måndag 21 mars 2016

Bosse igen...

Så är det då dags för nya tag i Bosses tävling.
Tävlingsuppgift nr.11 heter "Ögonblick som stannar kvar" och är delad i två moment  ... nämligen att
1. fota ett kyrkklocka där man i ögonblicket ser timvisare och minutvisare som en enda visare och
2. fota ett trafikljus i det korta ögonblick när bara orange lampa lyser.

Det här med kyrkklockan visade sig inte vara så lätt som man kan tro!
Min närmaste kyrka, Vånga kyrka ... har inget kyrkur! Risinge kyrka utanför Finspång har ett ur - som stannat på fem i halv sex ...
... så det blev till att åka vidare mot Norrköping. Första kyrkan jag tänkte på ... Östra Eneby kyrka har inte heller något ur!
Nästa kyrka jag kom till är stans största,  Matteus kyrka - men här renoverades det för fullt och klockan stod på kvart över fem!
Nu började jag faktiskt bli lite orolig - ska det behöva ta hela dagen att fixa detta?
Beslutade mig då för att ge mig in i centrum - nu gällde det bara att hitta en p- plats ... och efter några varv och lite tur så lyckades det och jag fick lägga på ett kol för att hinna i tid för klockslaget fem i elva!
Här hade det ju kunna bli en perfekt bild med både Rådhusets klocka och klockan på Hedvigs kyrka, men att stå mitt i gatan  men bilarna tutande var lite nervöst ... så då var det bara att rusa vidare.

Och precis i tid hann jag få denna bild :)
 
Trafikljuset var betydligt snabbare fixat än kyrkklockan!
Här fick jag till och med tre gula ljus samtidigt!
Den vita byggnaden i bakgrunden är centralstationen i Norrköping.

Andra delen i uppgiften gäller egna bilder med fem  personliga ögonblick :)
Det första är lätt! Minnet av att se sitt första barnbarn för allra första gången känns lika stort som när man fick sina egna!
Det här är Casper, knappt 12 timmar gammal :)

Sedan blev det svårare att välja - har ju många, många bilder i mitt bildarkiv och alla är ju på sätt och vis  ögonblicksbilder...
... men ett ögonblick jag aldrig kommer att glömma är när jag hjälpte den här kalven till världen. Ingen hemma på gården och en kalv som är på väg. Efter en ganska lång väntan och när inget händer telefonkontakt med ägaren ... inget att göra än att försöka få ut kalven...  vilket efter en del möda gick bra :)
HÄR finns en liten filmsnutt :)

Ett annat ögonblick är när jag såg hinden med sin kalv i skogskanten. Vi tittade på varann och hon stod lugnt kvar och läte ungen äta färdigt...
En tredje ögonblicksbild är den vitkindade gåsen som så beskyddande och ömt lägger sin vinge över sina ungar :)
En sista ögonblicksbild får bli denna ... 
... just i detta ögonblick, när solens strålar strilar ner på alla som sitter vid lägerelden
En höstdag förra året som jag kommer att minnas för att det blev en bra dag i skogen för mig och för alla trevliga deltagare!

Härmed får jag anse Bosses uppgift slutförd :)

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Det ligger mycket fint arbete bakom detta vackra inlägg.
    Fantastisk kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ofta förknippat kyrkor med lugna rofyllda stunder. Då syftar jag inte på sorliga begravningar. Men du har verkligen gett det ett nytt ansikte som ligger i TIDEN. Vilken dramatik? Vilka tankar hade du om den där omöjlige Bosses upptåg?
      Vilka underbara bilder du bjuder på. Jag har även sett om filmen en gång till.
      Kram till veterinär Anki.

      Radera
    2. SORGLIGA begravningar. :)

      Radera
  2. Med beröm godkänt och guldstjärna i kanten.
    Vilket inlägg Anki! Fantastiskt!
    Som du fick jobba med kyrkuren.
    Alla bilder är som vanligt fina men den vitkindade gåsen och solstrålarna längst ner.
    Wow! Wow!

    Tack!

    SvaraRadera
  3. Är det en fototävling, måste ju du vinna. Framför allt för bilderna, men också för ihärdigheten.
    Jag minns speciellt kalven och gåsen. Men de andra bilderna är ju också så fantastiska. / Britt

    SvaraRadera
  4. Fina minne och fina foton. Hinden är ju helt underbar - tänk vilken tillit hon kände till dig. Ha det gott så här i påskveckan. Kram

    SvaraRadera
  5. Så bra du lyckades fixa den här uppgiften också. Fina ögonblicksbilder. Blir varm i hjärtat av barnbarnet och de rörande, vackra djurbilderna. Underbara !
    Ha en fin måndagskväll !
    Kram

    SvaraRadera
  6. Du ger dig inte. Jag trodde jag var envis men här ligger jag i lä. Jättefina bilder och den sista är nästan overklig. Kram

    SvaraRadera
  7. Du har ju Värkligen jobbat bra för detta inlägg. Detta var inte lätt inte.

    Härligt inlägg och bra jobbat.
    Jag gillar skarpt den magiska sista bilden . Den är Värkligen vacker.

    Varm kram.

    SvaraRadera
  8. Hahaha! Ja, en utmaning är en utmaning, kosta vad det kosta vill om man säger så. Å vilka underbara foton du fick till på köpet:-)
    Dessutom är de två sista bilderna helt enastående. Du är verkligen en fantastisk fotograf:-)

    SvaraRadera
  9. Jösses vad du kämpade för den utmaningen! Grattis till att ha lyckats tillslut. Underbara ögonblicksbilder från ditt privata liv.

    SvaraRadera
  10. Du är jätteduktig på Bosses spel! Fantastiska bilder och den sista är ju bara så underbar, kan det vara så att jag minns den? Dom andra bilderna är fantastiska, dom där ögonblicken som du är så skicklig på att fånga! Underbart!
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Stort grattis vännen till alla dina bilder Anki. Vilken tur och lycka du har som hinner få se rådjur mot med diande kid - anden - nyfödd kalv, (filmen är ljuvlig, fågelkvitter och moder-ko som är mallig),
    Bravo Anki, att du bara vågade men i nöden hjälper man varann.
    Så jädra duktig du är, beundrar dig också hur du 'fär' omkring för att fota bilder hos Bosse.
    Du är smått galen Anki, hi hi . . . ja jag menar det snällt - vilken vinnare glöd.
    Jag förstår ändå att du måste gilla detta, hi hi . . . kan inte annat än att fnissa med förtjusning.
    Casper 12 timmar, tänk det syns att det är han, så fin - liten men ändå redan stor - förstår lyckan.

    Idag en fin vårdag med sol moln och härlig vår-känsla i luften, men onsdag snöslabb, men det är vår ändå
    Vårkramar/ Eva

    SvaraRadera
  12. Du bjuder verkligen på underbara ögonblick med fina bilder och en fantastisk film. Påminner mig om min barndom då jag var mer i ladugården än inne. Ha en fin påskhelg!

    SvaraRadera
  13. Klipskt hitta kyrko-ur och trafikljuset. Fina minnesbilder!

    SvaraRadera
  14. Jätte fina bilder och minnen till uppdraget! :)
    Och vilken upplevelse att få hjälpa till att förlösa kalven.
    Det måste ha varit jätte häftigt! :)
    Ha en riktigt glad påsk!
    Kram ❤

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)