måndag 14 mars 2016

På med broddarna!

Nämnde det ju häromsistens... ja, istölten som skulle bli i Skärblacka, menar jag . Vet inte om det finns något intresse, men här kommer i alla fall lite bilder :)
Tölt är en av islandshästarnas speciella gångarter...
... och den kan ridas i flera olika tempon, från ganska långsam samlad tölt till en som i stort sätt är lika snabb som galopp.
Tölttävlingar är indelade i olika klasser - och de är jag inte så kunnig i, så det låter jag bli att försöka förklara.
Det var inte bara jag som fotade :)
I alla fall är det kul att se de ganska små, snabba hästarna flyga fram över isen :)
 
Skimmeln (den vita) hade mycket fart i sig och var lite svårtyglad för ryttaren emellanåt.

En av prisutdelningarna, där min granne kom tvåa i finalen  - blå rosett längst bort...
I den stora klassen segrade hon med finaste "Stjörnudis från Granmyra" och fick ett fint täcke :)


Så gick det till i ishallen igår ... nu hoppas vi att istiden är slut för både folk och fä och att våren sätter lite fart!

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Jag är inte så hästbiten, men Islandshästar är fina!

    SvaraRadera
  2. Ja tänk, det är inte bara vi människor som behöver broddar! Grannens hästar är oskodda men på vintern behöver de ibland broddar när de ska ridas och underlaget kan vara halt. Vet du, nu börjar den jobbigaste perioden när man bor i skogen, vägarna är fulla av snömodd, bilarna slirar och kommer inte fram och både hund o matte blir plaskblöta och skitiga på grusvägarna! Dags att trimma Blinkas päls mao
    Kram o tack för fina bilder

    SvaraRadera
  3. Tack Anki för dessa härliga bilder på dessa underbara islandshästar.
    Jag älskar hästar men har en speciell förkärlek till just islandshästar.
    Håller med dig nu får den istid vara slut, hi hi . . .
    Jag glömde mina broddar på idag när jag gick den dagliga promenaden, man får ont i ryggen av att spänna sig för man vill ju inte falla.
    Ha det så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Det ser så mysigt ut med tölt. Hästarna är lagom i storlek med tycker jag. Karm

    SvaraRadera
  5. Ett toppen inlägg som förklarade vad tölt är. Nu vet jag:-)

    SvaraRadera
  6. Haha, tölt känner jag igen från korsorden. Nu fick jag se det irl också.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Härligt att se. Islandshästar är så mysiga och tölt är verkligen den bekvämaste gångarten! I alla fall för ryttaren...

    SvaraRadera
  8. Många fina islandshästar syns det som. De är så vackra och det där med tölt verkar häftigt.

    Önskar dig en ny fin vecka !
    Kramis !

    SvaraRadera
  9. Det var fart i de bilderna! Grattis till grannen då=) Ha en fin tisdag. Kram

    SvaraRadera
  10. Fina bilder med mycket fart i. Jag har som sagt, aldrig ridit, men hästar är bland de finaste djur som finns. Även om jag har stor respekt för dem. / Britt

    SvaraRadera
  11. Underbara bilder! Här kunde jag dröja mig kvar länge och titta, men nu är kafferasten över.

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder och det får mig att minnas. Båda mina döttrar har ridit.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  13. Dessa hästar är verkligen fina, de är små och kan se lite klumpiga ut, men så icke när de kommer i farten .. och de är i passande storlek :-)
    kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)