tisdag 28 maj 2013

Solsken och regn...

... och sol igen - ja, så har det varit...
... snart lika höga som flaggstången :)
Det är vackert nu...
Såg ett recept på syrenmarmelad... tror jag ska prova...
Jag har två rhododendronbuskar - en rosa och en vit...
... i år blommar bara den vita :)

Barnbarnen kom på besök...
Farmors busar kastar sten i dammen... det är kul  :)
Näe farmor, vi har inte gjort något...
oskyldiga... eller...?
Fördelen med att vi inte kan ge oss ut på vägarna för tillfället är att jag hinner jobba lite i trädgård och växthus...
Nu har jag åtta citronsticklingar! Fick ett toppskott av vännen Ingelas stora citronträd och inte nog med det... jag fick Afrikas blå lilja också, nu delade och planterade i två stora krukor. Längst ner till höger mina omplanterade vildpelargoner... de är jag lite nyfiken på hur de ska bli :)
Mina löjtnantshjärtan frösår sig ohämmat...
... i kryddlådan och under den fula soffan... i grusgården, i gräset...
Så kom då regnet... 
... till glädje för mig som gillar att fota droppar :)
Idag skiner solen igen... jag måste fortsätta rensa ogräs... och klippa gräset - oj så fort det växer!

Nu längtar jag efter att vi  ska kunna ge oss ut med husbilen igen... Lasse blir lite bättre för var dag som går, men det tar nog ytterligare en eller ett par veckor. Det är bara att ge sig till tåls... 

Ha det gott!

21 kommentarer:

  1. Vilka gulliga småbusar du har
    jag har läst ikapp i din blogg
    granskotts sira,vad duktigt gjort och vad mycket spännande du varit ute på
    hoppas gubben piggnar till så att ni kan ge er ut på vägarna igen
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Det var väl härligt att få besök av de små liven. Det gör en alltid gladare inombords. Dessutom har du en så prunkande trädgård så det är en fröjd att se. Skallig be att få lite av dina fina löjtnanshjärtan när vi kommer nästa gång. Det skulle jag så gärna vilja ha här hos oss, men har inte lyckats. Så tråkigt att Lasse fortfarande har ont, men det är nog säkrast att allt får läka ordentligt nu. Han har så ofta en himla otur. Du kan hälsa honom och ge honom en kram och säga att airbagen mår utomordentligt fint och fungerar helt och fullt. Kram till er båda, vi hörs snart. 3 M

    SvaraRadera
  3. Hejsan !

    Blir lite avis på att Du har ett ställe där Dina barnbarn kan springa omkring.

    Mina har egen trädgård och ett lagom stort hus i två etage för plats för fyra personer.Utanför mig finns en jättestor ogrässmatta som de kan springa på och en jättestor lekplats en bit ifrån.
    Nej hos mig är inget kul att vara för då kan de inte träffa sina kompisar och gosa med sina kaniner.Och jag åker i nte ifrån min raring.
    Vi sågs på Påskafton.Det lever vi på till Jul

    Kram Mi

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder!

    Sverige är som vackrast nu, april och fram till Midsommar!

    Det gäller att suga in varje minut ordentligt!

    Hoppas Lasse är redo snart!

    Kram

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det verkar som om vi båda får ge oss till tåls ett tag till innan vi kan åka ut med husbilen. vi har el-problemet som inte är löst ännu. Själv kan jag ju inte göra så mycket, men lite ogräs går att dra upp. Nu har jag även börjat känna av läkningen. Hoppas Lasse kryar på sig.
    visst är det en underbar tid nu med alla blommor.
    Kram

    SvaraRadera
  6. En förmiddagshälsning till dig!
    Småkillarna är för ljuvliga!
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  7. Ja, ogräs och gräs är det man får ägna sig åt....;)
    Underbar tid, just nu, och vackra bilder!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Klart de är oskyldiga! Det syns ju! Jag vill också ha ett växthus... att sitta i när det regnar...

    SvaraRadera
  9. Hej, med trädgård och växthus så förstår jag inte att du dessutom hinner med husbilsturer! Skojade med maken i helgen då vi besökte tidigare uppställningsplatser där vi stått med husvagn om vi ska skaffa en nu igen då vi bor i lägenhet, men han verkade inte särskilt angelägen. I ärlighetens namn blir jag bekvämare med åren, vill gärna komma hem på kvällen och sova i egen säng. Dessutom hade vi ingen riktig toa i vagnen, ett problem då man som jag har en strulande mage.
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  10. Förresten, blommar inte rhodrodendronen olika tid? Våra vita blommar och börjar tappa blommor, medan de lila inte slagit ut än...

    SvaraRadera
  11. Lika vackert som du brukar visa. Vackert vatten till och med.

    SvaraRadera
  12. Här byts regn- och solstunderna av varandra hej vilt. Men vackert är det så man häpnar. Ha en bra vecka! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  13. Det växer bra hos dig ser jag. Det syns ju på långt håll att de är oskyldig de där gullungarna. Kram

    SvaraRadera
  14. Vilken duktig fotograf du är, det är ju en fröjd för ögat att följa din blogg med alla härliga foton.
    Speciellt bilden på regndropparna var ju häftig !!
    Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Oj, så fina bilder! Du är verkligen duktig med kameran!! *ler* Vattendroppar är verkligen kul att fota och du har lyckats jättebra. Superfin bild!!
    Hoppas guben din blir pigg o rask snart..och att solen kommer åter..
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Underbart, ljuvligt, vackert och försommar när det är som vackrast. Kram

    SvaraRadera
  17. Japp dina små grabbar är helt oskyldiga, det såg jag tydligt
    *fniss*
    Vad kul att få busa med dem, vårt yngsta BB är 9 år och det blir liksom lite andra bus, fy fasen vad tiden går.

    Jätte fina bilder du tar, den första undrar jag vad förslags
    'pinnar' är det som växer, kan inte se det.

    Maj månad har varit underbar, kan ej klaga på den.
    Den har gjort så gott den kunnat, när mars har 'sölat'.

    Jasså det börjar klia i 'utflykt-kroppen' ?!
    Ha det så trevligt när det blir dags.

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Åh vilken härlig bildkavalkad, så vackert du har det och fina goa barnbarn det är härligt det. Ha en fin onsdag.

    SvaraRadera
  19. Morron ! Vackra somriga bilder du visar idag Anki ! Ja vi väntar på att Lupinerna ska komma för vi tycker dom är fina. Ha det bra !

    SvaraRadera
  20. Fantastiskt vad allt växer, man klipper och rensar och lika fort sprutar det upp igen. Här har häggen precis slagit ut och syrenerna lär nog dröja till veckan före midsommar. Jag har ett recept på syrendricka som är väldigt gott och har en fin rödrosa färg.

    SvaraRadera
  21. Oh, så mycket härliga bilder att njuta av, och nu gäller det ju verkligen att fånga allt vackert på bild och förhoppningsvis kunna lagra det som minnen som går att ta fram senare i år!
    Härligt med barbarnen som ser så oskyldiga ut, så himla söta i sina kepsar, fast killar gillar kanske inte att få vara söta;)

    Kramen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)