onsdag 22 maj 2013

Knappast nyttigt...

... men gott - sött och gott :)
Jag har gjort GRANSKOTTSSIRAP för första gången.
1 hel liter blev det :)

 I två dagar på samma ställe satt den här ludna fjärilen med prickiga ögon... kunde inte komma på vad det var.
Det man inte vet... men absolut vill veta, ja då frågar man någon som vet :)
Svaret fick jag från jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuséet.
Det är en hona av aurorafjäril - fin tycker jag :)
Minns ni den här, som jag undrade vad det var? Nu vet jag :)
Indiskt fotblad, Podophyllum hexandrum - ja, så heter den
och svaret fick jag från Sylvia Svensson på Odla.nu
Tack alla snälla!
Tack för medkännande ord och och krya på - hälsningar... Lasse hälsar och tackar från sjukfåtöljen...
Kram
Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Det är bra att vara vetgirig för då lär man sig bra mycke mer. Tänk vad fort en olycka kan komma hoppas Lasse mår bättre....kan förstå att du blev rädd.
    Va roligt att se så många gamla bilar...tur de finns människor som vill bevara dessa juveler.
    Du får ha de så gott/kramen

    SvaraRadera
  2. Vad fin fjärilen är! Blev gransirapen god?

    SvaraRadera
  3. Sirapen lät lite småintressant. Tänk vad mycket man kan göra själv av allt möjligt som man aldrig gör:) jag har aldrig varit sån där sylt, saft o annan kokare:) men baka är kanonkul!!
    Vi är olika. Nu blir nog din julskinka extra god med den sirapen, för du har väl de på skinkan?? ja jag har de, kanske en av de få gånger under året jag använder sirap:)

    Vacker fjäril o blomma o bilder de tar du ju som värsta proffs fotograf.

    Kramiz o go onsdag hälsa han i sjuk fåtöljen att han krya på sig !!!

    SvaraRadera
  4. Granskottssirap låter nästan exotisk, otroligt vad du kan och tar dig för med. Måste vi få prova när vi kommer förbi härnäst. Hoppas Lasse håller sig lugn i sjukfåtöljen så han återhämtar sig snabbt. Kram, 3M

    SvaraRadera
  5. Låter bara lite för sött faktiskt !!!!
    Hälsa Lasse fr oss med krya på sig-hälsningar.

    Ha det gott....

    SvaraRadera
  6. Spännande! Granskottssirap, det har jag aldrig testat!
    Smakade den bra???
    Ha en fin dag!
    Lena

    SvaraRadera
  7. Hejsan Anki !

    Det var inte meningen att det skulle drabba någon det jag skrev om att Prinsen inte är min Prins utan min katt. Blev så trött på alla som skrev både på FB och bloggen.Ville inte såra någon. Fick ett klokt svar av Babbi. Hon har också en herrekatt.

    Kunde ju kallat honom Lampsken eller vad som helst.För han lyser upp min tillvaro.

    Är nog ingen riktig bloggare.Blir det aldrig heller.
    Känns motigt mestadels.

    Förr gjorde jag inget annat än läste och skrev kommentarer, hela dagen. Bra lite på FB. Nu har det blivit mera på FB än på bloggarna.

    Får aldrig till det så fint som andra har det.'
    Fast jag har en så fin hjälp av Babbi med utsmyckningen.
    ********************************************************

    Är med i en grupp på FB "Vi som gillar fjärilar" De är så kunniga.
    Förra sommaren såg jag Blåvinge.Påfågelöga och Sorgmantel.

    I år med nätet vet jag inte hur jag ska få se någon.

    Må så gott !

    Och tack !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  8. Det var ett tjusigt besök du har i trädgården! Och nu vet du vem det är också...tur det, för jag hade då inte varit till mycken nytta...!!
    Sen...angående fotbladet, jag har ju en annan variant, med rosa blommor tro jag det ska bli...fått frön via bloggen, ända från Norge, men det jag skulle komma till är att den tydligen är oerhört giftig, hela blomman. Så nu sitter jag här med en massa skott som jag inte riktigt vet vart jag ska plantera, så varken två- eller fyrbenta små får tag i den...
    Du är då för händig...sirap av granskott!! Det är nästan så jag ska försöka också...av ren nyfikenhet!!
    Jaha, det är stilla läge som gäller för Lasse fortfarande. Då är det väl en rasande tur att vädret är som det är, så ni inte blir alltför sugna på att åka ut igen...!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Hej Anki.
    Den där sirapen verkar vara spännande, jag skall prova om vi får fatt i skott. Inte så lätt i storstan :).
    Aurorafjäril har jag aldrig sett.
    Jag hoppas att det dyker upp fler fjärilar i år, för i fjol var det väldigt ont om dem.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Så spännande med sirapen, det måste jag nog prova! och vilken vacker fjäril,,,,förövrigt så är det ju underbart vackert överallt nu!
    Mås så gott båda två.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. En så fin fjäril, som jag aldrig sett!
    Så gott med egengjord sirap!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  12. Tack snälla Anki för den rara kommentaren. Roligt att du tycker om min blogg.
    Förhoppningsvis kommer jag igen till hösten, men under tiden kommer jag att kolla vad du har för dig i sommar.
    Varm kram till dig och ha en skön sommar!

    SvaraRadera
  13. Jag har aldrig sett varken fjäril eller blomma förr. Kul att veta något nytt. Är granskottssirap gott? Kram

    SvaraRadera
  14. Vilken vacker fjäril!
    Har aldrig sett något liknande!

    Hoppas ni är på rull snart!

    Kram

    SvaraRadera
  15. Jag har en blomma som påminner om fotblad men jag är inte hundraprocentigt säker att det är en sådan.

    Jag har sett aurorafjäril på landet - den var färggrann och då måste det alltså ha varit en hane. Jag hade ingen aning om att honan såg annorlunda ut - intressant och en väldigt fin bild är det.

    SvaraRadera
  16. Jag har hört talas om en sådan sirap men aldrig testat.
    Vi har ju skog så där kunde man plocka till sig 'lite'.
    Då har du varit ute i en gammel-skog förstås och plockat,du som gillar och traska i skog och mark får knippsa granskott
    på våren och svamp o bär på hösten.
    Då klipper jag hellre granskott, där behöver jag inte böja mig ner till marken. Jag får problem med gräslig huvudvärk
    när jag går böjd länge, inte kul.

    En sådan vacker fjäril hade jag önskan att få se 'live'.
    Älskar fjärilar men min dotter Maria är livrädd för dem (hur kan man vara det) när hon vågar hålla i en pytonorm ?!
    Jag hatar däremot ormar, har ormfobi.

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar dag att få vara med att föda fram en kalv och vilken söt film. Fjärilen var ju också ovanlig. Jag har då aldrig sett en sådan. En ovanlig dag för din del. Så häftigt och så fint att du kan dela det med oss.

    SvaraRadera
  18. Nu måste jag snart få träffa dig, för att få gå på en fototur med dig. Du är makalös på att hitta det mest vackra bland både blommor och djur. Kram.

    SvaraRadera
  19. Helt fantastiskt att få del av allt spännande som Du både hittar att fota och så att Du även tar reda vad allt är som Du inte vet.
    Granskottssirap, det låter så spännande så det måste jag ju göra;)
    Tack för att Du delar med Dej av både bilder och kunskap!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)