lördag 12 mars 2016

Lördagstema - Vintersport...

... ja, det är Birgittas andra tema i mars.

Enligt Wikipedia så är vintersport en idrott som utövas på is eller snö, individuellt såsom skidsport på längden och tvären, rodel, bob eller konståkning och säkert en hel del annat ... eller lagsport som bandy, ishockey, curling, mm ...

Curling lär ha uppfunnits i Skottland på 1500- talet, men först  på 1840- talet kom sporten till Sverige, genom den skotske affärsmannen William Andrew MacFie, som då flyttade till Uddevalla.
Curlingstenen är gjord av granit och får väga mellan 17, 24 och 19, 96 kg
Curling i Ontario, Canada 1909.

På den tiden ... när jag var ung, då när jag levde de flesta av dygnets timmar i stallet, då roade vi oss på vintern med att tolka efter häst. Eftersom skidåkning aldrig varit "min" grej, så satt jag oftast på hästen :)
Den här korta filmsnutten hittade jag på YouTube
             

Det närmaste jag kommer vintersport numer, det är nog barnbarnens framfart i pulkabacken :)

Istölt med islandshäst är en sport på is och bör då alltså vara en vintersport. De här bilderna är ett par år gamla...
Förra året fick jag förhinder att åka dit och titta, men i morgon är det dags igen  och då ska jag dit :)

Vill du se vad de andra Lördagsbloggarna skriver om, så titta in under fliken med samma namn högst upp, under headern ... nästa vecka är temat  Hemma hos ...

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Härliga bilder på ungar som leker i snö, och mössan åker ner och snö i vantarna och sen får dom mjölkchoklad med vispgrädde och limpmacka med hushållsost va?

    SvaraRadera
  2. Åh, istölt! Vad spännande och vilket evenemang, som jag missar, för det är annat inbokat i morgon. Dessa fina duktiga hästar! Nästa år kanske.

    Kul bilder på barnbarnen i backarna!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder på barnbarnen i backen! Ha en skön kväll och ha det så kul imorgon på din utflykt! Kram

    SvaraRadera
  4. Kul inlägg! Barnbarnen och deras glädje tar ändå priset!!

    SvaraRadera
  5. Gillar klädstilen på curlingherrarna. Bilderna på barnbarnen är så fulla av liv, glädje och koncentration. Härligt! kramen

    SvaraRadera
  6. Härligt med curling som vintersport utomhus! Här i Sverige är det ju en typisk hallsport som inte har något med årstiden att göra. Eller så har jag bara dålig koll. Vår utbytesstudent från Canada ville spela curling när hon var här, men det var alldeles för dyrt. Om det funnes utomhusbanor på vintern skulle kanske fler börja spela.

    SvaraRadera
  7. Fina bilder,ja som liten åkte man mycket pulka!
    Och roligt värre var det,nu trivs man mer i Bobil :-)

    Ha det gott o njut....Kram

    SvaraRadera
  8. Kul blandning av lite annorlunda vintersporter! Curling har jag faktiskt provat två gånger. En annan annorlunda vintersport som jag sett här utanför marinan är när de åker på isen med segel!

    SvaraRadera
  9. Det var många härliga bilder du Visar.
    Nu får du Ha en härlig söndag.
    Kram från mig

    SvaraRadera
  10. Kan inte se mig mätt på pulkaåkningen, vilka underbara bilder, glada ansikten och snö som yr. Vad fint du har lyckats fånga pulkaåkning, det är verkligen roligt m pulka! Men isridning låter livsfarligt i mina Filifjonka-öron. Jag ser hur hästen halkar på hovarna och ramlar och mitt ben kommer i kläm mellan hästen och isen och blir platt och... Nja, den vintersporten tackar jag nog nej till!

    SvaraRadera
  11. Det ser onekligen roligt ut att tolka efter häst. Fast jag vet att jag hade nog ramlat innan hästen rört sig. Fast det hade inte varit lockande att rida (har jag aldrig gjort).
    Maken hade rengjort skidorna och ställt undan dem, men nu har han börjat igen, eftersom det är tillräckligt med snö. / Britt

    SvaraRadera
  12. Jag visste inte att curling var en sån gammal sport. Mitt vintersportande består också uteslutande av lek med barnbarn. När Rasmus spelar ishockey är jag bara åskådare...det är säkrast. Kram

    SvaraRadera
  13. Så inlevelsefullt beskrivet och många härliga bilder till.
    Barnbarnen i pulkabacken! Wow!
    Ha en trevlig dag!
    kram

    SvaraRadera
  14. Härligt att se dina barnbarns glädje i backen. Tänk vad roligt dom har ute i naturen. Nyttigt för dom.
    Du verkar också ha haft det härligt i stallet som barn.
    Ha en fin dag bland fina hästar !
    Kram

    SvaraRadera
  15. Vi hade massor av vintersporter när jag var barn och ungdom, man t.o.m. hittade på en massa kul lekar.
    Nog hade man kul alltid, ingen suck om man var blöt ända in på kroppen, eller stelfrusen, då tog far av mig pjäxorna och masserade mina fötter, gjorde en god äggtoddy m.m. och man mådde som en prinsessa sen.
    Kanske en kudde på kakelugnen där man sen värmde upp sig ordentligt igen.
    Pulkan minns jag inte direkt, men våra barn hade givetvis dessa bra 'kälkar' och man åkte som ett 'hjohej' nerför backarna, precis som dina barnbarn på bilden. Vi hade ju rejäla vintrar då vad jag minns
    Jag och några kompisar har 'tolkat' efter en bil på en sjö (isbelagd alltså) det var jul med farligt.
    Men vem tänkte farligt då, man man odödlig på alla vis. Hujedamej vågar inte säg alla hemskheter vi hittade på i barnaåren. Sådant gör de inte nu, som tur, hi hi . . . hoppas jag.

    Kramen/ Eva

    SvaraRadera
  16. Det var då en rolig samling av olika vintersporter. Å istölt hade jag aldrig hört talas om. Barnbarnen på pukorna får bli mina favon:-)

    SvaraRadera
  17. Oj, så fina bilder. Så rara och glada dina barnbarn är. Så kul att få höra om istölt. Kände inte till den sporten.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  18. Vintersport är nog inte min grej, njäe inte ens sport om jag ska vara ärlig.
    Otroligt härliga bilder på pulkaåkningen, vilka killar!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  19. Islandshästar är ju så trevliga och gulliga och att tolka efter hästar måste ha varit kul. Den lilla killen ser också ut att ha det jättekul när han åker pulka. Jag kan fortfarande njuta av att åka spark fort fort nerför branta backar och en sådan har jag ner mot sjön. Oj vad det går

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tema för en sportNisse som jag. Så du har varit en riktig hästtjej.
      Tack för många läckra bilder.
      Måndagskram Bosse

      Radera
  20. Har helt lagt vintersporten på hyllan nu för tiden. Jag var aldrig särskilt bra på det heller för den delen. Jag förmodar att de söta islänningarna har broddar, för jisses så halt det måste vara att istölta!

    SvaraRadera
  21. Avsiktlig ridning på is har jag inte idkat men väl i snö. Det är jättehärligt! Broddar är nödvändigt i vilket fall som helst för rätt som det är hamnar man på en isfläck i alla fall. Min bästa snö-ridtur gick just på islandshäst högt upp på ett fjäll! Oförglömligt!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)