måndag 12 december 2016

Veckans rubrik - absolut

Det är Tove som står för rubrikerna den här månaden och den här veckan är rubriken ABSOLUT. Ett ord med många synonymer, ett ord som är både adjektiv och adverb...

Absolut gehör är inget jag har :)

Absolutism 1 (filosofi) ...  är en filosofisk lära som hävdar något absolut.
Tecknare Anna Deutsch
 Motsatsen är relativism.

Absolutism 2. (alkohol) ... innebär att man inte nyttjar alkoholhaltiga drycker... något som bl.a.  Nykterhetsrörelsen förespråkar...

Absolut vodka ... svenskt varumärke med fransk ägare.


Absoluta nollpunkten ja, den har jag hört talats om, men att beskriva den är en helt annan sak. Den är i alla fall -273, 15° C.



Absolutkonvergens är en matematisk definition angående seriers konvergens...
Måste erkänna  ... jag blev inte ett dugg klokare av Wikipedias förklaring :)


Övergår mitt förstånd och jag är glad att jag inte behöver bry mig  :)

Om du är nyfiken på vad de andra skriver om under Veckans rubrik, så hittar du länkarna till dem högst upp under headern.

Nästa vecka är rubriken BIDA.

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Absolut kan man köpa här nere i vissa affärer!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Många vinklingar på det absoluta fanns att beskåda här inne. Och trevligt illustrerat! Absolut gehör är mest en plåga - jag har det inte som tur är, men nån körsångare har det och plågas nästan när kören inte kan hålla ton genom hela sången. Man kan däremot öva upp ett sorts relativt gehör som gör att man rent muskulärt känner ungefär hur man sjunger tonen a eller g tex Kan vara praktiskt när man åker ut med en kör utan instrument med sig och har glömt att ta med stämgaffeln! Hände mig i fredags :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna för detta, har undrat mycket över gehör eller inte :-)

      Radera
  3. Det blev absolutisk bra det här Anki!
    ...och det en inte behöver bry sig med kan en absolut hoppa över, jag har fått absolut på hjärnan :-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Inte visste jag att det fanns så många absoluta saker. En del begrep jag inget av, men man behöver inte förstå allt. Kram

    SvaraRadera
  5. Oj det här var nästan ett vetenskapligt inlägg! Säger som Gunnel här ovan, en del begrep man inte mycket av.

    SvaraRadera
  6. Det är nr 15 jag har skaffat :-)

    SvaraRadera
  7. Alltså det första jag tänkte på var Absolut vodka som hos dig först kommer på fjärde plats - hmmmmmmmm;-)
    Sedan gillar jag gatuskylten - en höjdare!!!
    Absolutkonvergens vet jag inte ens vad det är, men jag känner åtminstone till bokstaven "Epsilon", för den finns i Excel om man vill autosummera siffror - vad nog det har med konvergens att göra;-)

    SvaraRadera
  8. Konvergens övergår definitivt min fattningsförmåga men annars var det absolut glasklart :D

    SvaraRadera
  9. Absolut gehör kan kanske vara en tillgång om man är kompositör, t ex, men jag har också förstått att det kan vara en plåga.
    Relativism ska vara motsatsen till absolutism men som jag skrivit om idag är det absoluta rätt ofta relativt!
    Absolut verkar vara ett missbrukat begrepp!

    SvaraRadera
  10. Ett svårt ord att definera. Men används ofta.
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  11. Det är absolut för kallt idag.

    SvaraRadera
  12. Absolutkonvergens måste vara det onyttiga ordet i världen!
    Önskar dig en fin Luciadag!
    Kram Karin
    PS Under min frånvaro på bloggen finns jag på G+.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)