tisdag 6 december 2016

Veckans rubrik - arom

I december är det härliga Tove som bestämmer rubrikerna och månadens första är AROM. 

Arom kan vara en doft, en smak ... eller en kombination av både doft och smak.

På Livsmedelsverkets hemsida kan man läsa allt om AROMER - men det får den som är intresserad göra själv, för det visar sig vara ett stort ämne och jag känner att jag kanske bara rör till det om jag försöker återge det hela :)

I helgen var barnbarnen här och jag hade köpt ett par små flaskor läsk till eftermiddagsfikat när föräldrarna kom för att hämta dem. Mamma Lina satt och läste på etiketten...
Hallonsoda med smak och färg från naturen ... helt OK!
När man sen läste lite noggrannare så väcktes en del funderingar.
 Naturliga aromer står det - och färgämnekoncentrat av svarta vinbär, morot och safflor (färgtistel) 
Nu undrar jag -  vart tog hallonen vägen? 

Naturliga luktämnen, aromer finns i t.ex. syrener...
... i honungsrosor...
... och i kaprifol :)

Och som den svampälskare jag är, så vill jag ju även ha med några svampar.
Kantareller känner ju de flesta till, liksom den rödgula trumpetsvampen - bägge med god smak, en  speciell doft och en härlig arom... 
Champinjoner finns flera olika - de flesta goda, väldoftande och härliga matsvampar med en fantastisk arom.
Sillkremlor - mina favoriter!
Luktar kanske inte så gott råa, men tillagade är de underbart goda med smak och arom av skaldjur :)
Blomkålssvamp, med en alldeles egen smak - härligt aromrik!

Svampar är över huvud taget fantastiska med sin variation vad gäller dofter och speciella aromer.
Lukttickan som doftar lite som en blandning av anis och apelsin...
Bockspindlingen, som inte luktar bock...
... utan mer fruktigt...

Avslutar med transkräling - som luktar precis som den heter ... 
... med en stark arom av tran ... eller fiskleverolja... :)

Vill du se vad de andra skriver om med denna rubrik som tema, så gå in under fliken "Veckans rubrik",  högst upp under headern.

Nästa vecka är rubriken ABSOLUT :)

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Åhh nu blir jag sugen på att plocka svamp 😄 blev ju inte så mycket av det denna hösten. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  2. Ja, vart tog hallonen vägen??? Fina svampbilder och du förmedlar lukten av dem också. Kan känna hur jga går där i den gröna sköna skogen en höstdag och plockar kantareller. Du ha en fin tisdagskväll! Kram

    SvaraRadera
  3. Innan jag började läsa din blogg visste jag inte om att det fanns så många ätliga svampar. Det måste vara himmelriket att få smaka på allt som du plockar hem. Kram

    SvaraRadera
  4. Saft är ingenting för mig. Brämhults juice är det som gäller för mig. Å att kalla nå't för hallonsaft utan att hallon finns som huvudingrediens - nej tack. Då njuter jag hellre av dina underbara svampbilder, där jag kan känna dofter. Dessutom kan jag lära mig en massa om olika svampar som jag aldrig sett förut. Tack:-)

    SvaraRadera
  5. Fina bilder. Men aromerna i läsk, dem kan man inte ge mycket för!

    SvaraRadera
  6. Hej! Först tittade jag stolt på din läskeflaska, Spendrups, det är ju här i våra trakter, sen var det inte lika kul längre...Jag tror inte någon dricka är särskilt naturlig när den väl hamnat i en flaska eller burk. Tyvärr! Har just sett korrespondenterna på svt som handlade om Europas bönder, o gissa om de stackars danska grisarna åker land och rike runt...De föds i Danmark, vistas på "hotell" i Rumänien, Polen eller annat land, sen slaktas de och skickas tillbaka för förädling till Danmark, eller förädlas utomlands och skickas som färdig produkt tillbaka till Danmark.. Suck och åter suck. Och då säger man att vi vet var djuren ursprungligen kommer ifrån, det förnekar "grisförmedlarna" å det bestämdaste! Vilken fin ticka, jag plockade en från en trädstam till min adventsbricka tillsammans med några kottar och ljus. Mycket enkelt men ändå lite personligt. Hoppas det är bara bra med dig!
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder som vanligt!
    Jag väntade bara på att du skulle hitta en pytteliten varningstext på flaskan med hallondryck: "Kan innehålla spår av hallon"

    Men är det en trumpetsvamp eller trattkantarell på andra svampbilden? Om det är trumpetsvamp har jag i hela mitt liv vilsefört mina medmänniskor och kallat den trattis... Men god är den, oavsett namn!

    SvaraRadera
  8. Jag kan på intet sätt mäta mig med din svampkunskap men stor fin blomkålssvamp har jag faktiskt hittat två gånger i mitt liv! Ett elände att rensa när den är invaderad av granbarr men väldigt god.
    Och nog är det trattisar på bilden? Som blir till en så vansinnigt god soppa!

    SvaraRadera
  9. Alltid står det viktigaste i liten liten stil. Varför kan man undra.
    Det borde vara tvärtom.
    Aromer och smak tillsatser borde vara naturliga från växtriket men det är de sällan. Intressant inlägg.
    vill nämna att på det Polska julbordet börjar man med en svampsoppa, av den sorten som finns i respektive hem. Jag dreglar när jag tänker på dessa goda svamp soppor.
    Kram / Eva

    SvaraRadera
  10. Vilken lycka det måste vara att vara så välbevandrad i svampskogen! Till och med känna igen svampar på lukten/aromen :-) Håller med - det där med naturliga tillsatser kan man oftast känna sig skeptisk till! Säkrast att repa bär hemmavid!

    SvaraRadera
  11. Nu blev jag ruskigt sugen på en svamprisotto! Härligt läskande bilder. Tänk att de lyckats utesluta hallonen ur hallonsodan!

    SvaraRadera
  12. Åååååhhh, ljuvliga svampbilder!!! När det gäller läsk, så är det väldigt sliskigt.... Fixar inte att få i mig så många klunkar. Går lättare med vatten eller ett gott rödvin..... ;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Läsken var inte något att ha, men dina svampar lockar fram dofterna eller aromerna!!

    SvaraRadera
  14. Känner aromen ända hit tack vare dina bilder och svamp ja, tar till mig som en "svamp blomkålsvampen" rymmer mycket :-)
    Heder år ditt kunnande Anki!
    kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)