torsdag 29 december 2016

Veckans rubrik - Beda

Månadens ... och årets sista rubrik från Tove är BEDA och här kommer mitt något sena inlägg...!

"Urban, Vilhelmina och Beda, de skola sommaren leda" - så står det i Bondepraktikan och just de dagarna ... 25, 26 och 27 i månaden maj bestämmer hur vädret ska bli i juni, juli och augusti... Beda delar numer sin dag med Blenda ... och nu i slutet av maj är jorden så varm att man kan så sina bönor - både de som ska ätas och de som ska vara till lyst :)

Namnet är ett engelskt mansnamn med osäker betydelse och kom till Sverige som kvinnonamn på 1800- talet.
Hittade några mer eller mindre kända personer med namnet Beda...

Beda venerabilis (Beda den vördnadsvärde), 672-735 ... anglosaxisk benediktinermunk och historiker.

Beda Dudík , 1815-1890 ... österrikisk benediktinermunk och historiker.


Beda Weber, 1798-1858 ... österrikisk- tysk författare och kyrkoherde i Frankfurt am Main.


Beda Stjernschantz, 1867-1910 ... konstnär

Beda Hallberg, 1869-1945 ... grundare av Förstamajblommans Riksförbund.

Vill du se vad de andra i gruppen skriver med samma rubrik, så titta in under fliken  "Veckans rubrik"

I skrivande stund så vet jag inte vem som tar över rubrikerna efter Tove nu när vi strax går in i ett nytt år ... får återkomma om det :)

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Det var då återigen ett inlägg som bättrade på min allmänbildning en aning måste jag säga. Har aldrig hört namnet Beda förut, nu vet jag iaf vad det kan stå för. Kluriga veckans rubriker, men intressanta tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Må jag beda om finaste Beda inlägg?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för information och ökad allmänbildning jag tittar förbi för att önska dig ett riktigt
    Gott Nytt År ❤ tack för alla kommentarer och att du varit med i Guess What Kram

    SvaraRadera
  4. Jag visste att Beda fanns med i en väderspådom i bondepraktikan - men jag kunde inte för mitt liv komma på den. Nu slapp jag slå upp det - tack!
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Men så mycket intressant dy lyckades få med! Beda Stjernschantz var en ny bekantskap för mig. Kul! Ja de andra Bedorna också, förstås, men nordiska konstnärer brukar jag ha lite koll på.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt fint inlägg du fått till av rubriken BEDA. När jag tittade på temana och funderade om jag kanske skulle gå med igen gav jag definitivt upp när jag såg det sista ämnet!
    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  7. Du hittade några Bedor i historien. Inget vanligt namn precis. Jag har känt en riktigt gammal dam, men även en ung (i min ålder, som jag var då). Önskar dig ett riktigt gott nytt år. Hoppas det blir mycket svamp i år. Förutom en påse valnötter från min systers träd, fick vi även en påse torkad svamp. Vilka bra klappar. / Britt

    SvaraRadera
  8. Lång och lärorik rad av "Bedor" - roligt att ta del av! Mycket nytt! Tänk vad man får lära sig i bloggosfären! Önskar dig ett gott nytt år! Kram

    SvaraRadera
  9. Då lärde man sig något nytt igen 😉 Gott Nytt År Anki!

    SvaraRadera
  10. Ja då har man lärt sig något idag igen :-) Kan inte tänka mig att det kommer bli så många Beda i namnlängderna framöver.
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  11. Beda upplever jag som ett kvinnonamn men alltid lär man sig något nytt!

    Önskar dig en fin nyårsafton.

    Kram

    SvaraRadera

  12. Gott slut och ett riktigt:
    Gott Nytt År 2017

    Kram ❤

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)