma flaxande!

    SvaraRadera
  4. Ha ha den bocken kan man inte sluta skratta åt! Så hiskelig den är.
    Vilken lyxig mat du bjuder "dina" småfåglar på. Hos mig får de nöja sig med köpeblandningar.

    SvaraRadera
  5. Det var då ingen vacker bock! Det är däremot din krans. Jag har försökt att göra liknande, men grenarna spretar åt alla håll och kanter så jag får alltid ge upp. Fåglarna hos dig måste vara överlyckliga. Kram

    SvaraRadera

  6. Hemsk bock!
    Grattis till vinsten. :)

    Kram ♥

    SvaraRadera
  7. Den bocken är verkligen gräslig. Den borde man tutta på direkt och lämna bocken i Gävle i fred.
    Gillar din fågelrestaurang. Så duktig du är att laga deras mat från grunden! Är mäkta impad kan jag säga!

    SvaraRadera
  8. Bort med bocken och in med kransen! Jättefint du gjort. Och så lycigt för fåglarna!
    Min yngsta dotters familj är grossister i fågelfrö och talgbollar. Fagerås kvarn, heter det.
    Ha det nu gott, kram!

    SvaraRadera
  9. En av årets bästa dagar brukar jag kalla Vintersolståndet.
    Kram

    SvaraRadera
  10. En riktigt personlig bock må jag säga! :) En bockmästare som har gjort det bästa hen kunde, förmodligen. Uppmärksamhet får den säkert.
    Aha, du har också någon som naggar på "godsakerna " i adventskransen. Så ock jag fastän de små tydligen använder det till isolering av dragiga holkar eller så.

    SvaraRadera
  11. Ja, nu gäller det att hålla igång fågelrestaurangen. Speciellt nu när det blivit kallt och snö igen.
    Den där bocken var allt annat än vacker....
    Ha en skön adventstid!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Yes, yes, yes snart blir det ljust och fint igen. Fast idag lyser ju snön upp även om det var helt onödigt om du frågar mig.... ja jag det är ju december så det är väl bara att acceptera. Så fin restaurang dina småfåglar har, den ser verkligen inbjudande ut med fina grenar. Sitt du där vid brasan och mys, själv ska jag köra sakta sakta till jobbet nu, det är verkligen såphalt ute. Har redan varit en sväng till badhuset och vissa vägar är inte att leka med. Ha en fin fredag! Kram

    SvaraRadera
  13. Så jättefin krans, tittade på några, men var för snål. Göra själv är både snyggare och roligare. Så fint du gjort för fåglarna, så bra dom har det hos dej.
    Dricker kaffe nu och spelar julmusik
    Ha en fin dag kraam

    SvaraRadera
  14. P,s bocken var lika vacker som den vi har här i mönsterås. Haha

    SvaraRadera
  15. Tycker inte alls bocken är ful. Vissa kan linda ljusslingor om bocken plus de kan dekorera med röda band.
    Fina foton!
    Vad du är duktig! Snygg krans och godis till de små *tummen upp*
    /kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  16. Det är lite fusk med tjejen på hästen. Hon kunde inte delta vid prisutdelningen, så jag fick fota av henne med alla tre sorters rosetter. I själva verket kom hon på andra plats, bara 0,5 procent lägre än ettan.

    SvaraRadera
  17. De sista raderna på ditt inlägg gjorde mig glad.
    - 'om bara tre veckor infaller vintersolståndet'. - så jag väntar och längtar.
    Eran bock såg lite hmm lustig ut, hmm men alla bocka ska väl ha sin personlighet, hi hi . . .
    Precis som den i Kosta, visste inte att Rejmyrs glasbruk låg närmare dig, har ju hört talas om Rejmyr med flera men man tänker inte direkt på var de ligger. Då har du väl givetvis varit många gånger på ett glasblåseri och blivit bortskämd med detta konstverk ?
    Vackra julpyssel du gjort Anki, jag bara säger att jag ska göra, hi hi . . .
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Filmen, var inte den bästa, men nu hade ju maken valt den =)
    Karamellogodis det är i min smak! Snacksen bara smakade jag på! Ha en fin lördag, nu ska jag ut på ett litet äventyr!Jag hoppas att vägarna är okej idag. Kram

    SvaraRadera
  19. Du borde göra en ny bock, för den var inte fin. Tänker på Nils Ferlin. Den här är också litet mager på vissa ställen.
    Dina kransar är finare. / Britt

    SvaraRadera
  20. Bocken kunde varit finare, men din dörrkrans var fin......

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)