söndag 6 mars 2016

En trevlig dag...

... ja, det blev det när det nu äntligen blev av igen - mötet med bloggvännen Marie som bjöd på kaffe  på Dahlbergs Café i G:a Linköping :)
Vi var här i höstas när vi gick vår fotorunda ... om den gången kan du läsa HÄR.
Den här gången blev det bara fika, men det blev en både lång och trivsam fikastund :)
För en gång skull var jag några minuter tidig och hann med ett snabbt varv runt närmaste kvarteret medan jag väntade.
Gatorna ligger ganska tomma och öde så här års ... 
 ...  folktomt på gatorna, men innanför grindar och portar hördes både prat och hammarslag...

Efter ett snabbt besök i ett par butiker på Tornby så tog jag vägen via Vreta kloster på hemvägen.
Här finns en välbevarad ruin efter klostret som fanns här under ca. 400 år, från 1100- talet fram till 1533, då Gustav Vasa konverterade klosterkyrkan till en luthersk sockenkyrka.
Så lugn och stillsam miljö ... och såå vackert.

Här den norra porten in till kyrkan - genom denna bars avlidna nunnor för att begravas på klostrets begravningsplats.

Dörren t.h. är gammal, men modern teknik råder ... här krävs en portkod...
En fin kyrka med många spännande utbyggnader...
När man kommer in i kyrkan slås man av att det är så ljust... 
Den gamla orgeln och den nya... 
En trappa upp i kyrkan finns ett litet museum och där finns bl.a. de här fina träskulpturerna från tidigt 1700- tal.

Eftersom Bosse gett oss en ny uppgift så gick jag runt på kyrkogården en lång stund och tittade lite mer noga än vanligt på årtalen. Det gäller att hitta tre personer som upplevt sin 100-årsdag. 
Inte helt lätt - jag hittade en man vid namn C.F. Lindström... 
... och en kvinna vid namn Tora Andræ, men det var allt.
Jag går ofta på kyrkogårdar och jag tycker om att läsa på gravstenar, men att leta årtal är nog inte min grej.
Det är däremot det här - att hitta en lite ovanlig gravsten som berättar mer än bara årtalen.

Kvinnan Elisabeth, som blev änka och ensamstående mamma vid 39 års ålder, då mannen omkom på sjön Roxen. Sonen Sven fick aldrig träffa sin far och omkom själv når han blev påkörd av en bil vid 24 års ålder.
Har svårt att släppa tankarna på hur kvinnan hade det ... och sonen, som tydligen bodde kvar hemma även efter att han uppnått vuxen ålder. En sorglig historia ... Elisabeth levde sedan ytterligare 16 år och dog en höstdag 1966 i en ålder av 79 år.

I övrigt har denna vecka varit fylld av olika saker och jag har inte haft tid att fullfölja Bosses uppgifter så som jag egentligen ville.

 I helgen har vi firat Lasses födelsedag och vår 38:e bröllopsdag med barn och barnbarn - tänk så fort åren går!

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Underbart vackra kort! Roligt att se träskulpturerna också. Jag tyckte du hittade väldigt intressanta gravstenar - sorglig historia den sista. Vi firar vår fyrtionde bröllopsdag i sommar - man undrar vart tiden tagit vägen?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag hajade genast till eftersom jag kände igen caféet från i höstas. Vill absolut dit när jag har vägarna förbi någon gång.
    Så vackra bilder du har tagit igen.
    Ett mycket intressant inlägg. Gravstenen berättade ett helt liv, på sätt och vis. Så sorgligt. Förhoppningsvis fick hon uppleva mycket lycka också.
    Grattis till bröllopsdagen!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så begeistrad av detta vackra inlägg att jag glömde räkna poäng. Först och främst. Stort GRATTIS till 38 år. Bara två år kvar till ... vad heter/kallas 40 år? Den informationen på den höga gravstenen får mig verkligen att känna empati. Vilka livsöden. Sorgligt.
      Det kan vara en fördel att det inte är fullt med turister på gatorna när man ska ta kort. Det viktigaste var att fiket var öppet. Blev extra förtjust i bilden vid Norra Porten och kyrkan lockar till besök med alla sina utbyggnader. Fint inlägg Anki. Du är en proffsfotograf.
      Söndagskram Bosse

      Radera
  3. Vill börja med att gratulera på bröllopsdagen ni precis har haft! :)
    Sen tycker jag att din sista gravsten borde belönas med många bonuspoäng.
    Det var ju jätte intressant att få veta lite mer om personerna som ligger där!
    Av mig får du 10 bonuspoäng för det!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  4. För det första önskar jag såhär lite i efterhand GRATTIS till er. 38 år....Wooow.
    Sedan måste jag berömma ditt fotosinne....alltid visar du så fina bilder. De är spännande.
    Portaler är nåt jag tycker om att fota likaså grindar.
    Men hursomhelst så är dina bilder fina.

    En sorglig historia du skriver om. Men intressant åxo.
    Bosses utmaning klarade ju du galant.

    En varm kram till fina dig

    SvaraRadera
  5. Grattis på bröllopsdagen!
    Vilken otroligt fin kyrka!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt vackra kort där min absoluta favo är klosterruinen. En suverän bild. Å jag tycker du har lyckats riktigt bra med dina gravstenar ändå!

    SvaraRadera
  7. Grattis i efterskott till Lasses födelsedag !
    Mumsig tårta, helt i min smak :):) och underbara blommor. Riktig vårkänsla får man när man tittar på dem.
    Önskar dig en ny fin vecka !
    Kramis !

    SvaraRadera
  8. Ett lite sent Grattis till er bröllopsdag. Bilden där nunnorna bars är mycket vacker, och det är alla de andra också, men den är speciell. Kram

    SvaraRadera
  9. Har aldrig varit i gamla Linköping. Det ser ut som en vacker gammal stadsdel. Kyrkan var rätt pampig.

    SvaraRadera
  10. Återigen en massa fina bilder. Folktomt och inte mycket snö. /Britt

    SvaraRadera
  11. Tycker du är fantastisk som kan erbjuda så mustiga och färgrika bilder från den här tiden på året. Här känns det minsann inte grått och trist trots att gatorna ligger öde. Du har verkligen öga för bildkomposition.
    Stort grattis på bröllopsdagen också.
    Kramen

    SvaraRadera
  12. Vilken fin utflykt och så vacker Vreta kyrka är, påminner lite om Varnhems. Det är fantastiskt med dessa stora kyrkor ute på landet! Som katedraler och dom flesta människor har flyttat till storstan....
    Gratulerar både din man och dig! 38 år, då gifte vi oss samma år, men vi gifte oss i augusti! Och man undrar ju vart alla åren tagit vägen.....Hoppas ni får många, många fler tillsammans!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Dahlbergs café i gamla Linköping har jag varit på!
    Och grattis till alla år med din man! Härligt ♥
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)